Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Právne postavenie zástupcu starostu obce (2. časť)
Dátum: Rubrika: Pracovné právo a mzdy Zo seriálu: Právne postavenie zástupcu starostu obce
V poslednom čísle časopisu v tomto roku uverejňujeme aj druhú časť príspevku, ktorý sa venuje zástupcom starostov. V decembrovom čísle sa dočítate o krátkodobom a dlhodobom uvoľňovaní na výkon funkcie zástupcu starostu, takisto o nároku na dovolenku pri vykonávaní tejto funkcie a ďalšie dôležité informácie.
Krátkodobé a dlhodobé uvoľnenie na výkon funkcie zástupcu starostu
Výkon funkcie poslanca a teda aj zástupcu starostu (keďže zástupca starostu môže byť len poslanec) je verejnou funkciou s právami a povinnosťami vymedzenými v § 25 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Funkcia poslanca sa zásadne vykonáva bez prerušenia pracovného alebo obdobného pomeru. Poslancovi patrí náhrada skutočných výdavkov, ktoré mu v súvislosti s výkonom funkcie poslanca vznikli podľa osobitných predpisov platných pre zamestnancov v pracovnom pomere (napr. náhrada ušlej mzdy, náhrada cestovných výdavkov).
V súlade s § 25 ods. 6 zákona o obecnom zriadení poslanec nesmie byť pre výkon svojej funkcie ukrátený na právach ani nárokoch vyplývajúcich z pracovného alebo obdobného pomeru. Zamestnávatelia umožňujú poslancom výkon funkcie podľa osobitných predpisov; to platí aj o členoch komisií, ktorí nie sú poslancami. Z uvedeného vyplýva, že práva a nároky poslanca, vyplývajúce z pracovného alebo obdobného pomeru, z ktorého je uvoľnený na výkon funkcie, nemôžu byť z tohto dôvodu ovplyvnené, a zamestnávateľ má povinnosť strpieť výkon tejto funkcie. Uvedené potvrdzuje aj § 136 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“), v zmysle ktorého: „Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas na výkon verejných funkcií, občianskych povinností a iných úkonov vo všeobecnom záujme, ak túto činnosť nemožno vykonať mimo pracovného času. Pracovné voľno poskytne zamestnávateľ bez náhrady mzdy, ak tento zákon, osobitný predpis alebo kolektívna zmluva neustanovuje inak alebo ak sa zamestnávateľ so zamestnancom nedohodne inak.“ Keďže zákon o obecnom zriadení (ako osobitný predpis) ustanovuje, že obec uhrádza zamestnávateľom na požiadanie náhradu za vyplatenú náhradu mzdy alebo inej odmeny za prácu, platí, že ak zamestnávateľ poskytne zamestnancovi v prípade krátkodobého uvoľnenia na výkon verejnej funkcie pracovné voľno s náhradou mzdy, obec ju zamestnávateľovi refunduje. Poslancom, ktorí nie sú v pracovnom alebo obdobnom pomere, obec poskytuje náhradu ušlého zárobku. Pre úplnosť uvádzame, že ak zamestnávateľ uvoľní zamestnanca dlhodobo na výkon verejnej funkcie (napr. na výkon funkcie zástupcu starostu), náhrada mzdy od zamestnávateľa, u ktorého je v pracovnom pomere, mu v súlade s § 136 ods. 2 Zákonníka práce nepatrí. Odmena a plat mu v takomto prípade prináleží od toho, pre koho zamestnanec (teraz vo výkone funkcie zástupca starostu) činnosť v čase uvoľnenia vykonáva, t. j. od obce.
Podľa Zákonníka práce môže zamestnávateľ uvoľniť zamestnanca na výkon verejnej funkcie krátkodobo alebo dlhodobo, to znamená, že rozlišujeme dva modely:
- výkon verejnej funkcie sa uskutočňuje popri plnení pracovnoprávnych povinností, keď zamestnávateľ poskytne zamestnancovi na výkon verejnej funkcie pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas (§ 136 ods. 1 a § 137 ods. 3 Zákonníka práce), alebo
- výkon verejnej funkcie sa neuskutočňuje popri plnení pracovnoprávnych povinností a zamestnávateľ uvoľní zamestnanca na výkon verejnej funkcie dlhodobo (§ 136 ods. 2 Zákonníka práce); v takomto prípade zamestnancovi pracovný pomer nekončí, ale „spočíva“, t. j. pracovný pomer ďalej existuje, ale z dôvodu uvoľnenia na výkon verejnej funkcie sa toho času zárobková činnosť v pracovnom pomere nevykonáva.
Voľba je v tomto prípade na zamestnancovi, avšak v niektorých prípadoch je rozhodnutie zamestnanca viazané obmedzením, ktoré ustanovuje príslušný predpis vo väzbe na tzv. nezlučiteľnosť určitej činnosti s verejnou funkciou. Uvedené vyplýva aj z § 11 ods. 2 písm. b) zákona o obecnom zriadení účinného od 1. 4. 2018: „Funkcia poslanca je nezlučiteľná s funkciou zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený; to neplatí, ak zamestnanec obce je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie poslanca podľa § 136 ods. 2 Zákonníka práce.“ To znamená, že zamestnanec obce, ktorého obec ako zamestnávateľ uvoľní na výkon verejnej funkcie poslanca obecného zastupiteľstva, môže zostať v pracovnom pomere s obcou, ale podmienkou je, že pôjde o dlhodobé (a nie krátkodobé) uvoľnenie na výkon funkcie poslanca obecného zastupiteľstva, t. j. funkciu bude vykonávať bez aktívneho výkonu zárobkovej činnosti zamestnanca obce.
Dovolenka, stravovanie a sociálny fond
Funkcia zástupcu starostu je verejnou funkciou, pričom na právne vzťahy vyplývajúce z výkonu verejnej funkcie sa vzťahuje Zákonník práce, len ak je to výslovne ustanovené Zákonníkom práce alebo osobitným právnym predpisom, za ktorý sa považuje zákon o obecnom zriadení upravujúci právne postavenie zástupcu starostu.
Podľa ustanovenia § 25 ods. 7 zákona o obecnom zriadení poslancovi, ktorý je dlhodobo uvoľnený zo zamestnania na výkon funkcie zástupcu starostu, patrí plat od obce; jeho pracovný pomer v doterajšom zamestnaní zostáva zachovaný za podmienok podľa Zákonníka práce. Takýto poslanec sa považuje na účely tvorby a použitia sociálneho fondu, dovolenky a cestovných náhrad za zamestnancav pracovnom pomere a obec sa považuje za zamestnávateľa. To znamená, že „zamestnanecké“ nároky vznikajú len takému zástupcovi starostu, ktorý bol na výkon tejto funkcie dlhodobo uvoľnený zo zamestnania a jeho doterajší pracovný pomer zostal zachovaný podľa podmienok upravených Zákonníkom práce. V nadväznosti na § 25 ods. 7 zákona o obecnom zriadení je potom na funkciu zástupcu starostu pre účel dovolenky potrebné aplikovať Zákonník práce.
Súčasná právna úprava zakladá zástupcovi starostu právny nárok na dovolenku v rozsahu podľa Zákonníka práce, ale nie v rozsahu podľa kolektívnej zmluvy (keďže rozšírenie nároku zákon o obecnom zriadení neupravuje), ktorá je záväzná pre obec ako zamestnávateľa, ako je to v prípade nárokov starostov s účinnosťou od 1. 1. 2016. To znamená, že zástupcovi starostu, ktorý do konca roka dovŕši:
- menej ako 33 rokov veku, patrí dovolenka vo výmere 4 týždňov, a
- 33 rokov a viac, patrí dovolenka vo výmere 5 týždňov.
♦ Príklad č. 3:
Zástupcovi starostu, ktorý bol na výkon tejto funkcie dlhodobo uvoľnený zo zamestnania, zostala nevyčerpaná dovolenka. Je potrebné, aby o preplatení nevyčerpanej dovolenky rozhodlo obecné zastupiteľstvo?
Ak si dlhodobo uvoľnený poslanec na funkciu zástupcu starostu nemôže vyčerpať dovolenku z dôvodu zániku funkcie, nevyčerpanú časť dovolenky v nadväznosti na § 116 ods. 3 Zákonníka práce mu obec môže preplatiť. Zákon o obecnom zriadení, ktorý upravuje postavenie zástupcu starostu, neustanovuje žiadne podmienky, ktoré by obmedzovali možnosť poskytnutia náhrady za nevyčerpanú dovolenku len na základe schválenia obecným zastupiteľstvom.
Zástupca starostu nevykonáva svoju funkciu v pracovnom pomere a keďže nová právna úprava zákona o obecnom zriadení neustanovila nárok na zabezpečenie stravovania ako u starostu obce, nárok na stravovanie zástupca starostu nemá právny nárok. Podľa § 152 ods. 8 písm. c) Zákonníka práce však zamestnávateľ môže po prerokovaní so zástupcami zamestnancov rozšíriť okruh fyzických osôb, ktorým zabezpečí stravovanie a ktorým bude prispievať na stravovanie. Keďže toto ustanovenie Zákonníka práce okruh osôb, ktorým môže zabezpečovať stravovanie, nevymedzuje, je zamestnávateľ oprávnený rozšíriť poskytovanie stravovania za rovnakých podmienok ako vlastným z
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.