Nariadenie o preprave odpadu zavádza postupy a kontrolné režimy prepravy odpadu najmä medzi členskými štátmi EÚ.
Článok 3 ods. 1 nariadenia o preprave odpadu podmieňuje prevody v rámci EÚ týkajúce sa všetkých odpadov určených na zneškodnenie a celého radu odpadov určených na zhodnotenie, najmä tých, ktoré sú uvedené v prílohe IV tohto nariadenia, postupu predchádzajúceho písomného oznámenia a súhlasu. Podľa čl. 3 ods. 2 nariadenia o preprave odpadu musí byť ostatná preprava odpadu oznámená vyplnením formulára uvedeného v prílohe VII tohto nariadenia, s výnimkou, ak ide o prepravu minimálneho množstva, neprekračujúceho 20 kg.
Článok 2 bod 35 písm. a) a g) nariadenia o preprave odpadu kvalifikuje ako "nezákonnú prepravu" okrem iného prepravu odpadu bez oznámenia alebo bez informovania.
V prípade nezákonnej prepravy z vyššie uvedených dôvodov čl. 24 ods. 2 nariadenia o preprave odpadu ustanovuje, že orgán poverený uplatňovaním tohto nariadenia v členskom štáte pôvodu odpadu označený ako "príslušný orgán miesta odoslania" musí zabezpečiť, aby v lehote v trvaní v zásade 30 dní odo dňa, keď bol informovaný, odpad prevzal spať "oznamovateľ de iure", čiže osoba, ktorá mala oznamovaciu povinnosť alebo povinnosť informovania, alebo, ak to nie je možné, zabezpečil spätné prevzatie odpadu alebo ho prevzal späť sám.
V prejednávanej veci nebola preprava 20 000 ton TPSNOLO (Geobal) z Českej republiky do Poľska, uskutočnená na konci roku 2010 a začiatkom roka 2011, predmetom oznámenia ani informovania. Keď poľské orgány v septembri 2011 ohlásili túto prepravu českému ministerstvu životného prostredia, odmietlo toto ministerstvo vyžadovať od českého odosielateľa spätné prevzatie dotknutej zmesi v Poľsku, pričom uviedlo, že nejde o odpad. Práve zotrvanie na tomto odmietnutí viedlo k začatiu konania o nesplnenie povinnosti a následne k podaniu žaloby EK na Súdny dvor.
EK zdôrazňuje, že podľa čl. 28 nariadenia o preprave odpadu, ak sa príslušný orgán miesta odoslania nedokáže dohodnúť s príslušným orgánom miesta určenia o zaradení, pokiaľ ide o rozlíšenie, či v prípade predmetu prepravy ide o odpad alebo nie, ako to je v prejednávanej veci, bude sa s predmetom tejto prepravy zaobchádzať, akoby to bol odpad. Preprava zmesi dotknutej vo veci samej