Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Individuálna účtovná závierka za rok 2017 (1. časť)
Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe Zo seriálu: Individuálna účtovná závierka za rok 2017
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) ukladá štátnej správe a samospráve povinnosť prezentovať každoročne uzatvorenie účtovníctva prostredníctvom záväzne formalizovaného dokumentu, a to individuálnej účtovnej závierky, ktorej účelom je poskytnúť informácie o stave a zmenách majetku a záväzkov, o stave vlastného imania a jeho zmenách a o výsledku hospodárenia zisteného prostredníctvom nákladov a výnosov.
Zákon o účtovníctve definuje účtovnú závierku ako štruktúrovanú prezentáciu skutočností, ktoré sú predmetom účtovníctva, poskytovanú osobám, ktoré tieto informácie vyžadujú. Predmetom účtovníctva je účtovanie a vykazovanie skutočností o stave a pohybe majetku, stave a pohybe záväzkov, rozdiele majetku a záväzkov, výnosoch, nákladoch, príjmoch, výdavkoch, výsledku hospodárenia, vykazovanie iných aktív a vykazovanie iných pasív.
Účtovnú závierku ako štruktúrovanú prezentáciu skutočností, ktoré sú predmetom účtovníctva, ovplyvňujú tieto právne predpisy, vydávané v súlade s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve:
- Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p.,
- Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p.
S individuálnou účtovnou závierkou je bezprostredne spojené aj jej uloženie v Registri účtovných závierok a jej overenie audítorom.
Pri overovaní účtovnej závierky audítor overuje tiež dodržiavanie povinností podľa § 10 ods. 7 a 8, § 16 ods. 12, § 17 a § 19 ods. 1 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“).
Podľa ust. § 10 ods. 7 a 8 zákona č. 583/2004 Z. z.:
- Rozpočet obce a rozpočet vyššieho územného celku sa zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový.
- Obec alebo vyšší územný celok sú povinní zostaviť svoj bežný rozpočet ako vyrovnaný alebo prebytkový. Bežný rozpočet sa môže zostaviť ako schodkový, ak sa vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, nevyčerpaných v minulých rokoch; výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov.
- Kapitálový rozpočet sa zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový; kapitálový rozpočet sa môže zostaviť ako schodkový, ak tento schodok možno kryť zostatkami finančných prostriedkov obce alebo vyššieho územného celku z minulých rokov, návratnými zdrojmi financovania, alebo je tento schodok krytý prebytkom bežného rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku.
- Ak je bežný rozpočet alebo kapitálový rozpočet zostavený ako prebytkový, možno prebytok príslušného rozpočtu použiť na úhradu návratných zdrojov financovania.
Podľa § 16 ods. 12 zákona č. 583/2004 Z. z.:
- Návrh záverečného účtu sú obec a vyšší územný celok povinní prerokovať najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.
Podľa § 17 zákona č. 583/2004 Z. z.:
- Obec a vyšší územný celok môžu použiť návratné zdroje financovania len na úhradu kapitálových výdavkov. Na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka sa výnimočne môžu použiť tieto zdroje financovania za podmienky, že budú splatené do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu.
- Obec a vyšší územný celok môžu vstupovať len do takých záväzkov vyplývajúcich z návratných zdrojov financovania a záväzkov z investičných dodávateľských úverov, ktorých úhrada dlhodobo nenaruší vyrovnanosť bežného rozpočtu v nasledujúcich rokoch.
- Obec a vyšší územný celok nesmú prevziať záväzok z úveru, pôžičky alebo iného dlhu fyzickej osoby alebo právnickej osoby okrem prevzatia záväzku právnickej osoby v zriaďovateľskej pôsobnosti obce a vyššieho územného celku ani záruku za úver, pôžičku, alebo iný dlh fyzickej osoby alebo právnickej osoby, okrem záruky prevzatej obcou za poskytnutie návratnej finančnej výpomoci zo štátneho rozpočtu.
- Obec a vyšší územný celok môžu na plnenie svojich úloh prijať návratné zdroje financovania, len ak a) celková suma dlhu obce alebo vyššieho územného celku neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a b) suma ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov neprekročí 25 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka.
- Celkovou sumou dlhu obce alebo vyššieho územného celku sa na účely tohto zákona rozumie súhrn záväzkov vyplývajúcich zo splácania istín návratných zdrojov financovania, záväzkov z investičných dodávateľských úverov a ručiteľských záväzkov obce alebo vyššieho územného celku.
- Do celkovej sumy dlhu obce sa nezapočítavajú záväzky z pôžičky poskytnutej z Audiovizuálneho fondu a z úveru poskytnutého zo Štátneho fondu rozvoja bývania na výstavbu obecných nájomných bytov vo výške splátok úveru, ktorých úhrada je zahrnutá v cene ročného nájomného za obecné nájomné byty. Ďalej sa do celkovej sumy dlhu obce alebo vyššieho územného celku nezapočítavajú záväzky z návratných zdrojov financovania prijatých na zabezpečenie predfinancovania realizácie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, operačných programov spadajúcich do cieľa Európska územná spolupráca a programov financovaných na základe medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi najviac v sume nenávratného finančného príspevku...
- Dodržanie podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania preveruje pred ich prijatím hlavný kontrolór obce alebo hlavný kontrolór vyššieho územného celku.
- Porušenie podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania obcou alebo vyšším územným celkom je hlavný kontrolór obce alebo hlavný kontrolór vyššieho územného celku povinný bezodkladne oznámiť ministerstvu financií.
- Dodržanie podmienok pre prijatie návratných zdrojov financovania podľa odseku 6 preveruje pred ich prijatím hlavný kontrolór obce alebo hlavný kontrolór vyššieho územného celku. Porušenie podmienok pre prijatie návratných zdrojov financovania obcou alebo vyšším územným celkom je hlavný kontrolór obce alebo hlavný kontrolór vyššieho územného celku povinný bezodkladne oznámiť ministerstvu financií.
Podľa § 19 ods. 1 zákona č. 583/2004 Z. z.:
- Ozdravný režim predchádza zavedeniu nútenej správy.
- Obec je povinná zaviesť ozdravný režim, ak celková výška jej záväzkov po lehote splatnosti presiahne 15 % skutočných bežných príjmov obce predchádzajúceho rozpočtového roka a ak neuhradila niektorý uznaný záväzok do 60 dní odo dňa jeho splatnosti.
- Pre potreby zavedenia ozdravného režimu sa do celkovej výšky záväzkov obce po lehote splatnosti 60 dní nezapočítavajú záväzky z realizácie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, operačných programov spadajúcich do cieľa Európska územná spolupráca a programov financovaných na základe medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi najviac v sume zmluvne dohodnutého nenávratného finančného príspevku.
Účtovná závierka je výsledkom priebežného účtovania počas celého účtovného obdobia. V tejto súvislosti je dôležité definovanie dňa uskutočnenia účtovného prípadu, ktorým v súlade s postupmi účtovania je:
- vznik pohľadávky a záväzku,
- platba záväzku,
- inkaso pohľadávky,
- postúpenie pohľadávky,
- vklad pohľadávky,
- poskytnutie preddavku alebo prijatie preddavku,
- prevzatie dlhu,
- výplata hotovosti alebo prevzatie hotovosti,
- nákup alebo predaj peňažných prostriedkov v cudzej mene alebo cenných papierov, pripísanie cenných papierov na účet,
- dohodnutie a vyrovnanie obchodu s cennými papiermi,
- splnenie dodávky,
- zistenie manka, schodku majetku, prebytku majetku, škody na majetku,
- pohyb majetku vo vnútri účtovnej jednotky,
- ďalšie skutočnosti vyplývajúce z osobitných predpisov alebo vnútorných podmienok účtovnej jednotky, ktoré sú predmetom účtovníctva a ktoré v účtovnej jednotke nastali, alebo o ktorých sú k dispozícii doklady, ktoré dokumentujú tieto skutočnosti,
- prevzatie nehnuteľnosti nadobúdateľom do užívania k dátumu uvedenému v zmluve alebo v inom doklade o odovzdaní nehnuteľnosti do užívania pri nehnuteľnosti obstaranej na základe zmluvy, kde sa vlastníctvo nadobúda vkladom do katastra nehnuteľností (u kupujúceho),
- odovzdanie nehnuteľnosti predávajúcim pri nehnuteľnosti obstaranej na základe zmluvy, kde sa vlastníctvo nadobúda vkladom do katastra nehnuteľností (u predávajúceho).
Deň, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, je pri zostavení riadnej účtovnej závierky účtovnými jednotkami štátnej správy a samosprávy posledný deň kalendárneho roka. Iný dátum ako 31. 12. je relevantný v prípade mimoriadnej účtovnej závierky, a to predovšetkým ku dňu zániku účtovnej jednotky štátnej správy a samosprávy.
S dňom, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, súvisia aj závierkové účtovné prípady a upravujúce závierkové účtovné prípady, ktoré sú tiež súčasťou predmetu účtovníctva:
- závierkové účtovné prípady predstavujú účtovanie o skutočnostiach (predmete účtovníctva), pri ktorých sa účtovný zápis uskutočňuje iba ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka,
- upravujúce závierkové účtovné prípady predstavujú účtovanie o skutočnostiach (predmete účtovníctva) týkajúcich sa stavu ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, a ktoré účtovná jednotka zistila do dňa zostavenia účtovnej závierky; upravujúcim závierkovým účtovným prípadom nie je účtovanie skutočností, ktoré nastali medzi dňom, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a dňom jej zostavenia, ak nesúvisia so stavom ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.
Proces zostavenia účtovnej závierky predstavuje komplex prác uskutočňovaných pred uzatvorením účtovných kníh, účtovanie závierkových a upravujúcich závierkových účtovných prípadov, uzatvorenie účtovných kníh a samotné zostavenie dokumentu „účtovná závierka“pozostávajúceho z účtovných výkazov (Súvahy a Výkazu ziskov a strát) a Poznámok.
Účty hlavnej knihy sa uzavrú účtovnými zápismi podľa § 16 zákona o účtovníctve. Konečné stavy účtov účtovej triedy 5 – Náklady sa účtujú na ťarchu účtu 710 – Účet výsledku hospodárenia a konečné stavy účtov účtovej triedy 6 – Výnosy sa účtujú v prospech účtu 710 – Účet výsledku hospodárenia. Konečné zostatky súvahových účtov sa účtujú podvojne v prospech alebo na ťarchu účtu 702 – Konečný účet súvahový podľa charakteru zostatku. Výsledok hospodárenia za účtovné obdobie sa zisťuje ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, preúčtovaním konečných stavov účtov nákladov a konečných stavov účtov výnosov na uzávierkový účet 710 – Účet výsledku hospodárenia. Preúčtovaním konečného zostatku účtu 710 – Účet výsledku hospodárenia na účet 702 – Konečný účet súvahový sa uzatvoria účtovné knihy.
Prevod konečných stavov |
Postup v štátnej |
Postup v rozpočtovej org. |
Postup v štátnej príspevkovej organizácii |
Postup v príspevkovej org. zriadenej samosprávou |
Postup | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MD |
D |
MD |
D |
MD |
D |
MD |
D |
MD |
D | |
Prevod konečných stavov účtov účtovej skupiny 50 – Spotrebované nákupy |
710 |
50X |
710 |
50X |
710 |
50X |
710 |
50X |
710 |
50X |
Prevod konečných stavov účtov účtovej skupiny 51 – Služby |
710 |
51X |
710 |
51X |
710 |
51X |
710 |
51X |
710 |
51X |
Prevod konečných stavov účtov účtovej skupiny 52 – Osobné náklady |
710 |
52X |
710 |
52X |
710 |
52X |
710 |
52X |
710 |
52X |
Prevod konečných stavov účtov účtovej skupiny 53 – Dane a poplatky |
710 |
53x |
710 |
53x |
|
|
|
|
710 |
53x |
Prevod konečných stavov účtov účtovej skupiny 54 – Ostatné náklady na prevádzkovú činnosť |
710 |
54X |
710 |
54X |
710 |
54X |
710 |
54X |
710 |
54X |
Prevod konečných stavov účtov účtovej skupiny 55 – Odpisy, rezervy a opravné položky z prevádzkovej a finančnej činnosti a zúčtovanie časového rozlíšenia |
710 |
55X |
710 |
55X |
710 |
55X |
710 |
55X |
710 |
55X |
Prevod konečných stavov účtov účtovej skupiny 56 – Finančné náklady |
710 |
56X |
710 |
56X |
710 |
56X |
710 |
56X |
710 |
56X |
Prevod konečných stavov účtov účtovej skupiny 57 – Mimoriadne náklady |
710 |
57X |
710 |
57X |
710 |
57X |
710 |
57X |
710 |
57X |
Prevod konečných stavov účtov účtovej skupiny 58 – Náklady na transfery a náklady z odvodov príjmov |
710 |
58X |
710 |
58X |
710 |
58X |
710 |
58X |
710 |
58X |
Prevod konečných stavov účtov účtovej skupiny 59 – Dane z príjmov |
710 |
59X |
710 |
59X |
710 |
59X |
710 |
59X |
710 |
59X |
Prevod konečných stavov |
Postup v štátnej |
Postup v rozpočtovej org. |
Postup v štátnej príspevkovej organizácii |
Postup v príspevkovej org. zriadenej samosprávou |
Postup | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MD |
D |
MD |
D |
MD |
D |
MD |
D |
MD |
D | |
Prevod konečných stavov účtov |
60X |
710 |
60X |
710 |
60X |
710 |
60X |
710 |
60X |
710 |
Prevod konečných stavov účtov |
61X |
710 |
61X |
710 |
61X |
710 |
61X |
710 |
61X |
710 |
Prevod konečných stavov účtov |
62X |
710 |
62X |
710 |
62X |
710 |
62X |
710 |
62X |
710 |
Prevod konečných stavov účtov |
63X |
710 |
|
|
|
|
|
|
63X |
710 |
Prevod konečných stavov účtov |
64X |
710 |
64X |
710 |
64X |
710 |
64X |
710 |
64X |
710 |
Prevod konečných stavov účtov účtovej skupiny 65 – Zúčtovanie rezerv a opravných položiek z prevádzkovej a finančnej činnosti a zúčtovanie časového rozlíšenia |
65X |
710 |
65X |
710 |
65X |
710 |
65X |
710 |
65X |
710 |
Prevod konečných stavov účtov |
66X |
710 |
66X |
710 |
66X |
710 |
66X |
710 |
66X |
710 |
Prevod konečných stavov účtov |
67X |
710 |
67X |
710 |
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.