Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (1. časť)

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe Zo seriálu: Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci

Pôsobnosti, resp. kompetencie obce podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon") pri ohlasovaní drobných stavieb, udržiavacích prác a stavebných úprav, ako aj pri povoľovaní informačných, reklamných a propagačných zariadení boli pôvodne uvedené ako položka č. 5, 6, a 7 v Prílohe B k zákonu č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") nasledovne:

Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (1. časť)
JUDr.
Helena
Spišiaková
5. § 55 ods. 2 prijímanie ohlásení pri drobných stavbách, pri stavebných úpravách, ktorými sa nemení vzhľad stavby, a pri niektorých udržiavacích prácach
6. § 57 ods. 1 a 2 určovanie, že ohlásenú drobnú stavbu, stavebnú úpravu alebo udržiavacie práce možno uskutočniť len na základe stavebného povolenia, a oznamovanie o tom, že proti uskutočneniu drobných stavieb alebo stavebných úprav nie sú námietky
7. § 71 ods. 1 písm. c) povoľovanie informačných, reklamných a propagačných zariadení, ak sa umiestňujú na miestach viditeľných verejných priestorov a ak sú spojené so stavbou alebo pozemkom
Táto príloha totiž uvádzala, čo prechádza z pôsobnosti bývalých okresných národných výborov na obce. Zákon č. 229/1997 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p., však s účinnosťou od 1.9.1997 zrušil položky č. 1 až 8 prílohy B zákona o obecnom zriadení a do ustanovenia § 117 stavebného zákona sa zaviedla úprava, že stavebným úradom je okresný úrad a že obec vykonáva právomoc stavebného úradu podľa vyššie uvedených ustanovení stavebného zákona.
Následne bol prijatý zákon č. 416/2001 Z.z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 416/2001 Z.z."), ktorý vo svojom Čl. IX vykonal zmeny, resp. prechod pôsobnosti v stavebnom zákone (z okresných úradov na obce) a Čl. IX nadobudol účinnosť
1. januára 2003
, čo znamená, že všetka pôsobnosť podľa stavebného zákona v prvom stupni prešla na obce ako
prenesený výkon štátnej správy
.
To tiež znamená, že obec pri používaní pečiatok postupuje v súlade s § 5 ods. 3
zákona č. 63/1993 Z.z. o štátnych symboloch
Slovenskej republiky a ich používaní v z. n. p. (ďalej len "zákon o štátnych symboloch"), podľa ktorého:
Ustanovenie § 5 ods. 3 zákona o štátnych symboloch
Orgány územnej samosprávy (teda aj obce) používajú odtlačok úradnej pečiatky so štátnym znakom, nápisom Slovenská republika a náz-vom obce alebo orgánu územnej samosprávy na rozhodnutia alebo osvedčenia dôležitých skutočností alebo oprávnení vo veciach, v ktorých vykonávajú štátnu správu podľa osobitných predpisov.
Inak povedané, od 1.1.2003 už
obec nesmie
pri vydávaní rozhodnutí podľa stavebného zákona
používať pečiatku so znakom obce.
Úradnou pečiatkou sa rozumie okrúhla pečiatka (§ 6 zákona o štátnych symboloch).
STAVBA (definícia stavby, členenie stavieb, požiadavky na stavby)
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len "Občiansky zákonník") v ustanoveniach § 119 až 121 veci výslovne delí na:
-
veci
hnuteľné
a
-
veci
nehnuteľné
,
čo možno považovať za najvýznamnejšie delenie vecí v právnom zmysle.
Toto delenie je právne významné najmä z hľadiska zákonom požadovaných náležitostí potrebných pre platnosť právnych úkonov, predmetom ktorých sú hnuteľné a nehnuteľné veci.
Podľa § 119 ods. 2 Občianskeho zákonníka:
Nehnuteľnosťami sú pozemky a stavby
spojené so zemou
pevným základom
.
Pozemky
sú vždy nehnuteľnými vecami. Nerozhoduje výmera, bonita, umiestnenie, využitie pozemku ani iné kritériá.
Občiansky zákonník definuje pojem
"stavba
" ako občianskoprávny inštitút. Zároveň však zakotvuje, že
stavba nie je súčasťou pozemku
(§ 120 ods. 2 Občianskeho zákonníka), to znamená, že stavba môže byť samostatným predmetom občianskoprávnych vzťahov.
Nie všetky stavby v zmysle ustanovení Občianskeho zákonníka sú nehnuteľnosťami. Občiansky zákonník za nehnuteľnosť považuje iba stavbu spojenú so zemou pevným základom, t.j. spôsobom upevnenia podľa § 43 ods. 1 písm. a) stavebného zákona.
Pojem "STAVBA"
pre účely výkonu štátnej správy a
pre potreby obce
ako stavebného úradu však
vymedzuje
stavebný zákon v ustanovení
§ 43 ods. 1
, kde je zakotvená definícia pojmu "stavba" nasledovne:
Ustanovenie § 43 ods. 1 stavebného zákona
(1) Stavba je stavebná konštrukcia postavená stavebnými prácami zo stavebných výrobkov, ktorá je pevne spojená so zemou alebo ktorej osadenie vyžaduje úpravu podkladu. Pevným spojením so I I zemou sa rozumie
a) spojenie pevným základom,
b) upevnenie strojnými súčiastkami alebo zvarom o pevný základ v zemi alebo o inú stavbu,
c) ukotvenie pilótami alebo lanami s kotvou v zemi alebo na inej stavbe,
d) pripojenie na siete a zariadenia technického vybavenia územia,
e) umiestnenie pod zemou.
Definícia bola prevzatá zo smernice č. 89/106/EHS s tým, že sa upresňuje výraz
"pevné spojenie so zemou"
vymenovaním všetkých možných technických spôsobov spojenia stavby so zemou.
Okrem toho stavebný zákon definuje stavbu aj v tom zmysle, že je to:
-
stavebná konštrukcia,
-
postavená stavebnými prácami (§ 43g stavebného zákona),
-
zo stavebných výrobkov (§ 43f stavebného zákona),
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.