Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Prenájom obecných priestorov štátu

Dátum: Rubrika: Správne právo

Vo väčších samosprávach pomerne často užívajú štátne orgány nebytové priestory obce. Ide najmä o prípady, keď štát nemá na území obce (najčastejšie mesta) dostatočné administratívne nebytové priestory pre umiestnenie svojich štátnych orgánov. V praxi často nie je vzťah medzi obcou ako vlastníkom nehnuteľností a štátom ako nájomcom bezproblémový. Vznikajú sporové situácie. Príspevok analyzuje základný verejnoprávny rámec nájomného vzťahu medzi obcou a štátom. Verejnoprávnu úpravu dopĺňa súkromnoprávna úprava obsiahnutá v zákone č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p.

Súčinnosť obce štátu
Obciam sa už od roku 1991 ukladá povinnosť poskytnúť súčinnosť štátnym orgánom v materiálno-technickej oblasti. Súčinnostný záväzok obce voči štátu je formulovaný pomerne konkrétne. Podľa § 5 ods. 8 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"):
"Obec poskytuje súčinnosť pri zabezpečovaní kancelárskych priestorov a iných nebytových priestorov pre štátny orgán, ktorý má na jej území sídlo alebo pracovisko."
Obec poskytuje súčinnosť pri zabezpečovaní kancelárskych priestorov a iných nebytových priestorov pre štátny orgán, ktorý má na jej území sídlo alebo pracovisko. Táto zákonná norma sa uplatňuje najmä vo väčších samosprávach, na území ktorých majú sídlo alebo aspoň pracovisko orgány štátu. Ide o situá­cie, keď štát nemá na území obce (najčastejšie mesta) dostatočné administratívne nebytové priestory pre umiestnenie svojich štátnych orgánov. Praktickým prejavom toho je potreba prenájmu nebytových priestorov obce štátom pre účely fungovania štátnych úradov. V nebytových priestoroch sídla mesta (adresa mestského úradu) tak často sídlia aj iné orgány miestnej štátnej správy, prípadne sú v nich lokalizované ich vysunuté (elokované) pracoviská.
Povinnosť obce podľa § 5 ods. 8 zákona o obecnom zriadení je prirodzeným prejavom súčinnosti samosprávy a štátnej správy. Zároveň môže mať aj pozitívny efekt na adresátov verejnej správy, keďže umožňuje zjednodušený prístup fyzických osôb a právnických osôb k vykonávateľom rôznych oblastí verejnej správy.
Splnenie zákonnej povinnosti obce podľa § 5 ods. 8 zákona o obecnom zriadení nesmie mať negatívny vplyv na plnenie samosprávnych i prenesených úloh obcou. Z uvedeného dôvodu možno pozitívne vnímať novelou zákona o obecnom zriadení zákonom č. 453/2001 Z.z. účinnou od 1. januára 2002 zmenenú dikciu zákona o obecnom zriadení. Namiesto pôvodného znenia povinnosti z roku 1991:
"Obec, ktorá je sídlom štátneho orgánu alebo jeho pracoviska, zabezpečí na jeho umiestnenie kancelárske miestnosti a iné potrebné nebytové priestory",
sa zaviedlo nové znenie:
"Obec poskytuje súčinnosť pri zabezpečovaní...".
Podľa dôvodovej správy k novele zákona o obecnom zriadení z roku 2001 dovtedajšia zákonom ustanovená povinnosť obce priamo zabezpečiť kancelárske a iné nebytové priestory na činnosť štátneho orgánu je už vývojom prekonaná. Zákonodarca sa usiloval vhodne vyzdvihnúť princíp spolupráce medzi štátnou správou a samosprávou.
Obec teda nemá výlučnú povinnosť vyvíjať činnosť na zabezpečenie vhodných priestorov pre štátny orgán, ktorý má na jej území sídlo alebo pracovisko. O dosiahnutie týchto priestorov
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.