Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo Zo seriálu: Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy

V článku sa zaoberám problematikou evidencie preddavkov z viacerých aspektov – podľa zákona o účtovníctve, zákona o rozpočtových pravidlách, zákona o dani z pridanej hodnoty. Formou preddavku sa často rieši vopred uhradená cena, ktorá je rozdelená buď na časť (časti) alebo sa uhradí celá hodnota dojednanej ceny dodávky výrobkov, tovaru alebo služieb vopred.

Pokiaľ sa však účtovné jednotky (ÚJ) na preddavkoch dohodnú, mali by si dohodnúť aj ich výšku, počet a podmienky na ich poskytovanie. Účelom preddavku pre dodávateľa (budúceho veriteľa) je nielen snaha o zaistenie záväzku dlžníka (odberateľa), ale tiež získanie určitej výšky peňažnej hotovosti od odberateľa vopred za účelom splnenia zmluvnej dodávky výrobkov, tovaru alebo služieb. Preddavok sa však nestáva majetkom dodávateľa a objednávateľ má nárok na jeho vrátenie.

Preddavky vo verejnej správe z pohľadu rozpočtových pravidiel

ÚJ verejnej správy môže verejné prostriedky použiť aj na poskytovanie preddavkov za splnenia určitých podmienok. Tieto podmienky musia byť vopred dohodnuté a uvedené v zmluve o dodávke výkonu alebo tovaru ešte pred samotnou realizáciou preberania výkonu alebo tovaru, a to najviac na obdobie troch mesiacov v závislosti od vecného plnenia dodávok výkonov a tovarov.

Povinnosťou je mať tieto preddavky finančne vysporiadané najneskôr do konca rozpočtového roka, v ktorom sa poskytli, s výnimkou preddavkov na dodávku tepla, vody, elektrickej energie, plynu, periodickej a neperiodickej tlače, na úhradu nájomného a preddavkov na pohonné látky poskytované prostredníctvom platobných kariet.

Poskytovanie preddavkov ÚJ verejnej správy podľa osobitných predpisov týmto nie je dotknuté; ide o tieto zákony:

  • č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z. n. p.,
  • č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v z. n. p.,
  • č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v z. n. p.,
  • č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v z. n. p.,
  • č. 353/2005 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 719/2004 Z. z. a o doplnení zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Okrem toho ÚJ verejnej správy môžu okrem preddavkov poskytnúť na základe písomnej zmluvy aj:

  1. preddavok pri obstaraní vojenského materiálu, špeciálnych strojov, prístrojov, zariadení a hudobných nástrojov v zahraničí, ak neexistuje domáci výrobca a výrobná lehota prevyšuje jeden rok,
  2. trvalú zálohu pri vydaní medzinárodnej platobnej karty, ak je jej vydanie nevyhnutné na zabezpečenie zahraničných pracovných ciest,
  3. akreditív v prospech zahraničných osôb pri dodávkach výkonov a tovarov,
  4. preddavok na úhradu zdravotnej starostlivosti,
  5. trvalú zálohu na poskytnutie poštových služieb,
  6. zábezpeku pri obstaraní výkonov a tovarov; tým nie je dotknuté poskytovanie zábezpeky podľa osobitného predpisu.

Uvedené ustanovenie sa nepoužíva na poskytovanie preddavkov obci a vyššiemu územnému celku (VÚC) a pri hospodárení s prostriedkami na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie.

V prípade nedodržania lehoty, alebo ak zmluva (objednávka) neobsahuje klauzulu ohľadom preddavku, a napriek tomu sa preddavok poskytne dodávateľovi, ide o porušenie finančnej disciplíny podľa § 31 ods. 1 písmeno l) zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách“). Dodatok k takto uzavretej zmluve nie je z pohľadu rozpočtových pravidiel akceptovateľný.

Okrem cenovej a vecnej kontroly účtovníctva je nevyhnutné vykonať aj predbežnú kontrolu v zmysle zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.

Zákon o rozpočtových pravidlách určuje podmienku len na poskytnutie preddavkov, ale nedefinuje iné podmienky pre prijatie preddavkov.

Poskytnuté a prijaté pohľadávky z pohľadu účtovníctva

Z pohľadu účtovníctva na správne posudzovanie poskytnutých alebo prijatých preddavkoch a ich vplyvu na vznik prípadných účtovných prípadov v ÚJ som sa zamerala na tieto aspekty:

  • čo je predmetom účtovníctva,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály