Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Spracovanie záverečného účtu obce

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Začiatok rozpočtového roka sa nesie v znamení zostavenia účtovnej závierky. V súlade s ustanoveniami zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) a zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. sú obce povinné dať si overiť účtovnú závierku audítorom, ktorý pri overovaní účtovnej závierky obce overuje hospodárenie obce podľa rozpočtu a tiež aj hospodárenie s ostatnými finančnými prostriedkami, overuje stav a vývoj dlhu a dodržiavanie pravidiel používania návratných zdrojov financovania v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.


! Upozornenie: S účinnosťou od 1. januára 2014 audítor overuje okrem účtovnej závierky aj dodržiavanie povinností podľa § 10 ods. 7 a 8, § 16 ods. 12, § 17 a § 19 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, t. j., či obec:

  • rozpočet zostavila ako vyrovnaný alebo prebytkový;
  • bežný rozpočet zostavila ako vyrovnaný alebo prebytkový (schodkový len za podmienky, ak sa vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu[17a) nevyčerpaných v minulých rokoch]; výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov);
  • kapitálový rozpočet zostavila ako vyrovnaný alebo prebytkový [kapitálový rozpočet sa môže zostaviť ako schodkový, ak tento schodok možno kryť zostatkami finančných prostriedkov obce alebo vyššieho územného celku (VÚC) z minulých rokov], návratnými zdrojmi financovania, alebo je tento schodok krytý prebytkom bežného rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku];
  • pri zostavovaní rozpočtu vychádzala z Čl. 9 ods. 1 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti, podľa ktorého je obec povinná zostavovať svoj rozpočet najmenej na tri rozpočtové roky, pričom súčasťou návrhu rozpočtu je schválený rozpočet na bežný rozpočtový rok, údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka a údaje o skutočnom plnení rozpočtu za predchádzajúce dva rozpočtové roky;
  • návrh záverečného účtu obec prerokovala najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka;
  • splnila povinnosť a zaviedla ozdravný režim v súlade s § 19 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Legislatívna úprava spracovania návrhu záverečného účtu

Základnou legislatívnou normou, ktorá upravuje zostavenie záverečného účtu (ZÚ) obce je zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Obec pri spracovaní návrhu záverečného účtu postupuje podľa § 16 tohto zákona.

Podľa § 16 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy po skončení rozpočtového roka obec údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracuje do záverečného účtu obce.

Spracovanie návrhu záverečného účtu je postupný proces, ktorý má svoje zákonitosti a pravidlá. V prvom kroku obec finančne usporiada svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k štátu, t. j. najmä k štátnemu rozpočtu (ŠR) a štátnym fondom,

  1. k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území vyplývajúce pre ne zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, z VZN obce, ako aj zo zmlúv,
  2. k zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám,
  3. k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom,
  4. k rozpočtom iných obcí, k rozpočtu VÚC, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.

Vysporiadanie finančných vzťahov a najmä zúčtovanie finančných prostriedkov vyplývajúcich z týchto vzťahov je dôležitou súčasťou procesu zostavenia návrhu záverečného účtu obce. Finančné prostriedky vyplývajúce z finančných vzťahov sú súčasťou rozpočtu obce, sú rozpočtované podľa ekonomickej rozpočtovej klasifikácie ako granty a transfery v príjmovej aj výdavkovej časti rozpočtu obce. Prijatie týchto prostriedkov a rovnako ich použitie je súčasťou plnenia a čerpania rozpočtu obce.

Zúčtovanie finančných prostriedkov je rovnako dôležité aj pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce, pretože ak je možné použiť ich v nasledujúcom rozpočtovom roku v súlade s platnými predpismi alebo zmluvami, ich zostatok sa pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce z tohto prebytku vylučuje. Rovnako sa vylučujú z prebytku rozpočtu obce nevyčerpané účelové prostriedky, ktoré nie je možné použiť v súlade s účelom a ktoré sa z tohto dôvodu v nasledujúcom rozpočtovom roku pri ich zúčtovaní vracajú poskytovateľovi.

Po vysporiadaní finančných vzťahov obec pristupuje k samotnému spracovaniu návrhu záverečného účtu.

Podľa § 16 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy záverečný účet obce obsahuje najmä:

  1. "údaje o plnení rozpočtu v členení na bežný rozpočet, kapitálový rozpočet a finančné operácie,
  2. bilanciu aktív a pasív,
  3. prehľad o stave a vývoji dlhu,
  4. údaje o hospodárení príspev
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály