Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Inventarizácia majetku účtovnej jednotky
Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe
Podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) predmetom účtovníctva je zisťovanie skutočností o stave a pohybe majetku, stave a pohybe záväzkov, rozdiele majetku a záväzkov, výnosoch, nákladoch, príjmoch, výdavkoch, výsledku hospodárenia účtovnej jednotky.
Účtovná jednotka je povinná účtovať tak, aby účtovná závierka poskytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva, a o finančnej situácii účtovnej jednotky. Zobrazenie v účtovnej závierke je verné, ak obsah položiek účtovnej závierky zodpovedá skutočnosti a je v súlade s ustanovenými účtovnými zásadami a účtovnými metódami. Zobrazenie v účtovnej závierke je pravdivé, ak sú pri ňom použité účtovné zásady a účtovné metódy, ktoré vedú k dosiahnutiu verného zobrazenia skutočností v účtovnej závierke. Účtovná jednotka je povinná viesť účtovníctvo správne, úplne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov.
Zostaveniu účtovnej závierky predchádzajú prípravné práce, ktoré zahŕňajú:
- inventarizáciu a odsúhlasenie zostatkov,
- kontrolu a zaúčtovanie použitia transferov,
- účtovanie rezerv a opravných položiek,
- účtovanie časového rozlíšenia nákladov a výnosov,
- účtovanie nevyfakturovaných dodávok,
- zaúčtovanie kurzových rozdielov,
- zaúčtovanie účtovných prípadov na účtoch, ktoré nesmú mať konečný zostatok,
- špecifické účtovné prípady podľa typu účtovnej jednotky,
- kontrolu zaúčtovania odpisov,
- kontrolu bilančnej kontinuity,
- kontrolu nadväznosti analytických účtov a analytickej evidencie na syntetické účty,
- výpočet výsledku hospodárenia a dane z príjmu.
Účtovná jednotka je povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov podľa § 29 a § 30 zákona o účtovníctve.
Inventarizáciou sa overuje, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti.
Okrem zákona o účtovníctve upravuje proces inventarizácie aj opatrenie MF SR č. 16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „postupy účtovania“).
Kedy sa vykonáva inventarizácia?
Inventarizáciu vykonáva účtovná jednotka ku dňu, ku ktorému sa zostavuje riadna alebo mimoriadna účtovná závierka (§ 29 ods. 2 zákona o účtovníctve).Riadna účtovná závierka sa vykonáva k poslednému dňu účtovného obdobia. Mimoriadna účtovná závierka sa vykonáva:
- ku dňu zániku,
- ku dňu zrušenia bez likvidácie,
- ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie alebo deň účinnosti vyhlásenia konkurzu.
Pre potreby zostavenia priebežnej účtovnej závierky sa vykonáva inventarizácia len na účely vyjadrenia ocenenia podľa § 26 ods. 3 zákona o účtovníctve.
Inventarizácia sa môže vykonávať aj kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia, ak si to vyžadujú okolnosti, napr.:
- v prípade prevzatia alebo odovzdávania časti organizácie – odovzdávacie/delimitačné protokoly by mali byť podložené inventarizáciou k dátumu odovzdania majetku,
- v prípade odchodu pracovníka s hmotnou zodpovednosťou (pokladník, skladník...) – inventarizuje sa len zverený majetok,
- v prípade mimoriadnych udalostí – napr. živelné pohromy, vlámanie.
Pri hmotnom majetku (okrem zásob a peňažných prostriedkov v hotovosti) môže účtovná jednotka vykonať inventarizáciu v inej lehote, ako je ustanovená v § 29 ods. 2 zákona o účtovníctve, ktorá však nesmie prekročiť štyri roky.
Peňažné prostriedkyv hotovosti musí účtovná jednotka inventarizovať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.
Inventarizáciou sa zabezpečuje:
- preukaznosť účtovníctva,
- preukaznosť účtovnej závierky,
- správnosť ocenenia zložiek majetku a záväzkov v účtovnej závierke,
- ochrana majetku a zodpovednosť za majetok,
- overenie stavu vzájomných pohľadávok a záväzkov pre účely konsolidácie.
Proces inventarizácie zahŕňa:
- presné zistenie skutočného stavu majetku a záväzkov, ktoré sú predmetom inventarizácie k stanovenému termínu a jeho záznam,
- porovnanie skutočného stavu so stavom v účtovníctve a vyčíslenie rozdielov,
- overenie správnosti ocenenia majetku – porovnanie účtovného ocenenia s jeho reálnou hodnotou,
- vyčíslenie inventarizačných rozdielov a prešetrenie a objasnenie každého rozdielu,
- zaúčtovanie vysporiadania inventarizačných rozdielov.
Inventarizácia a inventúra
V účtovnej jednotke sa inventarizuje:
- dlhodobý majetok vrátane oprávok,
- zásoby,
- pohľadávky,
- opravné položky,
- peňažné prostriedky v hotovosti a na ceste,
- bankové účty, cenné papiere,
- účty časového rozlíšenia,
- rezervy,
- transfery,
- úvery,
- záväzky (voči dodávateľom, zamestnancom, štátu a iným subjektom),
- vlastné imanie.
Inventarizácia predstavuje proces zistenia skutočného stavu, porovnanie s účtovným stavom, vyjadrenie v reálnej hodnote, zohľadnenie rizík a zaúčtovanie výsledkov (rozdielov).
Inventúra predstavuje zistenie skutočného stavu. Proces zistenia skutočného stavu sa vykonáva zmeraním, spočítaním, prevážením, iným spôsobom, ktorý spočíva v zistení množstva majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.
Spôsob vykonávania inventúry:
- fyzická inventúra – vykonáva sa najmä pri majetku hmotnej povahy, a to prevážením, spočítaním alebo fyzickým overením existencie. Využíva sa najmä pri dlhodobom hmotnom majetku, zásobách, peňažných prostriedkoch;
- dokladová inventúra – vykonáva sa prostredníctvom účtovných dokladov, pomocou rôznych písomností, spisov, zmlúv, dohôd a pod. Vykonáva sa pri dlhodobom nehmotnom majetku, cenných papieroch a vkladoch na bankových účtoch, peniazoch na ceste, tovare a materiáli na ceste, pohľadávkach a záväzkoch, poskytnutých zálohách, transferoch, rezervách a opravných položkách, účtoch časového rozlíšenia, účtoch vlastného imania;
- kombinovaná inventúra – ide o kombináciu obidvoch predchádzajúcich spôsobov. Využíva sa v prípade, že je potrebné overiť stav majetku fyzicky aj podľa dokladov, napr. pri nehnuteľnostiach, kde sa overuje existencia nehnuteľnosti, overuje sa aj doklad potvrdzujúci vlastníctvo (zmluva o obstaraní, list vlastníctva), pri nedokončených investíciách sa porovnáva rozpracovanosť s dokladmi.
Fyzickú inventúru hmotného majetku okrem zásob, ktorú nemožno vykonať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, možno vykonávať v priebehu posledných troch mesiacov účtovného obdobia, prípadne v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia.
Fyzickú inventúru zásob môže účtovná jednotka vykonávať kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia. Pritom sa musí preukázať stav hmotného majetku ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, údajmi fyzickej inventúry upravenými o prírastky a úbytky uvedeného majetku za dobu od skončenia fyzickej inventúry do konca účtovného obdobia
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.