Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Spracovanie záverečného účtu obce

Dátum: Rubrika: Hospodárenie Zo seriálu: Spracovanie záverečného účtu obce

Cieľom príspevku je upriamiť pozornosť čitateľov na novelizované ustanovenia zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z. “), ktorý je základnou legislatívnou normou upravujúcou zostavenie záverečného účtu obce. Rovnako je naším cieľom upozorniť na niektoré problémy, ktoré ešte stále pri zostavovaní záverečného účtu obce a najmä pri výpočte prebytku, resp. schodku rozpočtu, pretrvávajú.

Obec po skončení účtovného a rozpočtového roka zostavuje účtovnú závierku a následne spracúva návrh záverečného účtu. Pri spracovaní návrhu záverečného účtu postupuje podľa § 16 zákona č. 583/2004 Z. z. Zostavenie záverečného účtu je zavŕšením rozpočtového procesu na obci.

Overenie účtovnej závierky a hospodárenia obce audítorom

Vo fáze zostavovania záverečného účtu je veľmi dôležité venovať pozornosť overeniu účtovnej závierky audítorom. Pri overovaní účtovnej závierky v súlade so zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p., je povinnosťou audítora overiť hospodárenie obce podľa rozpočtu, ako aj hospodárenie s ostatnými finančnými prostriedkami, overiť stav a vývoj dlhu a dodržiavanie pravidiel používania návratných zdrojov financovania v súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z.

! V tejto súvislosti upozorňu­jem na novelizovaný ods. 3 v ust. § 16 zákona č. 583/2004 Z. z. (zákon č. 426/2013 Z. z.), podľa ktorého „obec a vyšší územný celok (VÚC) sú povinní dať si overiť účtovnú závierku podľa osobitného predpisu. Pri overovaní účtovnej závierky audítor overuje tiež dodržiavanie povinností podľa § 10 ods. 7 a 8, § 16 ods. 12, § 17 a § 19 ods. 1. zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“.

Vysporiadanie finančných vzťahov

Jednou z najdôležitejších činností v procese zostavenia návrhu záverečného účtu je finančné usporiadanie rozpočtového hospodárenia obce vrátane vysporiadania finančných vzťahov obce k:

  1. štátu, t. j. najmä k štátnemu rozpočtu a štátnym fondom,
  2. právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území vyplývajúce pre ne zo zákonov a iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení obce, ako aj zo zmlúv,
  3. zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám,
  4. právnickým osobám, ktorých je zakladateľom,
  5. rozpočtom iných obcí, rozpočtu VÚC, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.

Vysporiadanie finančných vzťahov a najmä zúčtovanie finančných prostriedkov vyplývajúcich z týchto vzťahov je dôležité pre zostavenie záverečného účtu obce.

Finančné prostriedky vyplývajúce z finančných vzťahov sú súčasťou rozpočtu obce, sú rozpočtované podľa ekonomickej rozpočtovej klasifikácie ako granty a transfery v príjmovej aj výdavkovej časti rozpočtu obce. Prijatie týchto prostriedkov a rovnako ich použitie je súčasťou plnenia a čerpania rozpočtu obce.

Zúčtovanie finančných prostriedkov je rovnako dôležité aj pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce, pretože ak je možné použiť ich v nasledujúcom rozpočtovom roku v súlade s platnými predpismi alebo zmluvami, ich zostatok sa pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce z tohto prebytku vylučuje.

Rovnako sa vylučujú z prebytku rozpočtu obce nevyčerpané účelové prostriedky, ktoré nie je možné použiť v súlade s účelom a ktoré sa z tohto dôvodu v nasledujúcom rozpočtovom roku pri ich zúčtovaní vracajú poskytovateľovi.

Vysporiadanie finančných vzťahov k štátu

Finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu sú:

  • podiely na daniach v správe štátu,
  • dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy (zabezpečujú sa prostredníctvom správcu kapitoly štátneho rozpočtu, do jeho vecnej pôsobnosti patrí výkon štátnej správy, ktorý sa preniesol na obec),
  • ďalšie dotácie v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok (zabezpečujú sa prostredníctvom Ministerstva financií SR alebo správcu kapitoly štátneho rozpočtu, do ktorého vecnej pôsobnosti patrí činnosť, ktorá sa má financovať).

Do rozpočtov obcí sa okrem výnosu na daniach v správe štátu (zabezpečujú sa prostredníctvom daňových úradov), ktoré tvoria vlastné príjmy obcí, poskytujú aj rôzne dotácie v súlade s príslušným zákonom o štátnom rozpočte a v súlade so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“), napr. na prenesený výkon pôsobnosti štátnej správy na obce a prechod pôsobností z orgánov štátnej správy do samosprávnej pôsobnosti obcí podľa zákona č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky v z. n. p. na úseku matrík, kultúry, školstva, sociálneho zabezpečenia, na mestskú verejnú dopravu, riešenie indivi­duálnych potrieb obcí, záchranu historických jadier niektorých miest a pod. Tieto dotácie možno použiť do konca príslušného rozpočtového roka, len na určený účel a v súlade so zákonom č. 523/2004 Z. z.

Finančné prostriedky z dotácií poskytnutých zo štátneho rozpočtu sa musia zúčtovať.

Ministerstvo financií v súlade s ust. § 8a ods. 7 zákona č. 523/2004 Z. z. v spojitosti s § 16 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z. vydáva na začiatku roka pre obce pokyny na finančné zúčtovanie vzťahov štátneho rozpočtu k rozpočtom obcí za príslušný rozpočtový rok. Podľa týchto pokynov obec vykoná zúčtovanie finančných vzťahov k štátnemu rozpočtu. Použitie dotácií poskytnutých zo štátneho rozpočtu do rozpočtu obce treba zúčtovať spôsobom uvedeným v pokynoch.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály