Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Financovanie športu z verejných zdrojov
Dátum: Rubrika: Z právnej praxe
Športovanie je verejne podporované, pretože prispieva k rozvoju fyzického aj duševného zdravia. Štát, kraje aj obce majú preto záujem o zapojenie čo najväčšieho počtu obyvateľov do športových aktivít a športovanie a športovú infraštruktúru podporujú aj finančne.
Pravidlá štátnej pomoci sa môžu týkať prakticky akéhokoľvek financovania z verejných rozpočtov, teda aj obce alebo mesta, a to bez ohľadu na formu pomoci. Vzťahujú sa teda ako na poskytovanie dotácií, na príspevok príspevkovej organizácii, poskytovanie darov a pod.
1)
Poskytovateľ pomoci musí pred každým rozhodnutím o pomoci jednoznačne určiť, či nenapĺňa všetky znaky štátnej pomoci podľa čl. 107 ods. 1 Zmluvy o fungovaní EÚ. Potom na základe toho stanoví, či predmetná pomoc je poskytovaná mimo režim štátnej pomoci (nezakladá štátnu pomoc) a aj prečo, alebo v opačnom prípade stanoviť príslušný režim pomoci, teda podmienok, ktoré danú pomoc robí zlučiteľnou s vnútorným trhom.
V tomto článku priblížime rôzne formy financovania športu z hľadiska pravidiel štátnej pomoci, ktoré je nevyhnutné dodržať, ako aj posúdenie jedného z kritérií štátnej pomoci, a to ovplyvnenie obchodu medzi členskými štátmi poskytnutím pomoci do oblasti športu.
Podľa čl. 107 ods. 1 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ďalej len "ZFEÚ") sa za štátnu pomoc považuje pomoc, ktorá je:
-
poskytnutá z verejných zdrojov,
-
zvýhodňuje určité podniky (selektívna pomoc),
-
narúša alebo hrozí narušením súťaže a
-
ovplyvňuje alebo hrozí ovplyvnením obchodu medzi členskými štátmi EÚ.
Tieto podmienky musia existovať kumulatívne a sú nezlučiteľné s vnútorným trhom.
Aj keď to môže vyzerať zložito, na základe prístupu Európskej komisie a Súdneho dvora EÚ možno povedať, že prakticky každá pomoc v akejkoľvek forme poskytnutá podniku
2)
z verejného rozpočtu, môže narušiť hospodársku súťaž a ovplyvniť obchod medzi členskými štátmi EÚ, ibaže by bola "veľmi malá" čo do výšky celkovo poskytnutých prostriedkov. Podmienky pre pomoc de minimis uvádzame ďalej v texte. Rovnako tomu tak nebude pri pomoci čisto lokálneho charakteru. Tu treba uviesť, že aj miestna pomoc na kultúrne, športové, spoločenské podujatia a akcie môže svojím dosahom ovplyvniť trh EÚ napr. tým, že konzumenti takýchto akcií alebo služieb môžu byť cudzinci.Kluby aj radnice sa bránia často tým, že kluby majú veľký význam tiež pre rekreáciu, šport, kultúru, sú prínosom pre ekonomiku a hrajú dôležitú sociálnu úlohu, resp., že v ich prípade ide všeobecne o legitímnu pomoc verejných záležitostí.
Štátna pomoc môže mať veľa podôb, a to od priamych platieb klubu, odpustenie dlhov, po netržné podmienky pri prenajímaní štadióna (za neprimerané nízke nájomné alebo iné nezodpovedajúce platby s nájmom spojené). Pokiaľ takáto pomoc smeruje len k jednému klubu alebo určitej skupine klubov, ide o selektívnu po
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.