Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Špecifiká niektorých funkcií zamestnancov obsadzovaných vymenovaním a voľbou

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

Spôsob obsadzovania niektorých funkcií v územnej samospráve sa neriadi všeobecnou právnou úpravou vyplývajúcou z § 42 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. – ďalej len „Zákonník práce“ ale je čiastočne modifikovaný právnou úpravou vyplývajúcou z osobitných zákonov [Pozri zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. – ďalej len „zákon o obecnom zriadení“ a zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z. n. p – ďalej len „zákon o samosprávnych krajoch“.] Zákon o obecnom zriadení výslovne ustanovuje vymenovanie ako predpoklad vykonávania práce vo verejnom záujme v prípade prednostu obecného úradu a vedúceho (riaditeľa) organizácie riadenej či zriadenej obcou.

Prednosta obecného úradu

Právna úprava konštituovania do funkcie prednostu obecného úradu je obsiahnutá v § 17 zákona o obecnom zriadení. Z jeho znenia vyplýva, že ak je táto funkcia v obci zriadená, prednostu do nej vymenúva a odvoláva starosta. Prednosta je zamestnancom obce, ktorý zodpovedá za svoju činnosť starostovi. Ide o vedúcu funkciu v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu obce, a preto jej obsadzovanie je spojené výlučne s právomocou starostu, a nie zastupiteľstva.

Z hľadiska efektívnosti vynaložených obecných prostriedkov by funkcia prednostu mala byť zriadená v obciach s väčším počtom zamestnancov, keď je to potrebné na odbremenenie starostu od operatívneho riadenia chodu úradu. Ak funkcia prednostu nie je zriadená, obecný úrad vedie a jeho prácu organizuje starosta sám. Zákon o obecnom zriadení neurčuje pre výkon tejto funkcie žiadne kvalifikačné predpoklady. Zamestnávateľ, u ktorého bude prednosta v čase vymenovania do svojej funkcie zamestnaný, nemá právnu povinnosť mu výkon tejto funkcie umožniť a poskytnúť za tým účelom pracovné voľno tak, ako je to v prípade verejných funkcií. V praxi sa preto môže stať, že zamestnávateľ bude trvať na tom, aby vymenovaný prednosta sám z vlastnej iniciatívy svoj pracovný pomer u neho ukončil výpoveďou. Aby k takýmto nežiaducim situáciám nedochádzalo, je potrebné, aby prednosta v dostatočnom predstihu zistil, ako sa k prípadnej požiadavke na uvoľnenie zo zamestnania jeho zamestnávateľ postaví. Ak nebude ústretový, bude dosť času na to, aby sa stanovil reálny deň na nástup do funkcie, zohľadňujúci aj prípadnú výpovednú dobu.

Vymenovanie za prednostu obecného úradu treba v zmysle zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. považovať za nevyhnutný predzmluvný predpoklad na to, aby sa následne s prednostom mohla uzavrieť pracovná zmluva. Pracovná zmluva je totiž jediným právnym titulom na založenie pracovného pomeru s vopred vymenovaným prednostom.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály