Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (5. časť)

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe Zo seriálu: Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci

Májové vydanie časopisu prináša ďalší diel seriálu, ktorý sa venuje ohlasovaniu drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon"). V príspevku sa zaoberáme ďalším oprávnením prokurátora podľa zákona č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre v z. n. p. (ďalej len "zákon o prokuratúre") v súvislosti s preskúmaním postupu obce pri vybavovaní ohlásenia, a tiež žalobami proti obci prejednávanými správnym súdom.

Upozornenie prokurátora
Upozornenie prokurátora upravujú nové ustanovenia
§ 28 a 29
zákona o prokuratúre a vyplýva z nich, že prokurátor je oprávnený podať obci (ako orgánu verejnej správy) upozornenie na účel odstránenia porušovania zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov, ku ktorým došlo:
-
v
postupe
orgánu verejnej správy pri vydávaní správnych aktov podľa § 21 ods. 1 písm. a) zákona o prokuratúre (v tomto prípade v postupe obce pri vydávaní opatrenia, ktorým je oznámenie k ohláseniu) alebo
-
nečinnosťou
obce ako orgánu verejnej správy pri ohlásení.
Náležitosti upozornenia prokurátora upravuje
§ 28
zákona o prokuratúre a medzi iným musí obsahovať aj
návrh opatrení
na odstránenie porušenia zákonnosti alebo návrh opatrení na odstránenie porušovania zákonnosti
v ďalšom postupe
orgánu verejnej správy (obce).
Konanie
o upozornení prokurátora podrobnejšie upravuje
§ 29
zákona o prokuratúre. Prokurátor
podáva
upozornenie orgánu verejnej správy, ktorého postup alebo nečinnosť namieta, t.j. v tomto prípade samotnej
obci
.
Prokurátor môže upozornenie podať aj
nadriadenému orgánu
oprávnenému vykonať nápravu vo veci. Ak však porušenie zákonov alebo iných všeobecne záväzných právnych predpisov spočíva
v nečinnosti
obce ako orgánu verejnej správy, prokurátor vždy zašle upozornenie na vedomie aj nadriadenému orgánu, teda
okresnému úradu v sídle kraja
.
Obec
je povinná
vybaviť upozornenie prokurátora
bezodkladne
, najneskôr však
do 30 dní
od jeho doručenia a má v podstate
dve možnosti
:
a)
odstrániť protiprávny stav
(t.j. napr. vybaviť ohlásenie vydaním oznámenia) v prípade, ak zistí, že upozornenie prokurátora
je dôvodné
, alebo
b)
odstúpiť
upozornenie prokurátora na vybavenie okresnému úradu v sídle kraja v prípade, ak sa obec domnieva, že upozornenie prokurátora
nie je dôvodné
.
V oboch prípadoch je však obec povinná
upovedomiť prokurátora
o
a)
prijatých opatreniach,
b)
odstúpení nadriadenému orgánu,
a to v spomínanej
30-dňovej
lehote.
Upozornenie prokurátora (na rozdiel od protestu) vybavuje orgán verejnej správy - obec
neformálne listom
(nevydávajú sa žiadne rozhodnutia a pod.).
Okresný úrad ako nadriadený orgán je povinný vybaviť upozornenie prokurátora do 30 dní od jeho doručenia od obce. V tej istej lehote je nadriadený orgán povinný v prípade dôvodnosti upozornenia upovedomiť prokurátora o prijatých opatreniach alebo o dôvodoch, z ktorých považuje upozornenie za nedôvodné.
Zákon o prokuratúre v § 29 ods. 7 upravuje tiež osobitnú povinnosť, z ktorej vyplýva, že obec, ktorá vybavuje upozornenie prokurátora, je povinná
umožniť prokurátorovi účasť
na prejednaní upozornenia, ak o to prokurátor požiada.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.