Rozpočtové a príspevkové organizácie ako právnické osoby
Podľa § 4 ods. 3 písm. l) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení")
"... Obec pri výkone samosprávy zakladá, zriaďuje, zrušuje a kontroluje podľa osobitných predpisov svoje rozpočtové a príspevkové organizácie, iné právnické osoby a zariadenia ..."
Zákonodarcom použitý pojem
"zriaďuje"
sa vzťahuje na rozpočtové a príspevkové organizácie obce. Definície, pravidlá zriaďovania a rušenia rozpočtových organizácií a príspevkových organizácii, ako aj ich hospodárenie a nakladanie s verejnými prostriedkami upravuje zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie obce možno zriadiť rozhodnutím obecného zastupiteľstva na plnenie úloh obce vyplývajúcich z osobitných predpisov. Rozpočtové a príspevkové organizácie ako právnické osoby môžu vo vlastnom mene nadobúdať práva a zaväzovať sa odo dňa svojho zriadenia. Zriaďovateľ môže zriadiť na plnenie svojich úloh v rozsahu svojej pôsobnosti rozpočtovú alebo príspevkovú organizáciu len s predchádzajúcim písomným súhlasom Ministerstva financií SR od prvého dňa nasledujúceho rozpočtového roka. V odôvodnených prípadoch môže minister financií povoliť iný termín.
Rozpočtová organizácia obce je
právnická osoba obce, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na rozpočet obce. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtová organizácia hospodári s rozpočtovými prostriedkami a s prostriedkami prijatými od iných subjektov. Rozpočtová organizácia zostavuje svoj rozpočet príjmov a výdavkov. Sústreďuje všetky príjmy svojho rozpočtu na svojom príjmovom rozpočtovom účte a realizuje všetky svoje výdavky zo svojho výdavkového rozpočtového účtu.
Rozpočtová organizácia môže sústreďovať svoje príjmy na iných účtoch a realizovať rozpočtové výdavky z iných účtov len v prípadoch ustanovených zákonom, alebo ak to vyplýva z právne záväzných aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie alebo z medzinárodnej zmluvy. Rozpočtovými organizáciami obcí sú najčastejšie školy a školské zariadenia v zriaďovacej pôsobnosti obce, t.j. základné školy, materské školy, základné umelecké školy, centrá voľného času, ale aj iné typy zariadení, napr. resocializačné zariadenia obcí, zariadenia pre seniorov atď.
Príspevková organizácia
obce je právnická osoba obce, ktorej menej ako 50 % výrobných nákladov je pokrytých tržbami, a ktorá je na rozpočet obce zapojená príspevkom.
Rozpočtové a príspevkové organizácie v súčasnosti zohrávajú dôležitú úlohu aj pri správe obecného majetku. Podľa § 6 ods. 1 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí"), obec hospodári so svojím majetkom samostatne alebo prostredníctvom správcu majetku obce, ktorým je jej rozpočtová alebo príspevková organizácia. Podľa účinnej právnej úpravy, ak obec so svojím majetkom nehospodári samostatne (t.j. priamo prostredníctvom činnosti svojich orgánov), správcami obecného majetku môžu byť len obcou zriadené rozpočtové alebo príspevkové organizácie. Správca však nemôže nadobudnúť majetok do svojho vlastníctva. Majetok, ktorý správca nadobúda, je v zmysle § 6 ods. 4 zákona o majetku obcí vlastníctvom obce.
Právna úprava zákona o majetku obcí v znení
pred 1. júlom 2009
umožňovala obci uzatvoriť zmluvu o výkone správy svojho majetku aj so založenou obchodnou spoločnosťou alebo s inou právnickou osobou.
Zákonodarcom používaný pojem
"zakladá"
sa vzťahuje na iné právnické osoby zakladané obcami, než sú ich rozpočtové a príspevkové organizácie. Ide o všetky formy právnických osôb, ktoré obec zakladá sama alebo sa obec podieľa na ich založení, alebo do nich vstúpila peňažným alebo nepeňažným vkladom, bez ohľadu na to, či vykonávajú podnikateľskú činnosť, alebo boli založené na iný účel - napr. obchodná spoločnosť založená podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (napr. spoločnosť s r. o.) alebo iná právnická osoba založená podľa predpisov občianskeho práva (napr. nezisková organizácia). Zakladanie a zrušovanie obchodných spoločností a iných právnických osôb, ako i schvaľovanie zástupcov obce do ich štatutárnych a kontrolných orgánov a schvaľovanie majetkovej účasti obce v právnickej osobe patrí do výhradnej právomoci obecného zastupiteľstva.
Osobitná úprava zriaďovania a zrušovania škôl a školských zariadení
Podľa zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 596/2003 Z.z."):
-
Obec v rámci preneseného výkonu štátnej správy (v rámci tzv. delegovanej pôsobnosti) zriaďuje a zrušuje všeobecne záväzným nariadením podľa siete základné školy.
-
Obec pri výkone samosprávy (v rámci tzv. originálnej pôsobnosti) zriaďuje a zrušuje všeobecne záväzným nariadením podľa siete