Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Organizácia spoločného obecného úradu

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Spoločný obecný úrad predstavuje často využívané riešenie výkonu decentralizovaných kompetencií samosprávou. Využívaným je predovšetkým preto, že na rozdiel od zlučovania obcí, keď dochádza k faktickému zániku právnej subjektivity zlučovaných obcí, spoločné obecné úrady predstavujú optimalizáciu výkonu prenesených kompetencií štátnej správy jednotlivými obcami - zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu. Nedochádza pritom k zániku právnej subjektivity takýchto obcí, ktoré si takýmto spôsobom zabezpečujú výkon decentralizovaných úloh štátnej správy. Právnym základom na činnosť spoločného obecného úradu je podľa § 20a ods. 2 a 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") zmluva o zriadení spoločného obecného úradu.

Organizácia spoločného obecného úradu
Ing. JUDr.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Príklad č. 1:
Jednotliví starostovia obcí, ktorí podpísali zmluvu o zriadení spoločného obecného úradu, si v nej upravili sídlo a štatutárny orgán spoločného obecného úradu. Je uvedený postup v súlade s právnym poriadkom?
Podľa § 20a ods. 3 písm. a) zákona o obecnom zriadení musí zmluva o zriadení spoločného obecného úradu obsahovať označenie jeho sídla. Pokiaľ spoločný obecný úrad zabezpečuje prenesený výkon štátnej správy pre obec, ktorá ho uskutočňuje podľa osobitného predpisu aj pre iné obce, je jeho sídlom táto obec. Určenie sídla spoločného obecného úradu je podstatné aj z organizačného hľadiska, keďže táto obec bude vykonávať úlohy spoločného obecného úradu v konaniach (napr. v stavebnom konaní), opatrovateľskej službe alebo pri správe školstva.
Určenie
štatutárneho orgánu
spoločného obecného úradu je obligatórnou obsahovou súčasťou zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu podľa § 20a ods. 3 písm. c) zákona o obecnom zriadení, pričom ide o dôležitý predpoklad fungovania spoločného obecného úradu. Starosta obce, ktorý je štatutárom, má oprávnenie konať v mene spoločného obecného úradu v majetkovoprávnych záležitostiach (napr. môže ísť o rôzne občianskoprávne úkony, zmluvy, prevody pozemkov, právne operácie s hnuteľným alebo nehnuteľným majetkom a pod.). Štatutár spoločného obecného úradu má oprávnenie konať aj v pracovnoprávnych záležitostiach, pokiaľ ide o zamestnancov obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, napr. môže dávať pokyny svojim podriadeným zamestnancom pri výkone úloh spoločného obecného úradu, môže podpisovať jednotlivé listiny, ktorými vzniká, mení sa alebo zaniká pracovný pomer v prípade zamestnancov, ktorí plnia úlohy spoločného obecného úradu.
Štatutár spoločného obecného úradu môže uzatvárať pracovné zmluvy, dohody o zmene miesta výkonu práce alebo výpovede, okamžité skončenia pra
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.