Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Administratívna finančná kontrola a finančná kontrola na mieste v podmienkach územnej samosprávy
Dátum: Rubrika: Hospodárenie
Cieľom príspevku je informovať o vykonávaní administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“), ktorým sa zrušil zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Nový zákon je účinný od 1. januára 2016.
Podľa § 6 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a audite sa finančná kontrola vykonáva ako:
- základná finančná kontrola,
- administratívna finančná kontrola,
- finančná kontrola na mieste.
Finančná kontrola sa vykonáva buď „od stola“ formou základnej finančnej kontroly a administratívnej finančnej kontroly alebo na mieste formou finančnej kontroly na mieste.
Administratívna finančná kontrola
Obec je povinná vykonávať administratívnu finančnú kontrolu súladu každej finančnej operácie alebo jej časti s/so:
- rozpočtom na príslušný rozpočtový rok,
- osobitnými predpismi alebo medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazanáa na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia,
- zmluvami uzatvorenými obcou a ROPO,
- rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov,
- vnútornými predpismi alebo
- inými podmienkami poskytnutia verejných financií,
ak obec poskytne alebo poskytla verejné financie inej osobe.
Administratívnu finančnú kontrolu na obci vykonávajú:
- štatutárny orgán obce – starosta alebo ním určený vedúci zamestnanec,
- zamestnanec zodpovedný za rozpočet, verejné obstarávanie, správu majetku alebo za iné odborné činnosti podľa povahy finančnej operácie alebo jej časti podľa rozhodnutia štatutárneho orgánu obce – starostu.
Princíp kontroly štyroch očí
Tak ako v prípade základnej finančnej kontroly, tak aj u administratívnej finančnej kontroly platí princíp kontroly štyroch očí, čo v praxi znamená, že administratívnu finančnú kontrolu vykonávajú aspoň dvaja zamestnanci obce, z ktorých jeden musí byť starosta alebo ním určený vedúci zamestnanec.
Princíp zabezpečenia výkonu administratívnej finančnej kontroly na obci
Aj v prípade administratívnej finančnej kontroly platí, že ak obec nemôže zabezpečiť vykonanie administratívnej finančnej kontroly svojimi zamestnancami, vykonáva administratívnu finančnú kontrolu starosta a aspoň jedna iná fyzická osoba, ktorú schvaľuje obecné zastupiteľstvo uznesením.
Administratívnu finančnú kontrolu obec nemusí vykonať pri použití verejných financií z rozpočtu obce, ak finančná operácia alebo jej časť súvisí so zabezpečením vlastnej prevádzky okrem dotácií a transferov orgánu verejnej správy alebo so zabezpečením vlastnej prevádzky okrem dotácií a transferov iného orgánu verejnej správy zapojeného na jej rozpočet alebo iného orgánu verejnej správy v jej vecnej pôsobnosti.
Rovnako, ak sa finančná operácia alebo jej časť vykonáva na základe správneho konania, súdneho konania, certifikačného overovania alebo iného konania podľa osobitných predpisov, napríklad zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p., § 19 až § 30, § 32 a § 35 administratívna finančná kontrola sa nevykonáva.
Administratívnu finančnú kontrolu ako súčasť finančnej kontroly obec musí vykonávať, ak poskytne alebo poskytla verejné financie inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe.
? Otázka č. 1:
Aká finančná operácia alebo jej časť sa najčastejšie overuje administratívnou finančnou kontrolou na obci?
Z pohľadu aplikačnej praxe sa na obci administratívnou finančnou kontrolou najčastejšie overuje poskytnutie verejných financií formou dotácií podľa § 7 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“). Podľa cit. právnej úpravy sa z rozpočtu obce môžu poskytovať dotácie:
- právnickým osobám, ktorých zakladateľom je obec, a to na konkrétne úlohy a akcie vo verejnom záujme alebo v prospech rozvoja územia obce,
- inej obci alebo vyššiemu územnému celku, ak zabezpečuje niektoré úlohy pre obec, alebo ak ide o poskytnutie po
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.