Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Doručovanie písomností v odvetví pracovného práva

Dátum: Rubrika: Pracovné právo

Doručovanie písomností v pracovnoprávnych vzťahoch má vplyv na to, či nastanú účinky právneho úkonu, ktorý je predmetom doručenia. Dosiahnutie zamýšľaného právneho stavu súvisiaceho so vznikom, zmenou a skončením pracovného pomeru, vznikom, zmenou a skončením dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru alebo so vznikom, zmenou a zánikom povinností zamestnanca, alebo zamestnávateľa, totiž predpokladá vedomosť strany, voči ktorej zmena právneho stavu smeruje, o úkone, ktorý bude mať tento právny stav za následok. Vedomosť o uskutočnenom alebo zamýšľanom úkone získa daná strana z doručenej písomnosti.

Doručovaním možno rozumieť takú činnosť, ktorej cieľom je, aby sa k určeným osobám dostali náležité písomnosti. Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“) pre niektoré úkony vyžaduje písomnú formu (napr. výpoveď), pri niektorých úkonoch preferuje písomnú formu (napr. pracovná zmluva) alebo umožňuje doručovanie elektronickými prostriedkami (doručovanie tzv. výplatnej pásky).

Doručovanie sa nespája s ústnymi alebo konkludentnými právnymi úkonmi. Konkludentný úkon je v právnej teórii definovaný ako prejav vôle, ktorý síce nemá znaky výslovného prejavu, ale so zreteľom na všetky okolnosti niet však pochýb o tom, k akým účinkom smeroval a aký je jeho obsah.

Tento článok sa zaoberá problematikou doručovania písomností v pracovnoprávnych vzťahoch a (aj na judikatúre) poukazuje na rôzne situácie, ktoré pri doručovaní môžu nastať.

Okruh doručovaných písomností

  1. Písomnosti doručované zamestnávateľom zamestnancovi.
    Podľa § 38 ods. 1 Zákonníka práce je zamestnávateľ povinný doručiť zamestnancovi písomnosti (ďalej aj „zásielka“), ktoré sa týkajú:
    1. vzniku, zmeny alebo skončenia pracovného pomeru (napr. výpoveď),
    2. vzniku, zmeny alebo zániku povinností, ktoré zamestnancovi vyplývajú z pracovnej zmluvy (napr. v prípade zamestnancov vykonávajúcich práce vo verejnom záujme – oznámenie zamestnávateľa o zložení a výške platu zamestnanca),
    3. vzniku, zmeny alebo zániku práv a povinností, ktoré vyplývajú z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (napr. výpoveď dohody o pracovnej činnosti).
  2. Písomnosti doručované zamestnancom zamestnávateľovi.
    Podľa § 38 ods. 3 Zákonníka práce zamestnanec doručuje zamestnávateľovi nasledujúce písomnosti:
    1. písomnosti týkajúce sa vzniku, zmeny alebo skončenia pracovného pomeru (napr. výpoveď),
    2. písomnosti týkajúce sa vzniku, zmeny alebo zániku povinností, ktoré zamestnancovi vyplývajú z pracovnej zmluvy (napr. oznámenie zamestnankyne o jej gravidite alebo o skutočnosti, že dojčí),
    3. písomnosti týkajúce sa vzniku, zmeny alebo zániku práv a povinností, ktoré vyplývajú z dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (napr. výpoveď dohody o pracovnej činnosti).

Spôsoby doručovania písomností

   1. Osobné doručovanie písomností zamestnávateľom.

V súlade s § 38 ods. 1 Zákonníka práce: „Písomnosti doručuje zamestnávateľ zamestnancovi na pracovisku, v jeho byte alebo kdekoľvek bude zastihnutý.“

Od pracoviska treba rozlišovať miesto výkonu práce. Pojem miesto výkonu práce je rozšírením pojmu pracovisko, keďže miestom výkonu práce môže byť napr. sídlo zamestnávateľa, prevádzka alebo mesto (obec), v ktorom zamestnávateľ pôsobí. Pracovisko je špecifikované užšie, a to napr. adresou kancelárie, výrobnej haly a pod.

Bytom sa v zmysle § 2 ods. 1 zákona č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v z. n. p. rozumie miestnosť alebo súbor miestností, ktoré sú rozhodnutím stavebného úradu trvalo určené na bývanie a môžu na tento účel slúžiť ako samostatné bytové jednotky. Na účely Zákonníka práce sa však bytom rozumejú aj rodinný dom, prípadne ubytovňa, kde býva zamestnanec.

Ak zamestnávateľ nemôže doručiť zamestnancovi písomnosť na pracovisku alebo v jeho byte, môže písomnosť doručiť na akomkoľvek mieste, kde je zamestnanec zastihnuteľný.

Písomnosti vymenované v ust. § 38 ods. 1 Zákonníka práce zamestnávateľ doručuje zamestnancovi do vlastných rúk. Zákonník práce tak preferuje priame doručovanie písomností, t. j. doručovanie „oproti podpisu“ zamestnanca, čo znamená, že zamestnanec svojím podpisom potvrdí prevzatie danej písomnosti na jej kópiu.

  2. Osobné doručovanie písomností zamestnancom.

Podľa § 38 ods. 3 Zákonníka práce:

                                                                                         § 38 ods

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály