Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vybrané problémy pri nakladaní s majetkom obce podľa aktuálnej právnej úpravy

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe

Novela zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí"), vykonaná zákonom č. 258/2009 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov s účinnosťou od 1. júla 2009, priniesla viacero zásadných zmien v právnej úprave nakladania s majetkom obce. Cieľom cit. novely bolo posilnenie transparentnosti pri nakladaní najmä s bonitnejším obecným majetkom, čo možno hodnotiť pozitívne, ale na druhej strane priniesla aj komplikácie samotným obciam, či už kvôli nejasnému zneniu zákona (išlo o poslanecký návrh, teda v tom čase bez pripomienkového konania a dovtedajší text zákona sa touto novelou stal už pomerne neprehľadným) alebo zvýšenej administratívnej záťaži, spočívajúcej v rozsahu vecí a záležitostí, povinne schvaľovaných obecným zastupiteľstvom.

Vybrané problémy pri nakladaní s majetkom obce podľa aktuálnej právnej úpravy
JUDr.
Jakub
Ulaher
PhD. LL.M.
Mestský úrad v Žiline
Preto v tomto príspevku s odstupom času poukážeme na viaceré problematické body zákona o majetku obcí, ktoré doteraz obciam sťažujú život.
Zriaďovanie vecných bremien na pozemky obce
Hoci zákon o majetku obcí výslovne neupravuje zriadenie vecného bremena na nehnuteľný majetok obce, podľa usmernenia Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky č. USM-ÚGKK SR-2/2012 zo dňa 3. februára 2012 zmysle uvedenej judikatúry, podlieha schváleniu obecným zastupiteľstvom. Výpis z uznesenia obecného zastupiteľstva je tak povinnou prílohou návrhu na vklad do katastra nehnuteľností.
To, že zriadenie vecného bremena podlieha schvaľovaniu obecného zastupiteľstva, spôsobuje v praxi komplikáciu pri zriaďovaní vecných bremien, spočívajúcich v práve uloženia inžinierskych sietí (rôzne elektrické, plynovodné, vodovodné, kanalizačné, telekomunikačné a iné prípojky).
Častým argumentom vlastníkov týchto sietí je, že geometrický plán na zriadenie vecného bremena môžu dodať až pri kolaudácii, teda po reálnom uložení siete na pozemku mesta v momente, kedy príslušný stavebný úrad vyžaduje ku kolaudácii tzv. "porealizačné" zameranie stavby.
Vlastníci sietí pritom argumentujú tým, že až do momentu výkopu nevedia upresniť, či bude sieť uložená presne podľa projektovej dokumentácie vzhľadom na to
, že často sa pod zemou nachádzajú vedenia, ktoré nie sú nikde evidované, a kvôli ktorým je nutné riešiť prekládku pôvodne projektovanej trasy. A teda zriadenie vecného bremena možno riešiť až po reálnom uložení siete.
Obec na druhej strane musí mať zriadenie vecného bremena schválené obecným zastupiteľstvom ešte pred momentom akéhokoľvek nakladania vlastníka siete s pozemkom obce, čo vyžaduje predložiť obecnému zastupiteľstvu aj rozsah vecného bremena. Tým teda stavebník nemôže "začať výkopové práce" skôr, ako bude minimálne zriadenie vecného bremena odsúhlasené obecným zastupiteľstvom.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.