Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Koncepčný rámec pre finančné výkazníctvo subjektov verejného sektora – Fáza jedna

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

Rada pre medzinárodné ­účtovné štandardy pre verejný sektor – IPSASB (International Public Sector Accounting Standards Board); ďalej len „Rada“ vyvíja projekt Koncepčného rá­mca pre finančné výkazníctvo subjektov verejného sektora od roku 2006. Projekt je vyvíjaný v štyroch fázach, ktoré postupne spracovávajú jednotlivé zložky Koncepčného rámca IPSASB. Prvá fáza bola finalizovaná v januári 2013 vydaním prvých štyroch kapitol.

Prvé štyri kapitoly Koncepčného rámca IPSASB sú:

  • Kapitola 1: Úloha a právomoci koncepčného rámca (Chapter 1: Role and Authority of the Conceptual Framework).
  • Kapitola 2: Ciele a používatelia Finančných výkazov na všeobecné účely (Chapter 2: Objectives and Users of General Purpose Financial Reporting).
  • Kapitola 3: Kvalitatívne charakteristiky (Chapter 3: Qualitative Characteristics).
  • Kapitola 4: Účtovná jednotka (Chapter 4: Reporting Entity).

Kapitola 1: Úloha a právomoci koncepčného rámca

Koncepčný rámec IPSASB sa vzťahuje na finančné výkazníctvo subjektov verejného sektora, ktoré používajú IPSAS vrátane národných vlád, regionálnych vlád, miestnych vlád, vládnych rezortov, odborov, programov, rád, komisií, agentúr, fondov verejného sociálneho zabezpečenia, trustov a štatutárnych orgánov a tiež medzinárodných vládnych organizácií.

V Koncepčnom rámci IPSASB sú vytvorené koncepcie, ktoré podporia finančné výkazníctvo tých subjektov verejného sektora, ktoré uplatňujú akruálnu bázu finančného výkazníctva.

Nezavádzajú sa nové zákonné požiadavky na finančné výkazníctvo subjektov verejného sektora, ktoré prijali IPSAS, ani nedochádza k prevýšeniu požiadaviek existujúcich IPSAS. Avšak v prípadoch, keď sa účtovná otázka špecificky nerieši v pokynoch IPSAS alebo iných pokynoch IPSASB, Koncepčný rámec IPSASB predstavuje relevantný zdroj pokynov pri riešení týchto problémov.

Finančné výkazy na všeobecné účely sú dôležitou súčasťou transparentného finančného výkazníctva vlád a ďalších subjektov verejného sektora.

Finančné výkazy na všeobecné účely sú finančné výkazy, ktoré majú naplniť informačné potreby takých používateľov, ktorí nemôžu požadovať, aby výkazy boli šité na mieru ich špecifickým informačným potrebám.

Finančné výkazy na všeobecné úče­ly komprimujú viacero výkazov, z ktorých každý reflektuje rôzne aspekty finančného vykazovania. Finančné výkazy na všeobecné účely obsahujú finančné výkazy vrátane ich poznámok (pokiaľ nie je uvedené inak, ďalej len „účtovná závierka“) a prezentáciu informácií, ktoré rozširujú a dopĺňajú účtovnú závierku.

Kapitola 2: Ciele a používatelia Finančných výkazov na všeobecné účely

Ciele finančného výkazníctva

Ciele finančného výkazníctva sa stanovujú s ohľadom na používateľov Finančných výkazov na všeobecné účely a na ich informačné potreby. Za potenciálnych používateľov Finančných výkazov na všeobecné účely sa považujú príjemcovia služieb, poskytovatelia zdrojov a tí, ktorí majú špeciálny záujem o určité služby. Uznáva sa aj postavenie zákonodarného zboru, parlamentu alebo iného podobného orgánu ako hlavného používateľa Finančných výkazov na všeobecné účely v mnohých jurisdikciách.

Účelom finančného výkazníctva subjektov verejného sektora je poskytnúť používateľom Finančných výkazov na všeobecné účely potrebné informácie o účtovnej jednotke na účtovné účely, ďalej na účely prideľovania zdrojov a na prijímanie politických a sociálnych rozhodnutí.

Rozsah finančného výkazníctva

V rozsahu finančného výkazníctva sa stanovujú hranice transakcií, iných udalostí a činností, ktoré sa môžu vykazovať vo Finančných výkazoch na všeobecné účely. Rada podrobne zvážila typy informácií, ktoré sa budú môcť zahrnúť do rozsahu finančného výkazníctva a prezentovať vo Finančných výkazoch na všeobecné účely s cieľom splniť ciele finančného výkazníctva.

Finančné výkazy na všeobecné účely poskytujú informácie o finančných a nefinančných informáciách o minulosti, súčasnosti, budúcnosti vrátane perspektívnych finančných a iných informácií o plánovaných aktivitách a cieľoch v oblasti poskytovania služieb a o zdrojoch potrebných na ich podporu.

Informácie o finančnom stave, výkonnosti a peňažných tokoch sú obvykle uvedené v účtovnej závierke.

V snahe pomôcť používateľom lepšie pochopiť, interpretovať a umiestniť do kontextu informácie uvedené v účtovnej závierke, môžu Finančné výkazy na všeobecné účely tiež poskytovať finančné a nefinančné informácie, ktoré rozširujú a dopĺňajú účtovnú závierku vrátane informácií o vládnych alebo iných subjektoch verejného sektora, ako sú napríklad:

  • Zhoda so schválenými rozpočtami a legislatívou Zahrnutie informácií, ktoré pomáhajú používateľom pri posudzovaní, do akej miery sú príjmy, výdavky, peňažné toky a finančné výsledky účtovnej jednotky v súlade s odhadmi odrážajúcich sa v schválených rozpočtoch, ktoré sú dôležité pre zhodnotenie, ako dobre si subjekt verejného sektora splnil svoje finančné ciele. Zahrnutie informácií o plnení príslušnej legislatívy alebo smerníc a zákonom prijatých alebo schválených rozpočtov, ktoré sa používajú na zdôvodnenie zvyšovania poplatkov daňovníkov a poplatníkov.
  • Informácie o ekonomických zdrojoch Informácie o stave ekonomických zdrojov a o vplyve trans
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály