Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vyraďovanie a likvidácia majetku
Dátum: Rubrika: Účtovníctvo
Po inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov k termínu účtovnej závierky pristupujú účtovné jednotky k procesu vyraďovania a likvidácie majetku. V príspevku sa venujeme práve tejto problematike a na úvod si objasníme, aký majetok býva predmetom vyraďovania a likvidácie a čo znamená vyraďovanie a likvidácia majetku.
S majetkom obce hospodári a nakladá obec ako vlastník majetku a tiež rozpočtová organizácia a príspevková organizácia zriadená obcou ako správca majetku obce. K základným povinnostiam pri hospodárnom, efektívnom a účinnom hospodárení a nakladaní s majetkom obce patrí okrem iného chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím.
Na úvod je dôležité objasniť, ktorý majetok býva predmetom vyraďovania a likvidácie, a tiež, aký je rozdiel medzi prebytočným a neupotrebiteľným majetkom.
Prebytočný majetok je majetok, ktorý neslúži a ani v budúcnosti nebude slúžiť vlastníkovi alebo správcovi na plnenie úloh v rámci predmetu jeho činnosti, alebo v súvislosti s ním. Prechodne prebytočný majetok je majetok, ktorý prechodne neslúži vlastníkovi alebo správcovi na plnenie úloh v rámci predmetu jeho činnosti, alebo v súvislosti s ním.
Neupotrebiteľný majetok sú hnuteľné veci alebo stavby, ktoré pre svoje úplné opotrebovanie alebo poškodenie, zrejmú fyzickú, technickú a morálnu zastaranosť alebo z iných závažných dôvodov už nemôžu slúžiť svojmu účelu či určeniu. Za neupotrebiteľný majetok sa považujú aj hnuteľné veci, s ktorými sa nepodarilo naložiť v ponukovom a v osobitnom ponukovom konaní, ktoré obec alebo rozpočtová a príspevková organizácia zriadená obcou ako správca majetku obce realizovali.
Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku z právneho hľadiska
Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku nie je upravený v žiadnom všeobecne záväznom právnom predpise. Účtovné jednotky si proces vyraďovania a likvidácie zvyčajne upravia vlastnou právnou úpravou – v aplikačnej praxi vydajú vnútorný predpis upravujúci vyraďovanie a likvidáciu majetku, napr. „Smernicu upravujúcu postup pri vyradení a likvidácii majetku“ alebo si postup vyraďovania a likvidácie upravia v štatútoch komisií, ktoré tento proces realizujú, napr. „Štatút vyraďovacej a likvidačnej komisie“.
Upozornenie: V podmienkach obcí, rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií zriadených obcou môže byť proces vyraďovania a likvidácie upravený aj v Zásadách hospodárenia s majetkom obce.
Odporúča sa, aby vlastná právna úprava (smernica, štatút alebo zásady) obsahovala najmä:
- určenie postupu pri vyraďovaní a likvidácii majetku,
- určenie komisie, ktorá bude posudzovať vyradenie a likvidáciu majetku – určenie jej zloženia, pôsobnosti, vymedzenie kompetencií,
- určenie dokumentácie z činnosti komisie – návrh na vyradenie majetku, zápisnica, vyraďovací protokol, likvidačný protokol a iné.
Vyraďovacia a likvidačná komisia
Vyraďovacia a likvidačná komisia (ďalej len „komisia“) sa zriaďuje ako poradný orgán štatutárneho orgánu obce, rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie (ďalej len „štatutárny orgán“).
V aplikačnej praxi sa zriaďuje buď jedna komisia:
- vyraďovacia a likvidačná komisia,
alebo dve komisie:
- vyraďovacia komisia, ktorá posúdi majetok a navrhne jeho vyradenie, a
- likvidačná komisia, ktorá majetok likviduje – zabezpečí odpis z majetkovej evidencie a účtovníctva a skontroluje postup pri jeho likvidácii.
Komisia býva zriadená najmä na posudzovanie návrhov na vyradenie majetku z dôvodu jeho neupotrebiteľnosti, ako aj na posudzovanie návrhov na likvidáciu neupotrebiteľného majetku.
Náplň činnosti komisie:
- prerokúva a posudzuje návrhy na vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný majetok a návrhy na nakladanie s neupotrebiteľným majetkom,
- posudzuje technický stav majetku navrhnutého na vyradenie; vykonáva fyzickú obhliadku neupotrebiteľného majetku,
- posudzuje oprávnenosť vyradenia majetku z evidencie majetku a účtovníctva z dôvodu jeho neupotrebiteľnosti,
- pripravuje návrhy rozhodnutí štatutárneho orgánu o vyhlásení majetku za neupotrebiteľný a o vyradení neupotrebiteľného majetku,
- navrhuje spôsob hospodárnej a efektívnej likvidácie neupotrebiteľného majetku,
- dohliada na realizáciu likvidácie neupotrebiteľného majetku.
Komisia sa schádza spravidla po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku inventarizačnou komisiou alebo v priebehu roka podľa potreby.
Odporúča sa, aby členmi komisie boli zamestnanci, ktorí zodpovedajú za evidenciu majetku, a zamestnanci, ktorí sú odborne spôsobilí na posúdenie technickej stránky vyraďovaného majetku s prihliadnutím na fyzickú a morálnu zastaranosť.
Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku
Vyraďovanie neupotrebiteľného majetku sa spravidla realizuje po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku inventarizačnou komisiou alebo aj v priebehu roka podľa potreby.
Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku možno rozvrhnúť do niekoľkých etáp:
a) „Rozhodnutie o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný“
„Rozhodnutie o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „Vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný“ sa spravidla spracúva určeným zamestnancom/organizačným útvarom, ktorý zodpovedá za správu a evidenciu majetku, a to v termínoch:
- po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku, a to inventarizačnou komisiou,
- v priebehu roka podľa potreby.
b) Návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku
Zamestnanec/organizačný útvar zodpovedný za evidenciu majetku na základe „rozhodnutia o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „vyhlásenia majetku za neupotrebiteľný“ spracuje „návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku“, ktorý spolu s podrobnou špecifikáciou tohto majetku predloží komisii. Podrobná špecifikácia neupotrebiteľného majetku môže byť generovaná aplikačným programovým vybavením na evidenciu majetku.
„Návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku“ by mal obsahovať najmä:
- inventárne číslo,
- presné označenie majetku,
- dátum zaradenia,
- obstarávaciu hodnotu,
- zostatkovú hodnotu,
- umiestnenie majetku,
- dôvod navrhnutého majetku na vyradenie,
- spôsob naloženia s neupotrebiteľným majetkom
c) Vyraďovanie majetku
V procese vyraďovania majetku komisia zvyčajne:
- prerokúva a posudzuje návrhy na vyhlásenie vyradenie majetku,
- posudzuje technický stav majetku navrhnutého na vyradenie, vykonáva fyzickú obhliadku neupotrebiteľného majetku,
- posudzuje oprávnenosť vyradenia majetku z evidencie majetku a účtovníctva z dôvodu jeho neupotrebiteľnosti.
Obhliadku neupotrebiteľného majetku navrhnutého na vyradenie vykonáva komisia spravidla po oboznámení sa so všetkými skutočnosťami.
Z rokovania komisie sa môže vyhotoviť zápisnica, ktorú podpíšu všetci prítomní členovia komisie. Odporúča sa, aby zápisnica obsahovala najmä:
- názov majetku a jeho inventárne číslo,
- obstarávaciu a zostatkovú cenu majetku,
- rok zaradenia do používania a umiestnenie majetku,
- dátum vykonania fyzickej obhliadky neupotrebiteľného majetku a podpis členov komisie, ktorí obhliadku vykonali,
- návrh na vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný,
- návrh na rozhodnutie o vyradení neupotrebiteľného majetku,
- návrh spôsobu likvidácie neupotrebiteľného majetku,
- dátum vyhotovenia zápisnice a podpis prítomných členov komisie,
- odborný technický posudok, ak je potrebný podľa ustanovení tejto smernice.
Zápisnica slúži ako podklad na „rozhodnutie o vyradení neupotrebiteľného majetku“.
