Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Integrovaný regionálny operačný program

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

V tejto časti seriálu „Európske fondy pre obce a mestá“ si predstavíme najdôležitejší operačný program, ktorý je určený pre samosprávu. Ide o Integrovaný regionálny operačný program (IROP). Riadiacim orgánom tohto operačného programu je Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (ďalej len „ministerstvo“), to znamená, že každý projekt pre obec, resp. mesto je schvaľovaný na tomto ministerstve a po schválení starosta alebo primátor podpisuje zmluvu s týmto ministerstvom. Preto je dôležité, aby zástupcovia samosprávy sledovali príslušné webové stránky a po vyhlásení výzvy podali žiadosť o Nenávratný finančný príspevok na svoj projekt. Na tento operačný program je určených z Európskeho fondu regionálneho rozvoja viac než 1,7 mld. eur, čo spolu s národným spolufinancovaním predstavuje celkovú alokáciu na tento operačný program viac než 2,1 mld. eur.

Globálnym cieľom IROPu je prispieť k zlepšeniu kvality života a zabezpečiť udržateľné poskytovanie verejných služieb s dopadom na vyvážený a udržateľný územný rozvoj, hospodársku, územnú a sociálnu súdržnosť regiónov, miest a obcí. Integrovaný regionálny operačný program sa delí na päť prioritných osí, ktoré určujú základné strategické smerovanie cieľov programu, ktoré sa majú uskutočňovať a dosiahnuť prostredníctvom projektov. Každá prioritná os sa skladá zo špecifických cieľov, ktoré sú v rámci danej prioritnej osi podporované. Uvádzam aj zoznam podporovaných aktivít a možných prijímateľov, teda tých, ktorí môžu podať projekt na konkrétne aktivity po vyhlásení výzvy. Ide o tieto prioritné osi.

Prioritná os č. 1 – Bezpečná a ekologická doprava v regiónoch

Špecifický cieľ č. 1.1:

Zlepšenie dostupnosti k infraštruktúre TEN-T a cestám I. triedy s dôrazom na rozvoj multimodálneho dopravného systému.

Špecifický cieľ č. 1.1 sa dosiahne realizáciou nasledovných aktivít:

  • rozvojom miestnych/regionálnych plánov udržateľnej mobility ako predpokladu pre všetky nasledujúce navrhované intervencie do dopravného systému,
  • rekonštrukciou a modernizáciou ciest II. a III. triedy (výnimočne ciest III. triedy),
  • výstavbou nových úsekov ciest II. triedy (výnimočne ciest III. triedy),
  • vypracovanie štúdií uskutočniteľnosti a vykonanie bezpečnostného auditu alebo inšpekcie.

Oprávnení prijímatelia:

  • vyšší územný celok ako vlastník ciest II. a III. triedy,
  • hlavné mesto SR Bratislava ako vlastník ciest II. a III. triedy,
  • mesto Košice ako vlastník ciest II. a III. triedy.

Špecifický cieľ č. 1.2:

Zvyšovanie atraktivity a konkurencieschopnosti verejnej osobnej dopravy.

Špecifický cieľ č. 1.2 sa dosiahne realizáciou nasledovných aktivít:

  • spracovanie komplexných strategických dokumentov pre oblasť dopravy vrátane nemotorovej dopravy,
  • zabezpečenie moderných tarifných, informačných a dispečerských systémov, zlepšenie informačného a oznamovacieho systému,
  • zlepšenie infraštruktúry verejnej osobnej dopravy tak, ako je uvedené v miestnych/regionálnych plánoch udržateľnej dopravy – obnova a budovanie vyhradených jazdných pruhov, prestupných uzlov, zastávok cestnej verejnej osobnej dopravy, záchytných parkovísk,
  • zlepšenie kvality vozidlového parku autobusovej dopravy – nákup autobusov mestskej hromadnej dopravy s budovaním zodpovedajúcej zásobovacej infraštruktúry.

Oprávnení prijímatelia:

  • mestá, obce, združenia obcí, vyššie územné celky, subjekty poskytujúce pravidelnú verejnú osobnú dopravu, subjekty organizujúce integrované dopravné systémy (Poznámka: vzťahuje sa na subjekty vo vlastníctve objednávateľov dopravy.).

Špecifický cieľ č. 1.3:

Zvýšenie atraktivity a prepravnej kapacity nemotorovej dopravy (predovšetkým cyklistickej dopravy) na celkovom počte prepravených osôb.

Špecifický cieľ č. 1.3 sa dosiahne realizáciou nasledovných aktivít:

  • rekonštrukcia, modernizácia a výstavba infraštruktúry pre nemotorovú dopravu – cyklistické komunikácie, pešie zóny, zvyšovanie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky (odstraňovanie úzkych miest/bariér v pešej doprave),
  • propagácia a zvyšovanie atraktivity cyklistickej dopravy vo verejnosti – webové portály, mobilné aplikácie a pod.

Oprávnení prijímatelia:

  • mestá, obce, združenia obcí, vyššie územné celky, subjekty poskytujúce pravidelnú verejnú osobnú dopravu, mimovládne organizácie.

Prioritná os č. 2: Ľahší prístup k efektívnym a kvalitnejším verejným službám

Špecifický cieľ č. 2.1:

Podporiť prechod poskytovania sociálnych služieb a zabezpečenia výkonu opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately v zariadení z inštitucionálnej formy na komunitnú a podporiť rozvoj služieb starostlivosti o dieťa do troch rokov veku na komunitnej úrovni.

Špecifický cieľ 2.1 sa dosiahne realizáciou nasledovných aktivít:

  • rekonštrukcia, rozširovanie a mo­dernizácia vhodných stavebných objektov pre vytvorenie priestorových podmienok na poskytovanie a zabezpečenie komunitnej starostlivosti v súlade s princípmi deinštitucionalizácie,
  • rekonštrukcia, rozširovanie a modernizácia stavebných objektov existujúcich zariadení, ktoré už poskytujú a zabezpečujú služby na komunitnej báze,
  • zriaďovanie a výstavba nových stavebných objektov zariadení sociálnych služieb a sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately (ďalej len „SPOaSK“),
  • výstavba, rekonštrukcia a modernizácia zariadení služieb s
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály