Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Použitie rezervného fondu po novele zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

V príspevku sa venujeme novele zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a častým otázkam, ktoré v súvislosti s jej aplikáciou v praxi vznikajú.
Zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. bol novelizovaný zákonom č. 85/2024 Z.z. (ďalej len "novela zákona č. 583/2004 Z.z."). Novela zákona č. 583/2004 Z.z. nadobudla účinnosť 1. mája 2024.
V zmysle § 21j zákona č. 583/2004 Z.z. obec a vyšší územný celok nie sú povinné vo vzťahu k použitiu prostriedkov rezervného fondu na úhradu bežných výdavkov uplatňovať ustanovenia § 10 ods. 7 a 9 zákona č. 583/2004 Z.z.
______________________________
Obec a vyšší územný celok nie sú povinné uplatňovať vo vzťahu k použitiu prostriedkov rezervného fondu a zabezpečeniu vyrovnanosti bežného rozpočtu ani ustanovenia § 12 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z. a § 14 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z. Tieto výnimky platia do 31. decembra 2024.
______________________________
UPOZORNENIE:
Túto výnimku nie je možné uplatniť vo vzťahu k zostaveniu rozpočtu na roky 2025 až 2027.
______________________________
V podmienkach územnej samosprávy to znamená, že obec a vyšší územný celok do 31. decembra 2024
-
môžu použiť prostriedky rezervného fondu na bežné výdavky, nie sú viazaní § 10 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z.z.,
-
nemusia uplatňovať ­princípy o zostavovaní bežného rozpočtu ustanovené v § 10 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z.z. vo vzťahu k použitiu rezervného fondu na úhradu výdavkov bežného rozpočtu,
-
nemajú povinnosť uplatniť ustanovenia § 12 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z. a § 14 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z. o vykonávaní zmien rozpočtu v priebehu roka s cieľom zabezpečiť vyrovnanosť bežného rozpočtu na konci rozpočtového roka.
Podľa § 10 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z.z. ak v priebehu rozpočtového roka vznikne potreba úhrady bežných výdavkov na odstránenie havarijného stavu majetku obce alebo majetku vyššieho územného celku, alebo na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami alebo inou mimoriadnou okolnosťou, ktoré nie sú rozpočtované a kryté príjmami bežného rozpočtu, môže obec alebo vyšší územný celok na základe rozhodnutia svojho zastupiteľstva použiť prostriedky rezervného fondu.
Prostriedky rezervného ­fondu môže obec alebo vyšší územný celok na základe rozhodnutia svojho zastupiteľstva použiť aj na úhradu záväzkov bežného rozpočtu, ktoré vznikli v predchádzajúcich rozpočtových rokoch, maximálne v sume prebytku bežného rozpočtu vykázaného za predchádzajúci rozpočtový rok.
______________________________
Novela zákona č. 583/2004 Z.z. dáva obci a vyššiemu územnému celku oprávnenie použiť prostriedky rezervného fondu na bežné výdavky nad rámec účelov uvedených v § 10 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z.z. Obec a vyšší územný celok môžu prostriedkami rezervného fondu vykryť deficit bežných príjmov (z toho dôvodu bola vykonaná novela zákona č. 583/2004 Z.z.).
______________________________
Otázka č. 1:
Obec nemá na účte dostatok finančných prostriedkov na výplatu platov svojim zamestnancom. Môže obec použiť na tento účel prostriedky rezervného fondu?
Obec má do 31.12.2024 oprávnenie použiť prostriedky rezervného fondu na bežné výdavky bez zákonných obmedzení uvedených v § 10 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z.z., čo znamená, že má oprávnenie použiť prostriedky rezervného fondu aj na výplatu platov svojim zamestnancom.
Otázka č. 2:
Obec eviduje nezaplatené faktúry, na úhradu ktorých nemá vlastné zdroje v rozpočte. Môže obec použiť prostriedky rezervného fondu na úhradu týchto nezaplatených faktúr, ak skončila rozpočtové hospodárenie za rok 2023 so schodkom rozpočtu (nedosiahla prebytok rozpočtu)?
Do 31.12.2024 obec môže prostriedky rezervného fondu použiť aj na úhradu nezaplatených faktúr; neuplatňuje sa pravidlo, že záväzky môže uhradiť maximálne v sume prebytku bežného rozpočtu vykázaného za predchádzajúci rozpočtový rok. Upozorňujeme, že v tomto prípade musí ísť o záväzky bežného rozpočtu a nie o záväzky kapitálového rozpočtu.
Otázka č. 3:
Povodňou bola spôsobená škoda na budovách obecného úradu a obecnej školy. Môže obec použiť prostriedky rezervného fondu na odstránenie tejto škody na majetku obce?
V tomto prípade obec bude postupovať podľa § 10 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z.z.; toto ustanovenie stále platí a obec, ak jej vznikla potreba úhrady bežných výdavkov na likvidáciu škôd spôsobených živelnou pohromou, použije na tento účel na základe rozhodnutia obecného zastupiteľstva prostriedky rezervného ­fondu.
Otázka č. 4:
Môže obec použiť prostriedky rezervného fondu na opravu elektroinštalácie v budove školy? Musí vyhlásiť havarijný stav?
Obec má do 31.12.2024 oprávnenie použiť prostriedky rezervného fondu na bežné výdavky bez zákonných obmedzení uvedených v § 10 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z.z., čo znamená, že má oprávnenie použiť prostriedky rezervného fondu na opravu elektroinštalácie v budove školy (budova školy je majetkom obce).
Novela zákona umožňuje použiť prostriedky rezervného fondu na bežné výdavky bez toho, aby boli splnené podmienky podľa § 10 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z.z., t.j. nemusí ísť o potrebu úhrady bežných výdavkov na odstránenie havarijného stavu majetku, alebo na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami alebo inou mimoriadnou okolnosťou, ktorá vznikne náhle v priebehu rozpočtového roka.
Podľa § 12 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z. obec a vyšší územný celok sledujú v priebehu rozpočtového roka vývoj hospodárenia podľa rozpočtu a v prípade potreby vykonávajú zmeny vo svojom rozpočte, najmä zvýšenie vlastných príjmov alebo zníženie výdavkov, s cieľom zabezpečiť vyrovnanosť bežného rozpočtu ku koncu rozpočtového roka, pričom schodok bežného rozpočtu obce alebo vyššieho územného celku môže vzniknúť len z dôvodu použitia prostriedkov rezervného fondu podľa § 10 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z.z. alebo použitia účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, nevyčerpaných v minulých rokoch.
Otázka č. 5:
Musí obec sledovať po 1.5.2024 vývoj hospodárenia podľa rozpočtu a v prípade potreby vykonávať zmeny v rozpočte, keď neplatí ustanovenie § 12 ods. 3 a § 14 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z.?
Na základe novely zákona č. 583/2004 Z.z. obec a vyšší územný celok nie sú povinní uplatňovať vo vzťahu k použitiu prostriedkov rezervného fondu a zabezpečeniu vyrovnanosti bežného rozpočtu ustanovenia § 12 ods. 3 a § 14 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z.
V praxi to neznamená, že obec nemá sledovať v priebehu rozpočtového roka vývoj hospodárenia. Aj po novele zákona platí povinnosť vykonávať zmeny rozpočtu rozpočtovými opatreniami podľa § 14 zákona č. 583/2004 Z.z.; novelou zákona sa zmenila len povinnosť zabezpečiť vyrovnanosť bežného rozpočtu ku koncu rozpočtového roka.
Podľa § 15 ods. 2 druhej vety zákona č. 583/2004 Z.z. o použití peňažných fondov rozhoduje obecné zastupiteľstvo a zastupiteľstvo vyššieho územného celku. Podľa § 10 ods. 9 prvej vety zákona č. 583/2004 Z.z. ak v priebehu rozpočtového roka vznikne potreba úhrady bežných výdavkov na odstránenie havarijného stavu majetku obce alebo majetku vyššieho územného celku, alebo na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami alebo inou mimoriadnou okolnosťou, ktoré nie sú rozpočtované a kryté príjmami bežného rozpočtu, môže obec alebo vyšší územný celok na základe rozhodnutia svojho zastupiteľstva použiť prostriedky rezervného fondu.
Otázka č. 6:
Môže obec a vyšší územný celok na základe novely zákona č. 583/2004 Z.z. použiť prostriedky rezervného fondu na bežné výdavky bez súhlasu zastupiteľstva?
Obec a vyšší územný celok má oprávnenie použiť prostriedky rezervného fondu len so súhlasom zastupiteľstva. Platí pravidlo ustanovené v § 15 ods. 2 druhá veta zákona č. 583/2004 Z.z., pretože rezervný fond je peňažným fondom obce a vyššieho územného celku, a pri použití bežných výdavkov aj pravidlo ustanovené v § 10 ods. 9 prvá veta zákona č. 583/2004 Z.z.
Podľa § 14 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z. obec a vyšší územný celok môžu vykonať rozpočtové opatrenia - povolené prekročenie a viazanie finančných operácií do 31. augusta príslušného rozpočtového roka.
Obec a vyšší územný celok môžu po tomto termíne vykonávať v priebehu rozpočtového roka len také zmeny rozpočtu, ktorými sa nezvýši schodok rozpočtu obce alebo rozpočtu vyššieho územného celku, s výnimkou zmien rozpočtu z dôvodu potreby úhrady výdavkov na odstránenie havarijného stavu majetku obce alebo majetku vyššieho územného celku, výdavkov na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami alebo inou mimoriadnou okolnosťou alebo výdavkov súvisiacich s financovaním spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, operačných programov spadajúcich do cieľa Európska územná spolupráca a programov financovaných na základe medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi.
Otázka č. 7:
Môže obec vykonať zmenu rozpočtu z dôvodu použitia prostriedkov rezervného fondu na úhradu nezaplatených faktúr aj po 31.8.2024?
Obec bude môcť aj po 31.8.2024 vykonávať povolené prekročenie a viazanie finančných operácií, a to vo vzťahu k použitiu prostriedkov rezervného fondu a zabezpečeniu vyrovnanosti bežného rozpočtu. Obec túto zmenu rozpočtu môže vykonať aj po 1.8.2024.
Otázka č. 8:
Bude môcť obec prijať úver a zapojiť ho do rozpočtu po 31.8.2024?
Novela zákona rieši možnosť vykonávať zmeny rozpočtu rozpočtovým opatrením podľa § 14 ods. 2 písm. d) zákona č. 583/2004 Z.z. po 31.8.2024 len vo vzťahu k použitiu prostriedkov rezervného fondu a zabezpečeniu vyrovnanosti bežného rozpočtu. Na základe tejto novely zákona č. 583/2004 Z.z. obec nebude môcť prijať úver a zapojiť ho do rozpočtu cez príjmové finančné operácie po 31.8.2024.
Otázka č. 9:
Môže obec po 1.5.2024 použiť návratné zdroje financovania aj na úhradu bežných výdavkov?
Podmienky použitia návratných zdrojov financovania sa novelou zákona č. 583/2004 Z.z. nezmenili. Podľa § 17 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z.z. obec a vyšší územný celok môžu použiť návratné zdroje financovania len na úhradu kapitálových výdavkov.
Na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka sa výnimočne môžu použiť tieto zdroje financovania za podmienky, že budú splatené do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu.
Otázka č. 10
Platia pre obec a vyšší územný celok výdavkové limity?
Je pravdou, že novela zákona č. 523/2004 Z.z. zákonom č. 118/2024 Z.z. v čl. III. zmenila a doplnila § 3 ods. 5 zákona č. 523/2004 Z.z., podľa ktorého návrh finančných vzťahov medzi štátnym rozpočtom a rozpočtami obcí a štátnym rozpočtom a rozpočtami vyšších územných celkov prerokúva Ministerstvo financií SR (ďalej len "MF SR") s republikovými združeniami obcí a so zástupcami vyšších územných celkov pred predložením návrhu rozpočtu verejnej správy na rokovanie vlády. Súčasne sa prerokúva aj predpokladaný vývoj príjmov, výdavkov, prebytku alebo schodku rozpočtov obcí a rozpočtov vyšších územných celkov ako súčasti rozpočtu verejnej správy.
MF SR najneskôr do 30 dní od schválenia limitu verejných výdavkov NR SR oznamuje republikovým združeniam obcí a zástupcom vyšších územných celkov limit verejných výdavkov pre obce a vyššie územné celky, ktorý je súčasťou rozpočtu verejnej správy.
Táto novela zákona č. 523/2004 Z.z. sa na rozpočet obce, rozpočet vyššieho územného celku a rozpočty nimi zriadených organizácií a založených právnických osôb vo vzťahu k limitu verejných výdavkov nevzťahuje.
Pre obec a vyšší územný celok a nimi zriadené a založené organizácie limity verejných výdavkov neplatia. Limity verejných výdavkov nebudú záväzné pre prípravu rozpočtov obcí a vyšších územných celkov schvaľovaných ich zastupiteľstvami.
Oznámenie celkovej sumy limitu verejných výdavkov zo strany MF SR má pre subjekty územnej samosprávy len informatívny charakter.
______________________________
UPOZORNENIE:
Informácie v tomto príspevku sú platné ku dňu jeho spracovania. Vzhľadom na často sa meniacu legislatívu vás o realizovaných zmenách budeme informovať na internetovom portáli alebo v nasledujúcich príspevkoch.
______________________________


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály