Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zostavenie záverečného účtu obce za rok 2017

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V príspevku sa budeme venovať zostaveniu záverečného účtu obce, upozorníme na základné povinnosti v procese zostavenia záverečného účtu obce, zodpovieme na najčastejšie kladené otázky, ktoré súvisia so zostavením záverečného účtu obce a najmä s jeho schvaľovaním v obecnom zastupiteľstve.

Proces zostavenia, obsah a náležitosti záverečného účtu obce (ďalej len „záverečný účet“) legislatívne upravuje zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“). Obec pri spracovaní záverečného účtu postupuje podľa § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Povinnosti obce v procese zostavenia záverečného účtu

K najdôležitejším a zásadným povinnostiam obce v procese zostavenia záverečného účtu podľa zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy patria:

  • po skončení účtovného roka zostaviť účtovnú závierku podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p.,
  • overiť účtovnú závierku audítorom,
  • po skončení rozpočtového roka súhrnne spracovať údaje o rozpočtovom hospodárení do záverečného účtu,
  • finančne usporiadať svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým boli poskytnuté prostriedky z rozpočtu,
  • usporiadať finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom VÚC,
  • zostaviť záverečný účet v obsahovom členení v súlade s § 16 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy,
  • nevyčerpané prostriedky previesť na osobitný účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich zaradiť do rozpočtu ako príjmovú finančnú operáciu,
  • rozhodnúť o použití prebytku rozpočtu zo strany zastupiteľstva pri prerokúvaní záverečného účtu,
  • zastupiteľstvom potvrdiť spôsob financovania schodku rozpočtu,
  • pred schválením predložiť záverečný účet na verejnú diskusiu podľa osobitných predpisov, ktorými sú zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. a zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z. n. p.,
  • prerokovať záverečný účet najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka,
  • prijať opatrenia na nápravu nedostatkov, ak sa záverečný účet zo strany zastupiteľstva schváli s výhradami.

Východiskom zostavenia záverečného účtu a jeho dôležitou súčasťou je vysporiadanie finan­čných vzťahov obce a najmä zúčtovanie finančných prostriedkov vyplývajúcich z týchto vzťahov.

Obec finančne usporiada svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov:

  1. k štátu, t. j. najmä k štátnemu rozpočtu (ŠR) a štátnym fondom,
  2. k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území, vyplývajúce zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení, ako aj zo zmlúv,
  3. k zriadeným rozpočtovým a prís­pevkovým organizáciám,
  4. k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom,
  5. k rozpočtom iných obcí a k rozpočtu VÚC, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.

Finančné prostriedky vyplývajúce z finančných vzťahov sú súčasťou rozpočtu obce, sú rozpočtované podľa ekonomickej rozpočtove

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály