Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Audit v samospráve. I. časť – Aktíva
Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe Zo seriálu: Audit v samospráve
Výkon auditu účtovnej závierky v samospráve definujú a upravujú rôzne zákony a predpisy, Za najdôležitejšie považujeme zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len zákon o obecnom zriadení“) a zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“).
Základné povinnosti audítora
Povinnosť auditu individuálnej účtovnej závierky pre mestá a obce ukladá § 9 ods. 4 zákona o obecnom zriadení a povinnosť auditu konsolidovanej účtovnej závierky ustanovuje § 22a ods. 4 zákona o účtovníctve. Z tohto hľadiska by to znamenalo, že audítor overuje iba individuálnu alebo konsolidovanú účtovnú závierku, no zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) audítorovi ukladá postupovať aj v súlade s § 10 ods. 7 a 8, § 16 ods. 12, § 17 a § 19 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Ustanovenie § 10 ods. 7 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy
Rozpočet obce a rozpočet vyššieho územného celku podľa odseku 3 sa zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový. Obec alebo vyšší územný celok sú povinní zostaviť svoj bežný rozpočet ako vyrovnaný alebo prebytkový. Bežný rozpočet sa môže zostaviť ako schodkový, ak sa vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu nevyčerpaných v minulých rokoch; výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov. Kapitálový rozpočet sa zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový; kapitálový rozpočet sa môže zostaviť ako schodkový, ak tento schodok možno kryť zostatkami finančných prostriedkov obce alebo vyššieho územného celku z minulých rokov, návratnými zdrojmi financovania, alebo je tento schodok krytý prebytkom bežného rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku. Ak je bežný rozpočet alebo kapitálový rozpočet zostavený ako prebytkový, možno prebytok príslušného rozpočtu použiť na úhradu návratných zdrojov financovania.
Ustanovenie § 10 ods. 8 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy
Obec a vyšší územný celok sú povinní pri zostavovaní rozpočtu postupovať okrem tohto zákona aj podľa osobitného predpisu.
Týmito osobitnými predpismi myslíme napr. zákon o rozpočtovej zodpovednosti, zákon o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Ustanovenie § 16 ods. 12 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy
Návrh záverečného účtu obec a vyšší územný celok sú povinní prerokovať najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.
Vzhľadom na vyhodnocovanie prijatých návratných zdrojov financovania a ich dopad na celkové hospodárenie mesta uvádzame § 17 ods. 6 – 8 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Ustanovenie § 17 ods. 6 – 8 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy – výňatok
(6) Obec a vyšší územný celok môžu na plnenie svojich úloh prijať návratné zdroje financovania, len ak
a) celková suma dlhu obce alebo vyššieho územného celku neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a
b) suma splátok návratných zdrojov financovania, v
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.