Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Rokovanie obecného zastupiteľstva počas COVID-19
Dátum: Rubrika: Hospodárenie
Zákon č. 73/2020 Zb., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra SR v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len „novela“ alebo „zákon č. 73/2020 Z. z.“) sa zásadne týkaobcí, a to najmä v otázkach rokovania a hlasovania obecného zastupiteľstva v čase krízového stavu. Zákonnej modifikácii podlieha i funkčné obdobie hlavného kontrolóra. Článok sa venuje rokovaniu obecného zastupiteľstva počas krízovej situácie.
Novozavedené osobitné ustanovenia zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) v § 30f sa aplikujú len v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu (ďalej len „krízová situácia“).
Operatívne prijatá normatívna úprava však nie je schopná v absolútnom rozsahu efektívne a komplexne reagovať na všetky vzniknuté situácie a dostatočne reflektovať i rozmanitosť podmienok slovenských obcí. Novela bola prijatá v skrátenom legislatívnom konaní a vyvoláva množstvo aplikačných problémov a výkladových nejasností.
Napriek nedostatkom schválenej úpravy vytvára novela základnú platformu, aby orgány obce dokázali v obmedzenom režime fungovať aj počas krízovej situácie vyvolanej pandémiou COVID-19. Preto prijaté novelizované ustanovenia sú do určitej miery všeobecné, čo umožňuje obciam, aby ich pružne inkorporovali do svojich podmienok v závislosti od ich technologickej pripravenosti. Zavedenie nových inštitútov v zákone o obecnom zriadení je do určitej miery rámcové práve z dôvodu rôznej úrovne technickej pripravenosti, možností a zručnosti jednotlivých obcí. Zakotvujú sa alternatívne typy rokovania a hlasovania obecného zastupiteľstva. Ich použitie vychádza zo zásady subsidiarity, tzn., že je podporné k štandardnému fyzickému verejnému rokovaniu obecného zastupiteľstva. Rámcovosť novely a „otvorenosťou“ upravených inštitútov vyvoláva druhotný efekt, ktorý nájdeme vo viacerých zásadných interpretačných otázkach. Pri zachovaní pružnosti aplikácie novely totiž obce nesmú prekročiť „zákonom stanovené mantinely“, inak budú nimi prijaté uznesenia nezákonné.
Neplynutie lehôt
Podľa § 30f ods. 1 novely počas krízovej situácie v súvislosti s ochorením COVID-19 neplynú lehoty uvedené v § 11a ods. 3, § 14 ods. 4, § 18a ods. 2 prvej vete a ods. 4 zákona o obecnom zriadení. Tieto lehoty sú viazané na:
- uskutočnenie miestneho referenda na základe petície obyvateľov obce,
- lehotu na zasadnutie obecnej rady a
- lehotu súvisiace s vyhlásením a uskutočnením voľby hlavného kontrolóra.
Zákonodarca určil prerušenie plynutia lehôt pre tieto udalosti z dôvodu, že ide (s výnimkou zasadnutia obecnej rady) o úkony, ktoré spadajú do kategórie základných otázok obce. Pre rozhodnutie o nich je preto potrebná nespochybniteľná legitimita, t. j. aby sa zúčastnilo na miestnom referende čo najviac obyvateľov a aby bol hlavný kontrolór volený legitímnou väčšinou hlasov poslancov. U hlavného kontrolóra je cieľom spočívania lehôt aj garancia kontinuity kontrolnej činnosti v obci, tzn. aby obec pre prípad, že by počas krízového stavu zanikla hlavnému kontrolórovi funkcia uplynutím funkčného obdobia, neostala bez hlavného kontrolóra. V prípade miestneho referenda by bola spochybniteľná nielen legitimita, ak by sa konalo počas krízového stavu. Miestne referendum je zároveň hromadným podujatím vyžadujúcim prítomnosť veľkej skupiny ľudí. Prvotným zmyslom a účelom opatrení, ktoré boli v súvislosti so vznikom koronakrízy prijaté, bolo zamedzenie zhromažďovania osôb, pokiaľ nejde o nevyhnutný prípad. Prerušenie zmienených lehôt, a tým neuskutočnenie konaní, na ktorých realizáciu sú tieto lehoty podľa § 30f ods. 1 zákona o obecnom zriadení viazané, nepredstavuje ohrozenie základných „životných“ funkcionalít samosprávy, ani verejného záujmu. Ide o základné otázky života obce, ktoré však „znesú odklad“. Teda konanie o referende na základe petície obyvateľov, zasadnutie obecnej rady a voľba hlavného kontrolóra nepredstavujú nevyhnutný prípad, bez urgentného riešenia ktorého sa obec v čase tejto krízovej situácie nezaobíde.
Upozornenie: Do samotnej zákonnej frekvencie a plynutia lehôt pre zasadnutie obecného zastupiteľstva (t. j. podľa potreby, najmenej raz za tri mesiace) zákon č. 73/2020 Z. z. nezasiahol. Obecné zastupiteľstvo je tak povinné v niektorej zo zákonom predpokladaných foriem (fyzické rokovanie alebo prostredníctvom videokonferencie, alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie) dodržať lehotu podľa § 12 ods. 1 zákona o obecnom zradení. To znamená aj počas krízovej situácie je obecné zastupiteľstvo povinné zasadnúť minimálne raz za tri mesiace.
Alternatívne spôsoby rokovania obecného zastupiteľstva podľa § 30f ods. 2 zákona o obecnom zriadení (prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie) tak v prípadoch potreby umožňujú plnohodnotne rokovať v zákonom predpokladaných lehotách. To znamená, že obecné zastupiteľstvo je nutné rokovanie zrealizovať v časovom horizonte a spôsobom ustanoveným v § 12 zákona o obecnom zriadení, a to bez ohľadu na to, či pôjde o rokovanie prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie, alebo o rokovanie za fyzickej prítomnosti poslancov obecného zastupiteľstva, ak budú dodržané aktuálne epidemiologické požiadavky nariadené Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.
Súčasná krízová situácia môže ohroziť zdravie zúčastnených osôb na rokovaní obecného zastupiteľstva. Počas krízového stavu by preto štandardné rokovanie obecného zastupiteľstva malo predstavovať výnimočnú formu výkonu územnej samosprávy v nevyhnutných prípadoch. Na druhej strane nemožno odhliadnuť od materiálno-technickej pripravenosti/nepripravenosti slovenských ob
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.