V praxi sa zvykne k zápisnici vypracúvať vyraďovací protokol s podrobnou špecifikáciou neupotrebiteľného majetku. Vyraďovací protokol je formulár, v ktorom je prehľadný súhrn všetkých relevantných informácií o neupotrebiteľnom majetku – podrobná špecifikácia neupotrebiteľného majetku, ktorý komisia odporúča na vyradenie.
„Rozhodnutie o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „Vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný“, „Návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku“, zápisnica, vyraďovací protokol a „Rozhodnutie o vyradení neupotrebiteľného majetku“sú dokumentáciou z procesu vyraďovania majetku a predkladajú sa štatutárnemu orgánu na schválenie.
Za účelom ďalšieho postupu sa dokumentácia rovnako predkladá likvidačnej komisii, ak je takto samostatne zriadená alebo zamestnancovi/organizačnému útvaru zodpovednému za likvidáciu vyradeného majetku.
d) Likvidácia majetku
V aplikačnej praxi likvidáciu majetku podľa predloženej dokumentácie organizačne zabezpečuje zamestnanec/organizačný útvar zodpovedný za evidenciu a správu majetku.
Likvidačná komisia zodpovedá za technickú stránku likvidácie neupotrebiteľného majetku a zabezpečuje určený spôsob fyzickej likvidácie – prípravu majetku na likvidáciu, spoluprácu so skládkou odpadu, zberným dvorom, podnikom zabezpečujúcou odvoz a likvidáciu, odovzdanie predmetného majetku na likvidáciu, resp. vykonanie vlastnej likvidácie.
Fyzická likvidácia neupotrebiteľného majetku môže byť uskutočnená:
- odvozom do spoločnosti zameranej na likvidáciu odpadu (ďalej len „zberné suroviny“); ako doklad o likvidácii predseda likvidačnej komisie k likvidačnému protokolu pripojí preberací list zo zberných surovín a prípadne aj doklad o poukázaní finančných prostriedkov za odovzdanú vyradenú vec,
- využitím na náhradné diely a súčiastky,
- vyhodením do nádoby na zber komunálneho odpadu, pričom treba postupovať podľa platného všeobecne záväzného nariadenia o nakladaní s komunálnym odpadom,
- spálením, ktoré sa musí uskutočniť v súlade so všeobecne záväznými predpismi,
- zabezpečením ich odvozu a likvidácie prostredníctvom na to špecializovaných podnikov.
Pri likvidácii elektrospotrebičov, elektroniky a nebezpečných odpadov komisia postupuje v súlade s ustanoveniami zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a s ustanoveniami iných právnych predpisov.
Z rokovania komisie sa môže vyhotoviť zápisnica, ktorú podpíšu všetci prítomní členovia komisie. Súčasťou zápisnice bežne býva likvidačný protokol, ktorý obsahuje najmä:
- dátum začiatku a ukončenia fyzickej likvidácie,
- spôsob likvidácie,
- ďalšie potrebné náležitosti.
Zápisnica a likvidačný protokol sú súčasťou dokumentácie z procesu likvidácie neupotrebiteľného majetku, ktorá sa predkladá štatutárnemu orgánu na schválenie. Táto dokumentácia býva zvyčajne uložená u zamestnanca/na organizačnom útvare, ktorý zodpovedá za evidenciu a správu majetku.
Po fyzickej likvidácii majetku a na základe dokumentácie z vyradenia a likvidácie majetku, zabezpečí zamestnanec/organizačný útvar, ktorý zodpovedá za evidenciu a správu majetku vyradenie majetku podľa jednotlivých účtov z účtovného stavu, resp. z podsúvahovej evidencie účtovnej jednotky.
Vyradenie a likvidáciu majetku je nutné zaznamenať aj na inventárnej karte majetku. Na inventárnej karte majetku sa zaznamenáva dátum a spôsob vyradenia majetku a aj jednorazový odpis zostatkovej ceny, ak vyradený majetok nie je celkom odpísaný.
Účtovanie vyradenia majetku v obci a rozpočtovej a príspevkovej organizácii
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.