Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Postup obce pri daňovom dlhu daňového subjektu

Dátum: Rubrika: Správne právo

Ak vznikne daňovému subjektu daňový dlh v podobe daňového nedoplatku na dani, ktorej správu obec vykonáva, má obec niekoľko možností, akými môže túto nepriaznivú situáciu riešiť. V príspevku sa dozviete, ako môže obec v takejto situácii postupovať.
Pojem daňový nedoplatok
Pojem "daňový dlh" zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok") neustanovuje, v § 2 písm. f) však tento zákon ustanovuje pojem "daňový nedoplatok", pod ktorým sa rozumie dlžná suma dane po lehote splatnosti dane, pričom každý daňový nedoplatok sa posudzuje obcou zásadne individuálne.
Príklad č. 1:
Daňový subjekt, ktorým je fyzická osoba, mal daňový nedoplatok na pokute z dôvodu nepodania daňového priznania k dani z nehnuteľností. Požiadal príslušnú obec, aby mu odpustila uvedenú pokutu na základe jeho žiadosti. Príslušná obec uvedenej žiadosti nevyhovela pre jej právny nesúlad. Konala obec v súlade s platným právom?
Podľa § 2 písm. f) daňového poriadku je daňovým nedoplatkom dlžná suma dane po lehote splatnosti dane, pričom daň z nehnuteľností je miestnou daňou, ktorej správu obec vykonáva. V súvislosti s pojmom "daňový nedoplatok" na účely konania o odpustenie daňového nedoplatku je však potrebné zohľadňovať aj § 70 ods. 1 daňového poriadku, podľa ktorého sa pod daňovým nedoplatkom rozumie daňový nedoplatok na dani okrem úroku z omeškania, úroku a pokuty.
Na základe uvedeného nemožno odpustiť platbu pokuty, ktorá bola daňovému subjektu v súvislosti s predmetnou daňou uložená obcou podľa § 155 ods. 1 písm. b) daňového poriadku za správny delikt podľa § 154 ods. 1 písm. a) bodu 3 daňového poriadku za to, že nepodal daňové priznanie v lehote ustanovenej obcou vo výzve.
______________________________
=> UPOZORNENIE:
Pokiaľ má daňový subjekt záujem o úľavu zo sankcie alebo odpustenie sankcie, tak je potrebné, aby obec postupovala podľa § 157 ods. 5 daňového poriadku, kde sa explicitne ustanovuje, že správca dane, ktorým je obec, môže pri daniach, ktoré spravuje, na žiadosť daňového subjektu odpustiť sankciu alebo povoliť úľavu zo sankcie z dôvodov uvedených v § 157 ods. 1 daňového poriadku, pričom ide o fakultatívne oprávnenie využiteľné príslušnou obcou.
______________________________
Obec má pri správe daní podľa § 4 ods. 1 daňového poriadku právne postavenie správcu dane pri miestnych daniach, ktoré ustanovuje osobitná právna úprava, konkrétne § 2 ods. 1 zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p., pričom ide o taxatívny právny výpočet.
Podanie žiadosti o úľavu alebo odpustenie daňového nedoplatku obci
Príklad č. 2:
Daňový dlžník podal obci žiadosť o odpustenie vymáhania daňového nedoplatku na dani z nehnuteľností, ktorý mu vznikol. Svoju žiadosť odôvodnil tým, že zaplatením daňového nedoplatku by bola vážne ohrozená jeho výživa a aj osôb odkázaných na jeho výživu, ktorými boli maloleté deti. Svoju žiadosť však nepotvrdil žiadnymi dôkazmi s odôvodnením, že tieto predloží až následne, a to v priebehu konania pred obcou. Bol názor daňového dlžníka správny?
Príslušná obec
môže
povoliť úľavu na dani alebo odpustiť úhradu daňového nedoplatku len na základe žiadosti daňového dlžníka, ktorá je jej adresovaná. V § 70 ods. 2 daňového poriadkusa neustanovujú jednotlivé formálne, a ani obsahové náležitosti takejto žiadosti, jej obsah však možno vyvodiť z daného ustanovenia, nakoľko daňový dlžník musí preukázať, že by vymáhaním daňového nedoplatku bola vážne ohrozená výživa daňového dlžníka alebo osôb odkázaných na jeho výživu.
Splnenie tejto zákonnej podmienky je daňový dlžník povinný preukázať
.
V kontexte uvedených súvislostí preto nepostačuje, že daňový dlžník uvedie v žiadosti dôvody, prečo nemôže okamžite uhradiť daňový nedoplatok, ale musí ich taktiež preukázať aj potrebnými dôkaznými prostriedkami, pričom pre pojem "dôkaz" sa aj v tomto prípade použije extenzívne hľadisko pre vymedzenie tohto pojmu, ktoré je platné pre celé daňové konanie.
Podľa uvedeného hľadiska a podľa § 24 ods. 4 daňového poriadku možno za dôkaz považovať všetko, čo môže prispieť k zisteniu a objasneniu skutočností rozhodujúcich pre správne určenie dane a čo nie je získané v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi. Preto môže ísť aj o také dôkazné prostriedky, ktoré daňový poriadok pri demonštratívnom právnom výpočte dôkazov výslovne neuvádza, napríklad audiovizuálny záznam, ktorý má výpovednú hodnotu. Názor daňového dlžníka nebol správny.
Napriek tomu, že v
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály