Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Zmeny zmlúv uzavretých s verejným sektorom v kontexte pandémie COVID-19

Publikované: Autor/i: RUŽIČKA AND PARTNERS s. r. o., RUŽIČKA AND PARTNERS s. r. o.

Pandémia COVID-19 má nepochybne zásadný dopad na plnenie uzavretých zmluvných záväzkov. Absencia pracovnej sily, nedostatok materiálu z dôvodu jeho pôvodu v najviac zasiahnutých oblastiach, zákaz vykonávať určité činnosti alebo navštevovať určité oblasti alebo nevyhnutné neočakávané výdavky v súvislosti s rôznymi režimovými opatreniami, to všetko môže mať významný vplyv na Vaše zmluvné záväzky najmä na včasné splnenie Vašich povinností. Povinnosti na základe zmlúv s verejným sektorom nie sú v tomto smere žiadnou výnimkou.

Zatiaľ čo pri zmluvách uzatváraných medzi komerčnými subjektami existuje široká zmluvná voľnosť a tak aj možnosť pružne reagovať na vzniknuté okolnosti na základe vzájomnej dohody, zmluvy s verejným sektorom uzatvárané na základe zákona o verejnom obstarávaní sú tradične pomerne nepružné, ak ide o ich zmeny. Zákon vychádza z toho, že raz uzavretá zmluva sa v princípe meniť nemá. Preto obsahuje len niekoľko výnimiek, ktoré umožňujú zmluvu počas jej trvania zmeniť na základe dohody jej strán. Tieto výnimky sa navyše musia vykladať reštriktívne, pričom zmena zmluvy v rozpore so zákonom je zároveň správnym deliktom, ktorý je spojený s pokutou. Verejný sektor je preto tradične pri uzatváraní dodatkov k zmluvám veľmi opatrný.
Pandémia COVID-19 však nepochybne prináša množstvo situácií, v ktorých je potrebné upraviť zmluvné záväzky vzniknuté so zákaziek udelených prostredníctvom verejného obstarávania. Dopady súčasnej krízy majú totiž na verejné zákazky výrazný vplyv. Hospodársky subjekt, ktorý vykonáva zákazku, môže napríklad čeliť komplikáciám pri výkone prác odsúhlasených v zmluve a poskytovaní služ

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Použitie návratných zdrojov financovania na úhradu bežných výdavkov N

Publikované:

Môže obec použiť návratné zdroje financovania aj na úhradu bežných výdavkov?

Prijatie úveru a jeho zapojenie do rozpočtu N

Publikované:

Môže obec prijať úver a zapojiť ho do rozpočtu po 31. 8. 2024?  

Zníženie mesačnej odmeny hlavného kontrolóra N

Publikované:

Obecné zastupiteľstvo hlavnému kontrolórovi obce schválilo mesačnú odmenu až do výšky 30 % z mesačného platu hlavného kontrolóra. V roku 2024 rozhodlo o znížení mesačnej odmeny na 10 %. Hlavný kontrolór s tým nesúhlasí, tvrdí, že odmena je schvaľovaná na jeho celé funkčné obdobie 6 rokov.

Pokles obyvateľov obce a vplyv na plat starostu a hlavného kontrolóra obce N

Publikované:

Počtom obyvateľov obce sa rozumie počet obyvateľov zistený na základe údajov štatistického úradu k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roku.

Odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania presne neuviedol rozhodnutie obce, proti ktorému smeruje ním podané odvolanie. Zamestnanec obce preto uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony spočívajúce v prípadnom doplnenom dokazovaní alebo zvažovaní o autoremedúre. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?