Organizácia spoločného obecného úradu je totiž v úzkom súvise s aspektom napĺňania jednotlivých konaní, ktoré sú výkonom delegovanej miestnej štátnej správy. Inak povedané, procesy prebiehajúce v rámci spoločných obecných úradov sú spôsobilé ovplyvňovať ich organizáciu, či už vnútornú alebo vonkajšiu.
Organizačný poriadok spoločného obecného úradu by preto mal v kontexte uvedeného obsahovať:
-
organizačnú štruktúru spoločného obecného úradu,
-
vzťahy spoločného obecného úradu k obci, ktorá je jeho sídlom a ku zmluvným stranám zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu podľa § 20a ods. 2 a 3 zákona o obecnom zriadení,
-
popis procesných úkonov obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu podľa zákona o obecnom zriadení a osobitnej právnej úpravy.
V rámci uvedeného výpočtu obsahu organizačného poriadku spoločného obecného úradu teda starostom obcí odporúčame aby tento obsahoval:
-
organizačné vzťahy vo vnútri spoločného obecného úradu
, napríklad vzťahy jednotlivých úsekov spoločného obecného úradu navzájom, prípadne k vedúcemu predstaviteľovi spoločného obecného úradu - ide o vnútorno-organizačné vzťahy spoločného obecného úradu,
-
organizačné vzťahy spoločného obecného úradu k predstaviteľom obce
, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, teda vzťahy k vedúcim alebo riaditeľom organizačných úsekov, prednostovi obecného úradu, hlavnému kontrolórovi alebo starostovi - ide o organizačné vzťahy vo vnútri sídla spoločného obecného úradu,
-
organizačné vzťahy spoločného obecného úradu k jednotlivým obciam, zmluvným stranám zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu
, ide o vonkajšie organizačné vzťahy spoločného obecného úradu, ktoré by mali byť rámcovo upravené aj v zmluve o zriadení spoločného obecného úradu. Tak napríklad, ide o postup v prípade výberu správnych poplatkov, finančné zabezpečenie spoločného obecného úradu prostredníctvom finančných príspevkov alebo zabezpečenie vzťahov spoločného obecného úradu k správnemu orgánu,
-
funkčné právne vzťahy
, ktoré predstavujú súhrn krokov, ktoré je nevyhnutné vykonať v rámci výkonu delegovanej miestnej štátnej správy spoločným obecným úradom v kooperácii s jednotlivými obcami, ktoré sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, ide teda o procesné právne vzťahy, ktoré však sú spôsobilé ovplyvniť organizáciu spoločného obecného úradu. V tomto prípade máme na mysli predovšetkým právne vzťahy upravené zákonmi, ktoré predstavujú osobitnú právnu úpravu a ktorých je veľký počet (napríklad stavebné konanie, sociálne služby - opatrovateľská služba alebo správa školstva).
Vnútorno-organizačné vzťahy spoločného obecného úradu
Organizačný poriadok spoločného obecného úradu musí obsahovať naznačenie právnych vzťahov vo vnútri spoločného obecného úradu pri jednotlivých úsekoch výkonu delegovanej štátnej správy. Odlišná organizácia práce totiž musí nastať v rámci stavebného konania, pri správe kultúry alebo správe školstva, nakoľko aj osobitná právna úprava je v týchto prípadoch odlišná.
Preto odporúčame starostom obcí, aby v tejto časti organizačného poriadku spoločného obecného úradu upravili tieto oblasti: