Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Rozpočet škôl a školských zariadení

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

Väčšina škôl a školských zariadení sú zriadené ako samostatné rozpočtové organizácie. Rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku (VÚC), ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet VÚC. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtová organizácia hospodári s rozpočtovými prostriedkami a s prostriedkami prijatými od iných subjektov. Rozpočtová organizácia zostavuje svoj rozpočet príjmov a výdavkov. Pritom sa riadi záväznými ukazovateľmi štátneho rozpočtu určenými zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a zriaďovateľom.

Rozpočet verejnej správy

Rozpočtom verejnej správy sa prerozdeľujú verejné prostriedky na zabezpečenie financovania funkcií štátu. Zostavuje sa každoročne najmenej na tri rozpočtové roky. Rozpočtový rok je zhodný s kalendárnym rokom.

Rozpočet verejnej správy tvoria: štátny rozpočet na príslušný rozpočtový rok a súhrn rozpočtov ostatných subjektov verejnej správy na príslušný rozpočtový rok a na nasledujúce dva rozpočtové roky, pričom záväzný je len rozpočet na príslušný rozpočtový rok. Rozpočet tvoria príjmy, výdavky a finančné operácie.

Rozpočtová klasifikácia

Školy a školské zariadenia použí­vajú na zostavenie návrhu svojho rozpočtu rozpočtovú klasifikáciu schválenú opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie č. MF/010175/2004-42 v znení neskorších predpisov (Uverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 14/2004).

Ekonomická klasifikácia

Ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie triedi rovnorodé druhy príjmov/výdavkov na hlavné kategórie, kategórie, položky a podpoložky. Slúži na identifikáciu rozpočtových operácií podľa príjmov a výdavkov rozpočtu verejnej správy, finančných operácií s finančnými aktívami, pohybov na mimorozpočtových bankových účtoch rozpočtových organizácií, z ktorých sa nerealizuje čerpanie prostredníctvom príjmov a výdavkov ŠR.

Funkčná klasifikácia

Funkčná klasifikácia sa ­použije v zmysle vyhlášky Štatistického úradu SR č. 195/2003 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy. Umožňuje sledovanie výdavkov podľa ich účelu a slúži tiež na medzinárodné porovnania.

Zdroje financovania

Podobne ako na strane príjmov, tak aj na strane výdavkov sa sleduje čerpanie podľa jednotlivých kódov zdrojov. Uvedené kódovanie slúži na rozlíšenie a samostatné sledovanie prostriedkov ŠR, Európskej únie a prijatých grantov a transferov; na strane príjmov ŠR sa zaviedlo tzv. kódovanie prostriedkov, ktoré slúži na rozlíšenie toho, či výdavky ŠR boli hradené z prostriedkov Slovenskej republiky, Európskej únie, prostriedkov ŠR určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie (prostriedky na spolufinancovanie) a mimorozpočtových zdrojov.

V rozpočte školy sa na strane príjmov, aj na strane výdavkov sleduje čerpanie povinne podľa jednotlivých kódov zdrojov.

Príjmy podľa ekonomickej klasifikácie

Podľa hlavných kategórií a kategórií sa príjmy triedia na:

  • daňové príjmy – dane z príjmov a kapitálového majetku, dane z majetku, dane za tovary a služby, dane z medzinárodného obchodu a transakcií, poistné, sankcie uložené v daňovom konaní, sankcie súvisiace so zdravotným poistením,
  • nedaňové príjmy – príjmy z podnikania a z vlastníctva majetku, administratívne poplatky a iné poplatky a platby, kapitálové príjmy, úroky z tuzemských úverov, pôžičiek, návratných finančných výpomocí, vkladov a ážio, úroky zo zahraničných úverov, pôžičiek, návratných finančných výpomocí a vkladov, iné nedaňové príjmy,
  • granty a transfery – tuzemské bežné granty a transfery, tuzemské kapitálové granty a transfery, zahraničné granty, zahraničné transfery.

Z pohľadu škôl a školských zariadení sú plnené nedaňové príjmy, kde patria predovšetkým príjmy z prenájmu majetku a poplatky od rodičov, napr. pri materských školách (MŠ), školských kluboch (ŠK) atď.

Výdavky sa podľa hlavných kategórií a kategórií triedia na:

  • bežné výdavky – mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania, poistné a príspevok do poisťovní, tovary a služby, bežné transfery, splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom,
  • kapitálové výdavky – obstarávanie kapitálových aktív, kapitálové transfery.

Podľa Metodického usmernenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/010175/2004-42 zo dňa 8. decembra 2004 a vysvetlivky k ekonomickej klasifikácii rozpočtovej klasifikácie sa bežné výdavky delia na tieto kategórie:

  • 610  Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania
    • Patria sem všetky plnenia fyzickým osobám v pracovnom pomere, v služobnom pomere a v štátnozamestnaneckom pomere(vrátane zamestnancov zahraničnej služby) a za výkon verejných funkcií uhradzované podľa príslušných predpisov.
      Pozn.: Kategória nezahŕňa platy pri odchode do dôchodku, odstupné, príplatky k nemocenskému a dávky sociálnej pomoci – tieto sa zahŕňajú pod 642.
  • 620  Poistné a príspevok do poisťovní
  • 630  Tovary a služby
    • Táto kategória zahŕňa platby za tovary a služby; výdavky súvisiace s obstaraním zakúpených tovarov vrátane dopravy a montáže sa zahŕňajú vždy do ich ceny aj v prípade, že nie sú zabezpečované jedným dodávateľom a triedia sa na rovnakej podpoložke.

V prípade tovarov a služieb sa veľmi často stretávam s nesprávnou aplikáciou jednotlivých položiek a podpoložiek, keď namiesto podpoložky všeobecný materiál a všeobecné služby používajú položky špeciálny materiál či špeciálne služby, pričom tieto používajú iba niektorí užívatelia rozpočtovej klasifikácie (napr. vojsko, bezpečnostné a záchranné zložky, zložky civilnej ochrany, zdravotníctvo, metrológia a skúšobníctvo).

Rozpočty obcí a VÚC

Rozpočtová klasifikácia je záväzná aj pri zostavovaní rozpočtov obcí a VÚC a organizácií v ich pôsobnosti. Postup predkladania a schvaľovania návrhu rozpočtu obce (v súlade s platnou legislatívou) je v kompetencii obecného zastupiteľstva a návrhu rozpočtu VÚC je v kompetencii zastupiteľstva VÚC.

Obce a VÚC ako zriaďovatelia riešia rozpočtový proces aj pre školy a školské zariadenia, ku ktorým zastávajú zriaďovateľskú pôsobnosť.

Pr

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály