Cieľom daňovej kontroly je, aby správca dane získal podklady potrebné na účel daňového konania, nakoľko inak nemožno v tomto konaní ďalej pokračovať. Výkon daňovej kontroly je predmetom
daňového poriadku, ktorý okrem iného ustanovuje právne postavenie kontrolovaného daňového subjektu a priebeh daňovej kontroly.
Cieľom daňovej kontroly vykonávanej obcou napríklad môže byť získanie informácie potrebnej ku skompletizovaniu daňového priznania k dani z nehnuteľností alebo k správnemu určeniu základu či výšky dane, prípadne vysvetlenie k výkonu podnikania, k zdaniteľným plneniam, ktoré kontrolovaný daňový subjekt realizuje.
Cieľom daňovej kontroly môže byť aj overenie skutočností, ktoré daňový subjekt tvrdí v žiadosti adresovanej obci, ktorá je správcom dane, napríklad k žiadosti podľa
§ 57 ods. 1 daňového poriadku, na základe ktorej daňový subjekt žiada o povolenie odkladu alebo splátkovej úhrady dane z nehnuteľností.
V určitých prípadoch obec začne daňovú kontrolu obligatórne. Tak napríklad podľa
§ 17 ods. 3 daňového poriadkuplatí, že ak daňový subjekt neodstráni v lehote určenej vo výzve príslušného správcu dane nedostatky daňového priznania, ktoré majú vplyv na výšku dane alebo sumy, ktorú mal podľa osobitných predpisov vykázať alebo na ktorú si uplatnil nárok podľa osobitných predpisov,
správca dane vykoná
u
daňového subjektu daňovú kontrolu
alebo vyrubí v skrátenom vyrubovacom konaní podľa
§ 68a daňového poriadku daň alebo rozdiel dane oproti vyrubenej dani, alebo určí sumu alebo rozdiel v sume, ktorú mal daňový subjekt vykázať podľa osobitných predpisov alebo na ktorú si uplatnil nárok podľa osobitných predpisov.
Pre výkon daňovej kontroly je nevyhnutné, aby bola vykonávaná striktne v súlade s jej účelom, ktorý je určený správcom dane v oznámení správcu dane o daňovej kontrole, kde sa presne špecifikujú údaje, ohľadne ktorých daní bude vykonávaná daňová kontrola u daňového subjektu.
______________________________
V kontexte uvedeného oznámenia majú aj zamestnanci obce ako správcu dane právo vykonávať daňovú kontrolu a preverovať skutočnosti na mieste výkonu daňovej kontroly u daňového subjektu.
______________________________
Jednotliví zamestnanci obce majú právo vykonávať daňovú kontrolu len v prípade tých miestnych daní, ktoré ustanovuje
§ 2 ods. 1 zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. taxatívnym právnym výpočtom, pričom ide o:
-
daň za užívanie verejného priestranstva,
-
daň za predajné automaty,
-
daň za nevýherné hracie prístroje,
-
daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta,
-
daň za jadrové zariadenie (ďalej len "daň").
Obec tiež ukladá miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, pričom procesne postupuje rovnako podľa
daňového poriadku v danom rozsahu.
Jednotlivé zásady výkonu daňovej kontroly
Podľa
§ 3 ods. 5 daňového poriadku je správca dane povinný vykonať úkony pri správe daní aj z vlastného podnetu, ak sú splnené zákonné podmienky pre vznik a existenciu daňovej pohľadávky, a preto pokiaľ obec ako správca dane vyzvala daňový subjekt na predloženie určitých účtovných alebo iných dokladov k dani a tieto daňový subjekt v určenej lehote nepredložil, obec začne daňovú kontrolu v danom prípade.
______________________________
Obec ako správca dane nemôže nečinne vyčkávať, kedy jej daňový subjekt predloží jednotlivé dôkazy, prípadne podklady, ale sama musí zahájiť výkon špecifických konaní, kde je možné zaradiť aj daňovú kontrolu daňového subjektu.
______________________________
Podľa
§ 3 ods. 2 daňového poriadku taktiež platí, že správca dane postupuje pri správe daní v úzkej súčinnosti s daňovým subjektom a inými osobami a poskytuje im poučenie o ich procesných právach a povinnostiach, ak tak ustanoví
daňový poriadok. Správca dane je povinný zaoberať sa každou vecou, ktorá je predmetom správy daní, vybaviť ju bezodkladne a bez zbytočných prieťahov a použiť najvhodnejšie prostriedky, ktoré vedú k správnemu určeniu a vyrubeniu dane v danom prípade.
Podľa
§ 44 ods. 1 daňového poriadku daňovou kontrolou správca dane zisťuje alebo preveruje skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane alebo dodržiavanie osobitných právnych predpisov.
Výkon daňovej kontroly možno viazať na miesto, kde sa vykonáva plnenie, ktoré je zdaniteľným príjmom, napríklad v prevádzkarni podnikateľského subjektu, ktorý je daňovníkom dane z nehnuteľností, ale podľa
§ 44 ods. 2 daňového poriadku aj na inom mieste.