1. Dôležité východiskové informácie
Hlavným objektom nášho záujmu je pracovný poriadok obecnej samosprávy a v tomto zmysle môže článok poslúžiť najmä starostom obcí, prednostom úradov miestnej samosprávy alebo zamestnancom obecných úradov, ktorí majú v pôsobnosti vnútorné normy v pracovnoprávnej oblasti. Súčasne však možno (prirodzene, s primeranou adaptáciou) uplatniť námety a odporúčania v tomto článku aj v podmienkach obcou zriadených rozpočtových a príspevkových organizácií a tiež v niektorých obcou založených právnických osobách.
Treba podotknúť, že téma pracovného poriadku sa nachádza
na rozhraní práva a manažmentu
.
Z právnej stránky
ide o vytvorenie vnútornej normy podľa zákonných pravidiel, no tento aspekt nepokrýva celý význam a zmysel pracovného poriadku. Pracovný poriadok, ktorý bude vyhovovať požiadavkám právnych noriem, ale nebude v súlade s názorom vrcholového manažmentu, sa bude uplatňovať s veľkými ťažkosťami. Preto nemožno očakávať, že vytvorenie (alebo revízia) pracovného poriadku je úloha len pre právnika.
Z hľadiska manažmentu
je pracovný poriadok (ako každá vnútorná norma) nástrojom riadenia, a preto je mimoriadne dôležitý vlastný názor štatutárneho orgánu a zástupcov zamestnancov na reguláciu pracovnoprávnych vzťahov; tento názor môže byť na rôznych pracoviskách veľmi odlišný, aj keď bude v každom prípade spĺňať požiadavky práva.
Osobitne dôležitým aspektom tvorby pracovného poriadku je
vyjednávanie
o jeho budúcom obsahu so zástupcami zamestnancov. Nejde pritom len o splnenie právnej podmienky platného vydania pracovného poriadku, ale aj o dosiahnutie výsledku, ktorému budú zamestnanci rozumieť ako zmysluplným pravidlám pre objektívne upravené a zdravé vzťahy na pracovisku.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Vytvorenie účinného pracovného poriadku je úloha, v ktorej treba skĺbiť požiadavku na súlad tejto normy so zákonom, s manažérskym názorom štatutárneho orgánu, ktorý je oprávnený pracovný poriadok vydať, a s názorom zástupcov zamestnancov, ktorých predchádzajúci súhlas je podmienkou platnosti pracovného poriadku.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
2. Základná právna úprava
Účel pracovného poriadku
Vyplýva veľmi jasne z nasledujúcich ustanovení zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len "Zákonník práce"):
I------------------------------------------------------------------------------I
I I
I Zákonník práce - výňatok I
I § 84 I
I Pracovný poriadok I
I I
I ... (2) Pracovný poriadok bližšie konkretizuje v súlade s právnymi predpismi I
I ustanovenia tohto zákona podľa osobitných podmienok zamestnávateľa. I
I I
I------------------------------------------------------------------------------I
Z tohto znenia je zrejmé, že pracovný poriadok nemá opakovať alebo preberať ustanovenia zákona (čo je, žiaľ, stále pomerne rozšírený prístup), ale má zohľadňovať osobitné podmienky konkrétneho zamestnávateľa a podľa nich má bližšie konkretizovať zákonné ustanovenia. Správna aplikácia tohto pravidla vedie k pracovnému poriadku, ktorý nie je zbytočne rozsiahly a neprehľadný (to je práve notorický výsledok "otrockého" preberania zákonného textu), ale má skôr charakter praktickej pomôcky pre zamestnávateľa i zamestnancov, ako sa v konkrétnej pracovnoprávnej situácii zachovať.
Pôsobnosť osobitného zákona
Vo vzťahu k pracovnému poriadku má osobitný význam uplatnenie zákona č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 552/2003 Z.z."):
I------------------------------------------------------------------------------I
I I
I Zákon č. 552/2003 Z.z. - výňatok I
I § 1 I
I I
I ... (2) Tento zákon sa vzťahuje na zamestnancov pri výkone práce vo verejnom I
I záujme k zamestnávateľom, ktorými sú I
I a) ... obce ..., I
I b) právnické osoby ... zriadené ... obcou ... podľa osobitného I
I zákona, I
I c) právnické osoby založené ... obcou ...., ak majetková účasť alebo I
I súčet majetkovej účasti ... obce ... je viac ako 67 %, I
I d) iné právnické osoby založené ... obcou ..., u ktorých väčšinu I
I členov riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov navrhuje I
I ... obec ... I
I I
I------------------------------------------------------------------------------I
Citované ustanovenie obsahuje pozitívne vymedzenie okruhu zamestnávateľov, na ktorých sa vzťahuje zákon č. 552/2003 Z.z. a aj - z toho vyplývajúca povinnosť - vydať pracovný poriadok; tá je zrejmá z porovnania § 84 ods. 1 Zákonníka práce s § 12 zákona č. 552/2003 Z.z.:
I------------------------------------------------------------------------------I
I I
I Zákonník práce - výňatok I
I § 84 I
I Pracovný poriadok I
I I
I (1) Zamestnávateľ môže vydať pracovný poriadok po predchádzajúcom súhlase I
I zástupcov zamestnancov, inak je neplatný. I
I I
I Zákon č. 552/2003 Z.z. - výňatok I
I § 12 I
I Pracovný poriadok I
I I
I Zamestnávateľ vydá pracovný poriadok po predchádzajúcom súhlase zástupcov I
I zamestnancov, inak je neplatný. I
I I
I------------------------------------------------------------------------------I
Pre zamestnávateľov, ktorí postupujú len podľa Zákonníka práce, platí pravidlo, že pracovný poriadok môžu, ale aj nemusia vydať. Ak by zamestnávateľ, na ktorého sa vzťahuje zákon č. 552/2003 Z.z., nevydal pracovný poriadok, dopustil by sa porušenia § 12 zákona č. 552/2003 Z.z.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Povinnosť vydať pracovný poriadok sa vzťahuje na obce, na všetky právnické osoby zriadené obcou a tiež na právnické osoby založené obcou, ak spĺňajú podmienky § 1 ods. 2 písm. c) a d) zákona č. 552/2003 Z.z.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Predchádzajúci súhlas zástupcov zamestnancov
V citovanom § 12 zákona č. 552/2003 Z.z. je predchádzajúci súhlas zástupcov zamestnancov upravený ako podmienka platnosti pracovného poriadku. Ide o pomerne jednoduché pravidlo, ktorého aplikácia však vyžaduje zohľadnenie niekoľkých významných okolností.
Predovšetkým nemožno opomenúť účel, ktorý má napĺňať zapojenie zamestnancov do rozhodovania zamestnávateľa.
I------------------------------------------------------------------------------I
I I
I Zákonník práce - výňatok