Šport predstavuje významnú ľudskú činnosť, ktorá je charakteristická svojím vplyvom na spoločnosť a presahom do jej jednotlivých oblastí. Jednou zo základných úloh obcí podľa § 4 ods. 3 písm. h) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len
"zákon o obecnom zriadení"
) je
"utvárať a chrániť zdravé podmienky a zdravý spôsob života a práce obyvateľov obce, chrániť životné prostredie, ako aj utvárať podmienky na zabezpečovanie zdravotnej starostlivosti, na vzdelávanie, kultúru, osvetovú činnosť, záujmovú umeleckú činnosť, telesnú kultúru a šport,"
.
Výkonom športu dochádza k posilňovaniu miestneho, regionálneho povedomia, k propagácii a reprezentácii obce, resp. spoločenského zoskupenia. Na druhej strane šport predstavuje tiež jeden z cieľov, ktorým je prosperita spoločnosti ako celku, prostredníctvom priamych alebo nepriamych presahov do vzdelávania, kultúry, zdravia obyvateľov a životného prostredia.
Podľa
Bielej knihy o športe Európskej Komisie
z 11. júla 2007 je zrejmá dôležitosť celospoločenskej úlohy športu aj v súvislosti s nadväzovaním a posilňovaním vonkajších vzťahov v širšom než vnútroštátnom meradle.
Pre rozvoj športu ako jedného z podstatných determinantov zdravej, produktívnej, súdržnej a ekonomicky rozvinutej spoločnosti je nevyhnutná pomoc a podpora športu zo strany verejného sektora. Potenciál pozitívneho vplyvu športu na správne fungovanie spoločnosti či už z hľadiska produktivity obyvateľov, alebo pri profesionálnom športe z hľadiska ekonomickej pozície, sa zvyšuje priamoúmerne s rozvojom technologickej platformy spoločnosti. Technologický pokrok je síce príčinou neustáleho progresu a informatizácie spoločnosti, často však pôsobí kontraproduktívne vzhľadom na vzrastajúce diagnózy "sedavých zamestnaní" u jednotlivcov, ako sú obezity, dysfunkcie pohybového aparátu, srdcovo-cievne ochorenia, cukrovka a rôzne iné. Tieto negatívne dôsledky pozitívneho progresu predstavujú záťaž pre sociálny systém či už pre oblasť zdravotníctva, alebo hospodárstva. Preto je potrebné, aby pohyb ako prirodzená ľudská aktivita bola podporovaná v rámci rozvoja športových infraštruktúr zo strany verejného sektora.
Štátna pomoc pri športe
V oblasti športu je zo strany štátu intenzívnejšie podporovaný najmä výkon profesionálneho športu, ktorý má veľký hospodársky prínos. Profesionálny šport predstavuje rýchlo sa rozvíjajúci sektor hospodárstva. Pre štát ako celok je dôležitý najmä preto, že je vo veľkej miere súčasťou hospodárskej súťaže s výraznými komerčnými vplyvmi.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Podľa Nariadenia Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy pre účely pomoci poskytovanej zo strany verejnej správy (vrátane obcí) sa profesionálne športové kluby z titulu ich hospodárskeho charakteru, napr. predaj vstupeniek na športové podujatia, predaj vysielacích práv, uzatváranie reklamných alebo sponzorských zmlúv, považujú za podnik, ktorého financovanie podlieha kontrolnému mechanizmu spočívajúcemu v notifikačných povinnostiach.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Štátnu, resp. verejnú pomoc možno definovať ako každú pomoc, ktorá pochádza z verejných zdrojov (vrátane zdrojov obcí) a slúži na podporu podnikania alebo súvisí s podnikaním. Poskytnutie verejných financií na podporu hospodárskeho zámeru musí vychádzať z jednoznačne definovaných kritérií, v súvislosti s ktorými musí byť dôsledne dodržiavaný režim kontroly nad pohybom verejných prostriedkov. Jedným z dôsledkov poskytnutia štátnej pomoci vo vzťahu k jej príjemcovi je zvýhodnenie tohto subjektu - prijímateľa štátnej pomoci.
Preto musí byť celý proces poskytovania pomoci profesionálnym športovým klubom v súlade so zákonom č. 358/2015 Z.z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci) (ďalej len "zákon o štátnej pomoci") a v súlade s európskou legislatívou upravujúcou otázku štátnej pomoci.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
V rámci monitorovania dodržiavania pravidiel štátnej pomoci na vnútroštátnej úrovni rozhodujúcu úlohu zohráva Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (ďalej len "Protimonopolný úrad SR") ako koordinátor pomoci.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
I--------------------------------------------------------------------------------------------------I
I I
I Podľa § 8 ods. 2 I
I zákona o štátnej pomoci: I
I I
I "Pred poskytnutím štátnej pomoci
ad hoc
je poskytovateľ štátnej pomoci povinný požiadať I
I koordinátora pomoci o stanovisko, či príslušné opatrenie štátnej pomoci spĺňa podmienky na jeho I
I poskytnutie podľa osobitných predpisov pre skupinové výnimky alebo podľa osobitných predpisov I
I pre poskytovanie služieb vo verejnom záujme alebo podlieha schváleniu Európskou komisiou. I
I Stanovisko k takýmto návrhom zasiela koordinátor pomoci poskytovateľovi štátnej pomoci do 30 dní I
I po doručení návrhu. Takéto stanovisko koordinátora pomoci je pre poskytovateľa štátnej I
I pomoci záväzné." I
I I
I--------------------------------------------------------------------------------------------------I
V prípade pochybností pri realizácii testu štátnej pomoci je možná konzultácia s koordinátorom pomoci prostredníctvom
žiadosti o metodické usmernenie
k vykonaniu testu štátnej pomoci. Táto konzultácia s Protimonopolným úradom SR nevyplýva zo zákona o štátnej pomoci, ani z iného európskeho nariadenia, takže nepredstavuje zákonnú povinnosť, ale možnosť založenú na báze dobrovoľnosti/potreby. Protimonopolný úrad SR ako koordinátor štátnej pomoci poskytne podľa § 2 zákona o štátnej pomoci na základe žiadosti usmernenie k jednotlivým bodom testu štátnej pomoci, ktoré môže obsahovať i upozornenia s odporúčaním následných krokov. Definitívne posúdenie prítomnosti alebo neprítomnosti náležitostí štátnej pomoci v konkrétnom prípade však môže zrealizovať len Európska komisia.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Šport predstavuje vo vzťahu k štátnej pomoci špecifickú oblasť, pri ktorej je potrebná diferenciácia športu na kategóriu amatérskeho športu a na kategóriu profesionálneho športu. V súlade s pravidlami Európskej komisie je ustálené, že na opatrenia vzťahujúce sa na kategóriu amatérskeho športu sa pravidlá štátnej pomoci aplikovať nebudú. Naopak, vo vzťahu k profesionálnemu výkonu športu bude inštitút štátnej pomoci aplikovateľný.
-------------------------------------------------------