Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií
Dátum: Rubrika: Hospodárenie
V seriáli príspevkov o vykonávaní predbežnej finančnej kontroly v prostredí územnej samosprávy sa v poslednej časti zameriavam na výdavkové finančné operácie s bezhotovostným charakterom. Tieto finančné operácie nepochybne tvoria najvyšší objem z množstva finančných operácií v prostredí obcí, rozpočtových či príspevkových organizácií. Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly tohto typu finančných operácií je obligatórnym ustanovením zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“). V zmysle ust. § 6 ods. 1 tohto zákona orgán verejnej správy vykonáva predbežnú finančnú kontrolu v pripravovanej fáze finančnej operácie (pri jej výdavku).
Docieliť pripravenosť a predbežnosť finančných operácií výdavkových bezhotovostných operácií nie je problémom, keďže samotný zámer použitia verejných finančných prostriedkov je na vôli orgánu územnej samosprávy.
V porovnaní s príjmovými finančnými operáciami, ktorých pripravenosť a predbežnosť je často diskutabilná a aj ťažšie zachytenia schopná, sa výdavkové finančné operácie javia ako bezproblémové.
Predbežná finančná kontrola týchto finančných operácií sa ale z dôvodu ich početnosti stáva náročnou a jej vykonanie pri každom výdavku je pre orgán územnej samosprávy zaťažujúce.
Z dôvodu ozrejmenia spôsobu vykonania predbežnej finančnej kontroly v zmysle ust. § 9 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, sa v ďalšej časti zameriavam na jej spracovanie aj pomocou vybraných príkladoch z praxe.
Orgán verejnej správy teda po zámere uskutočniť výdavkovú finančnú operáciu alebo po zmluvne či zákonne stanovenom termíne úhrady realizuje predbežnú finančnú kontrolu.
Overuje si ňou najmä jej súlad s:
- platným rozpočtom výdavkov na príslušný rozpočtový rok,
- uzatvorenou zmluvou (ak tento výdavkov s ňou súvisí),
- osobitným predpisom (interným aktom alebo normatívnym právnym aktom),
- rozhodnutím vydaným na základe osobitného predpisu alebo interným aktom o hospodárení s verejnými prostriedkami.
Tento interný akt o hospodárení v prostredí územnej samosprávy najčastejšie predstavujú Zásady hospodárenia s majetkom obcí.
V prostredí územnej samosprávy sa najčastejšie vyskytujú tieto vybrané výdavkové bezhotovostné finančné operácie, ktoré sú následne rozpracované pre účely vykonania predbežnej finančnej kontroly v tabuľke:
- platby nájomného na základe zmlúv o prenájme nehnuteľnosti či nájme veci,
- výplaty miezd na osobné bankové účty zamestnancov,
- nákup kancelárskych potrieb,
- platby za telekomunikačné služby,
- platby za právne poradenstvo,
- výdavky na reprezentáciu,
- výdavky spojené s predplatným periodík,
- výdavky na pracovnú zdravotnú službu,
- výdavky spojené s platbou v zmysle zákona (napríklad v rámci bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, audit účtovnej závierky),
- sankcie, penále a pokuty platené bezhotovostne,
- bankové úroky,
- splátky návratných zdrojov financovania,
- platby za energie, výdavky na obstaranie pohonných látok do služobného automobilu,
- poplatok za vedenie bankového účtu,
- poplatok za zverejnenie pracovnej ponuky, výberového konania,
- poplatk
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.