Pre posúdenie, či je potrebné pri poskytnutí dotácie alebo iného opatrenia dodržať pravidlá štátnej, resp. minimálnej pomoci, je kľúčové posúdenie, či príjemca pomoci vykonáva hospodársku činnosť. Pravidlá štátnej pomoci sa totiž vzťahujú len na tie subjekty, ktoré vykonávajú hospodársku činnosť - ponuku tovarov alebo služieb, a to bez ohľadu na ich právne postavenie (hospodársku činnosť môže vykonávať aj neziskový subjekt), a spôsob, akým sú financované. Činnosť, na ktorú má byť poskytnutá pomoc, sa vždy posudzuje, či je hospodárskou činnosťou. Takýto subjekt, ktorý ju vykonáva, potom označujeme za podnik. Ak žiadateľ o pomoc vykonáva hospodárske aj nehospodárske činnosti, považuje sa za podnik len v súvislosti s vykonávaním hospodárskej činnosti a pravidlá štátnej pomoci sa vzťahujú iba na pomoc na hospodárske činnosti. Príjmy na hospodárske, resp. nehospodárske činnosti musia byť oddelené a účtované na základe zásad nákladového účtovníctva, resp. tieto činnosti musia byť oddelené. Pri fyzickej osobe, ktorá je spoločníkom alebo akcionárom právnickej osoby treba posúdiť, či táto osoba vykonáva alebo nevykonáva hospodársku činnosť spočívajúcu v ponuke tovarov alebo služieb.
Štátna pomoc
je v Zmluve o fungovaní Európskej únie (ďalej len "ZFEÚ") definovaná ako pomoc, ktorá:
-
je poskytovaná členským štátom alebo zo štátnych prostriedkov v akejkoľvek forme (za štátne prostriedky sa považujú všetky verejné zdroje, teda aj prostriedky z rozpočtu obce),
-
narúša hospodársku súťaž alebo hrozí jej narušením,
-
selektívne zvýhodňuje určitých podnikateľov alebo výrobu určitých druhov tovaru,
-
ovplyvňuje (aj potenciálne), obchod medzi členskými štátmi EÚ.
Tieto kritériá sa nazývajú aj test štátnej pomoci a musia byť splnené kumulatívne.
V prípade poskytnutia pomoci na vykonávanie hospodárskej činnosti a pri splnení uvedených kritérií štátnej pomoci ide o poskytnutie
štátnej pomoci
alebo
minimálnej pomoci
.
Na jednotlivé účely pomoci (napr. regionálnu pomoc, pomoc na kultúru) sú stanovené limity, resp. stropy v príslušných predpisoch buď ako intenzita (percentuálny podiel z oprávnených nákladov), alebo určením maximálnej výšky pomoci.
Poskytnutú pomoc treba zaregistrovať do Centrálneho registra: http://sempsecure.kti2dc.sk. Ak poskytovateľ pomoci ešte nie je zaregistrovaný, je potrebné tak urobiť na uvedenej stránke cez registráciu: žiadosť o zriadenie/zrušenie/zmena prístupu používateľa IS SEMP. Po vyplnení formulára je potrebné ho zaslať do DataCentra, ktoré následne pridelí príslušné prístupové mená a heslá. Potom je možné zaznamenať údaje do Registra minimálnej pomoci, resp. Registra štátnej pomoci. Pri minimálnej pomoci je potrebné opatrenie zaevidovať už pri podaní žiadosti o stanovisko. Poskytnutú pomoc je potrebné zaznamenať do 5 pracovných dní odo dňa poskytnutia pomoci. Nedodržanie tejto lehoty je porušením zákona č. 358/2015 Z.z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci) v z. n. p (ďalej len "zákon o štátnej pomoci").
Minimálna pomoc
Podľa nariadenia
1)
možno jednému podniku poskytnúť pomoc
do 200 000 eur
2)
v období troch fiškálnych rokov - napr. ak by sa pomoc mala poskytnúť v roku 2020, do tejto sumy by sa musela započítať aj minimálna pomoc poskytnutá v rokoch 2018 a 2019 (ak nejaká bola v tom období poskytnutá). Jeden, resp. jediný podnik zahŕňa všetky subjekty vykonávajúce hospodársku činnosť, medzi ktorými je aspoň jeden z týchto vzťahov:
a)
jeden subjekt vykonávajúci hospodársku činnosť má väčšinu hlasovacích práv akcionárov alebo spoločníkov v inom subjekte vykonávajúcom hospodársku činnosť;
b)
jeden subjekt vykonávajúci hospodársku činnosť má právo vymenovať alebo odvolať väčšinu členov správneho, riadiaceho alebo dozorného orgánu iného subjektu vykonávajúceho hospodársku činnosť;
c)
jeden subjekt vykonávajúci hospodársku činnosť má právo dominantným spôsobom ovplyvňovať iný subjekt vykonávajúci hospodársku činnosť na základe zmluvy, ktorú s daným subjektom vykonávajúcim hospodársku činnosť uzavrel, alebo na základe ustanovenia v zakladajúcom dokumente alebo stanovách spoločnosti;
d)
jeden subjekt vykonávajúci hospodársku činnosť, ktorý je akcionárom alebo spoločníkom iného subjektu vykonávajúceho hospodársku činnosť, má sám na základe zmluvy s inými akcionármi alebo spoločníkmi daného subjektu vykonávajúceho hospodársku činnosť pod kontrolou väčšinu hlasovacích práv akcionárov alebo spoločníkov v danom subjekte vykonávajúcom hospodársku činnosť. To znamená, že jednotlivé sumy poskytnuté takýmto podnikom sa na účel minimálnej pomoci sčítajú dokopy.
Takáto pomoc sa nemôže poskytnúť na nákup vozidiel cestnej nákladnej dopravy.
3)
Ak príjemca pomoci vykonáva okrem cestnej nákladnej dopravy v prenájme alebo za úhradu aj iné činnosti, ktoré majú byť podporené, poskytovateľ pomoci a príjemca pomoci musia zabezpečiť pomocou primeraných prostriedkov - oddelenie činností alebo rozlíšenie nákladov, aby pomoc nepresiahla sumu 100 000 eur, ktorou môže byť podporená činnosť cestnej nákladnej dopravy, nie však samotný nákup vozidiel cestnej nákladnej dopravy.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).