Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Podklady pre rozhodnutie obce v správnom konaní

Dátum: Rubrika: Správne právo

Predmetom príspevku je uvedenie jednotlivých podkladov pre rozhodovanie starostu obce a priblíženie vzťahu starostu obce a spoločného obecného úradu v praxi. Rozhodnutie obce v správnom konaní musí spĺňať jednotlivé formálne a aj obsahové náležitosti, čo je predpokladom jeho právoplatnosti a vykonateľnosti. Tieto obligatórne súčasti rozhodnutia obce v správnom konaní sú tiež predmetom tohto článku.

Rozhodnutie starostu obce a spoločný obecný úrad
Starosta obce rozhoduje v záležitostiach samosprávy v rámci originálnych kompetencií a tiež v záležitostiach delegovanej miestnej štátnej správy. Predovšetkým v prípade výkonu decentralizovanej miestnej štátnej správy využíva starosta obce činnosť spoločného obecného úradu. Pri výkone decentralizovaných úloh štátnej správy zohráva teda významnú úlohu spoločný obecný úrad, za predpokladu, že jednotlivé obce uzatvorili zmluvu o zriadení spoločného obecného úradu.
Príklad č. 1
V obci, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, prebehlo stavebné konanie, ktorého výsledkom je vydané stavebné povolenie. Vzhľadom na to, že jednotlivé procesné úkony, ktoré sa vykonávali v rámci stavebného konania, vykonával zamestnanec obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, tento zamestnanec tiež podpísal písomné vyhotovenie stavebného povolenia. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?
Platný zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon") ustanovuje rôzne druhy procesov, ktoré v rámci neho prebiehajú, napríklad územné, stavebné a kolaudačné konanie. V týchto konaniach môže mať obec buď úlohu procesnej strany, ktorá má možnosť vznášať námietky, poskytovať jednotlivé podklady a dôkazné prostriedky (napr. v prípade výstavby líniových stavieb), v iných prípadoch plní úlohy stavebného úradu s rozhodovacou právomocou.
V stavebnom konaní plní spoločný obecný úrad podstatné úlohy administratívneho významu. Spoločný obecný úrad môže napríklad prijať žiadosť o vydanie stavebného povolenia, môže vyhotovovať výzvy a upovedomenia dotknutým účastníkom stavebného konania o začatí stavebného konania, ako aj spracovávať námietky v rámci stavebného konania. V prípade líniovej stavby môže spoločný obecný úrad zabezpečiť zverejnenie upovedomenia o začatí stavebného konania verejnou vyhláškou a takisto môže zabezpečiť miestne zisťovanie skutkového stavu veci v rámci konkrétneho stavebného konania.
Spoločný obecný úrad nemá však vlastnú právnu subjektivitu, a preto ani jeho zamestnanci nemôžu podpisovať stavebné povolenia. Môže ich podpisovať len starosta tej obce, ktorá je podľa stavebného zákona stavebným úradom. Možno preto uviesť, že zamestnanec obce, ktorý plní úlohy spoločného obecného úradu, nekonal v súlade s platným právom a takéto stavebné povolenie nespôsobuje v tomto prípade právne účinky.
Príklad č. 2
Starosta obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, začal stavebné konanie a v súvislosti s týmto konaním obec prijala správny poplatok. Táto obec však nemá právne postavenie stavebného úradu. Starosta obce prijatie správneho poplatku v tomto prípade odôvodňoval vykonaním úkonov v stavebnom konaní jeho obcou, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu. Konal starosta obce v tomto prípade v súlade so zákonom?
Správny poplatok, ktorý sa platí v súvislosti so začatím stavebného konania, nemôže prijať spoločný obecný úrad, ale obec, ktorá je oprávneným stavebným úradom a má právnu subjektivitu. V súlade so zákonom č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v z. n. p. je však prípad, keď správny poplatok prijme obec, ktorá je stavebným úradom v konkrétnom stavebnom konaní, a táto ho na základe zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu zašle na účet obce, v ktorej sídli spoločný obecný úrad, a to v záujme úhrady nákladov spoločného obecného úradu. Je preto potrebné, aby sa v zmluve o zriadení spoločného obecného úradu presne upravili zúčtovacie vzťahy a spôsob úhrady jednotlivých nákladov a výdavkov, ktoré vznikli obci, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu.
Pokiaľ by si starosta obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, ponechal na účte obce správny poplatok žiadateľa o stavebné povolenie, dopustil by sa bezdôvodného obohatenia. Musí preto tento správny poplatok vrátiť obci, ktorá je stavebným úradom. Vzhľadom na uvedené, starosta obce nekonal v súlade s platným právom.
Príklad č. 3
Starosta obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, podpísal stavebné povolenie, pretože jeho písomné vyhotovenie urobili jeho zamestnanci v danom prípade. Tento starosta obce nemal pritom právne postavenie stavebného úradu, jeho obec je však zmluvnou stranou zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu. Postupoval uvedený starosta v súlade s platným právom?
Spoločný obecný úrad môže tiež vyhotoviť stavebné povolenie, ale nemôže ho podpísať zodpovedný zamestnanec spoločného obecného úradu a ani starosta obce, v ktorej sídli spoločný obecný úrad, ktorý vykonáva úkony v stavebnom konaní. Uvedený starosta obce by mohol stavebné povolenie podpísať len v prípade, ak obec, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, bola zároveň stavebným úradom. Rozhodovaciu právomoc v stavebnom konaní má len tá obec, ktorá má pro
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.