Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zostavenie rozpočtu obce na roky 2014 až 2016

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Obec zostavuje svoj rozpočet v súlade s platnou legislatívou – so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“), ktorý je základným finančným zákonom verejnej správy a zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“), ktorý je základným finančným zákonom územnej samosprávy a ktorý má vo vzťahu k zákonu o rozpočtových pravidlách verejnej správy postavenie osobitného zákona.

K legislatívnym východiskám rozpočtu obce na roky 2014 – 2016 ďalej patrí:

  • ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti,
  • zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 564/2004 Z. z.“),
  • zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p.,
  • nariadenie vlády SR č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve.

Obec pri zostavovaní rozpočtu na roky 2014 – 2016 zohľadňuje: návrh rozpočtu verejnej správy na toto obdobie, ktorého súčasťou je aj rozpočet obcí na rok 2014 – 2016, návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2014, novely zákonov, ktoré majú vplyv na financovanie obcí (napr. novela zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.), ako aj kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa, ktorá má vplyv na výšku výdavkov na platy zamestnancov obcí a rozpočtových a príspevkových organizácií zriadených obcou.

Viacročný rozpočet obce

Rozpočet obce predstavuje strednodobý ekonomický nástroj finančnej politiky obce, prostredníctvom ktorého sa realizujú základné úlohy a funkcie obce; rozpočet vyjadruje samostatnosť hospodárenia obce.

Jeho základnou úlohou je zabezpečovanie financovania obce, a to nielen v príslušnom rozpočtovom roku, ale najmenej v troch po sebe nasledujúcich rozpočtových rokoch. Rozpočet obce sa zostavuje ako viacročný rozpočet.

Viacročný rozpočet obce sa zostavuje ako rozpočet obce na:

  • príslušný rozpočtový rok,
  • rok nasledujúci po príslušnom rozpočtovom roku,
  • ďalší rok nasledujúci po roku, na ktorý sa zostavuje rozpočet po príslušnom rozpočtovom roku.

Základnou súčasťou viacročného rozpočtu je rozpočet obce na aktuálny (príslušný) rozpočtový rok. Rozpočet aktuálneho rozpočtového roka vychádza z vývoja hospodárenia predchádzajúcich rokov a najmä z výsledku hospodárenia predchádzajúceho rozpočtového roka, ktorého dosiahnuté ukazovatele sú východiskom pre rozpočet aktuálneho rozpočtového roka. Ďalšou súčasťou viacročného rozpočtu sú rozpočty obce na dva rozpočtové roky bezprostredne nasledujúce po aktuálnom rozpočtovom období, s priamou nadväznosťou na aktuálny rozpočtový rok so zohľadnením nielen predchádzajúceho vývoja hospodárenia, ale najmä so zakomponovaním zámerov a cieľov zo strednodobých programov, koncepcií a stratégií rozvoja obce.

Záväzný je rozpočet obce na príslušný rozpočtový rok, čo v praxi znamená, že len tento rozpočet schvaľuje príslušný orgán obce, ktorým je zastupiteľstvo obce.

Rozpočet obce na ďalšie dva rozpočtové roky nasledujúce po rozpočtovom roku, na ktorý sa predkladá záväzný rozpočet obce, je orientačný, nemá záväzný charakter. V praxi obcí to znamená, že sa v zastupiteľstvách neschvaľuje, ale ho príslušný orgán obce (zastupiteľstvo) berie na vedomie.

Programový rozpočet obce

Rozpočet je pre obec základným programovým dokumentom, podľa ktorého a na základe ktorého obec plánuje realizáciu a finančné zabezpečenie svojich úloh a povinností, ktoré plní v súlade s osobitnými predpismi. Od roku 2009 rozpočet obce musí obsahovať programy a to najmenej na tri rozpočtové roky dopredu, tzn., že rozpočet obce sa zo zákona zostavuje v programovej štruktúre ako programový rozpočet.

Pozn.: V prípade schválenia novely zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, bude daná možnosť, aby obecné zastupiteľstvo obce do 2 000 obyvateľov rozhodlo o neuplatňovaní programovej štruktúry v rozpočte obce.

Finančné vzťahy rozpočtu obce

Rozpočet obce obsahuje príjmy a výdavky, v ktorých sú vyjadrené finančné vzťahy:

  1. Štátu k rozpočtom obcí, ktorými sú
    • podiely na daniach v správe štátu,
    • dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy,
    • ďalšie dotácie v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok.
  2. Obce k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území vyplývajúce pre ne zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení obce, ako aj zo zmlúv.
  3. Obce k zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám, ktorými sú
    • rozpočty príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií,
    • príspevky príspevkovým organizáciám zriadených obcou.
  4. Obce k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom.
  5. Obce k rozpočtom iných obcí, ako aj finančné vzťahy k rozpočtu vyššieho územného celku (VÚC), do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.

Pozn.: V prípade schválenia novely zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, obec bude pri zostavovaní rozpočtu vychádzať z ukazovateľov vládou schváleného rozpočtu verejnej správy. Rovnako bude obec poskytovať Ministerstvu financií Slovenskej republiky potrebné údaje o svojom hospodárení na účely zostavenia návrhu rozpočtu verejnej správy, návrhu štátneho záverečného účtu a návrhu súhrnnej výročnej správy Slovenskej republiky. Novelou zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy sa zabezpečí poskytovanie údajov prostredníctvom rozpočtového informačného systému pre samosprávu RIS.SAM v správe Ministerstva financií SR (ďalej len „rozpočtový informačný systém“). V prípade, ak obec schváli svoj rozpočet do 31. 12. bežného roka, najneskôr do 10. januára nasledujúceho rozpočtového roka poskytne údaje do rozpočtového informačného systému minimálne na úrovni hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie s cieľom zabezpečiť v skrátenom čase základné informácie o schválených rozpočtoch subjektov územnej samosprávy na príslušný rok v jednotnom termíne. Následne najneskôr do 20 dní odo dňa schválenia rozpočtu príslušným orgánom obce obec poskytne do rozpočtového informačného systému kompletný rozpis rozpočtu, tzn., že ak obec bude mať na nasledujúci rozpočtový rok svoj rozpočet schválený, napr.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály