Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Obec/Mesto

Minimálna mzda a jej dopady na mzdové veličiny v roku 2023 - Minimálne mesačné mzdové nároky (3. časť)

Publikované: Autor/i: Ing. Iveta Matlovičová

Suma minimálneho mzdového nároku zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou pre príslušný stupeň sa počnúc rokom 2022 určuje podľa § 120 ods. 4 Zákonníka práce ako súčet rozdielu medzi sumou mesačnej minimálnej mzdy určenej na príslušný kalendárny rok (v roku 2023 idesumu 700 €) a sumou mesačnej minimálnej mzdy určenej na rok 2020 (580 €) a súčinu sumy mesačnej minimálnej mzdy určenej na rok 2020 (580 €) a koeficientu minimálnej mzdy. Z uvedeného vyplýva, že každoročný nárast minimálnych mzdových nárokov je naviazaný na medziročnú zmenu mesačnej minimálnej mzdy; základňou je suma mesačnej minimálnej mzdy pre rok 2020, t. j. suma 580 €.

Príklad č. 7: Na pracovisku je ustanovený pracovný čas 40 hodín týždenne. U zamestnávateľa pracujú zamestnanci, ktorí majú pracovný čas rozvrhnutý rovnomerne, ale aj nerovnomerne. Ak odpracujú v príslušnom kalendárnom mesiaci všetky pracovné dni, majú nárok na mzdu najmenej 700 €?

Ustanovený týždenný pracovný čas je pracovný čas, ktorý zamestnávateľ ustanoví pre všetkých svojich zamestnancov alebo jednotlivé organizačné zložky v rámci zákonného týždenného pracovného času. Tento ustanovený pracovný čas môže zamestnávateľ rozvrhnúť podľa povahy práce alebo podľa podmienok prevádzky rovnomerne alebo nerovnomerne. Po rozvrhnutí pracovného času vzniká určený týždenný pracovný čas, t. j. pracovný čas, ktorý má zamestnanec povinnosť v príslušnom pracovnom týždni odpracovať podľa svojho zmenového harmonogramu. Ak zamestnanci v príslušnom mesiaci odpracujú všetky pracovné dni, ktoré mali podľa svojho zmenového harmonogramu odpracovať, majú nárok na mzdu najmenej vo výške platnej minimálnej mzdy, t. j. 700 €. Forma rozvrhnutia pracovného času na uvedené nemá vplyv.

***

Minimálna mesačná mzda vo výške 700 € sa zamestnancovi zníži a zaokrúhli na najbližších desať eurocentov v nasledovných prípadoch:

●   ak zamestnanec v príslušnom mesiaci neodpracuje všetky pracovné hodiny, ktoré mu vyplývajú z mesačného fondu pracovného času alebo z rozvrhu pracovných zmien (poznámka: ak má zamestnanec nerovnomerne rozvrhnutý pracovný čas, počet pracovných hodín v danom mesiaci nemusí zodpovedať fondu pracovného času za príslušný kalendárny mesiac) alebo

●   ak má zamestnanec v pracovnej zmluve v súlade s § 49 Zákonníka práce dohodnutý kratší pracovný čas ako je ustanovený týždenný pracovný čas na pracovisku alebo

Na zobrazenie tohto obsahu nemáte dostatočné oprávanenie.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Aktuálne články

Použitie návratných zdrojov financovania na úhradu bežných výdavkov N

Publikované:

Môže obec použiť návratné zdroje financovania aj na úhradu bežných výdavkov?

Prijatie úveru a jeho zapojenie do rozpočtu N

Publikované:

Môže obec prijať úver a zapojiť ho do rozpočtu po 31. 8. 2024?  

Zníženie mesačnej odmeny hlavného kontrolóra N

Publikované:

Obecné zastupiteľstvo hlavnému kontrolórovi obce schválilo mesačnú odmenu až do výšky 30 % z mesačného platu hlavného kontrolóra. V roku 2024 rozhodlo o znížení mesačnej odmeny na 10 %. Hlavný kontrolór s tým nesúhlasí, tvrdí, že odmena je schvaľovaná na jeho celé funkčné obdobie 6 rokov.

Pokles obyvateľov obce a vplyv na plat starostu a hlavného kontrolóra obce N

Publikované:

Počtom obyvateľov obce sa rozumie počet obyvateľov zistený na základe údajov štatistického úradu k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roku.

Odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou N

Publikované:

Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania presne neuviedol rozhodnutie obce, proti ktorému smeruje ním podané odvolanie. Zamestnanec obce preto uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony spočívajúce v prípadnom doplnenom dokazovaní alebo zvažovaní o autoremedúre. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?