Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vybrané problémy samospráv pri aplikovaní infozákona

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

Vyskúšajte našu 10-dňovú skúšobnú licenciu a získajte prístup k celému portálu zadarmo. Stačí sa bezplatne zaregistrovať.

Chcem prístup zdarma

Máte už predplatné? Prihláste sa.

Zákon o slobodnom prístupe k informáciám ukladá obciam a mestám množstvo povinností. Na základe tzv. infožiadostí musia samosprávy poskytovať verejnosti veľký objem dát a dokumentov. Je preto pochopiteľné, že obce a mestá pri vybavovaní infožiadostí niekedy aj pochybia.
Zákon č. 211/2000 Z.z.o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len ) pozná dva základné spôsoby poskytovania informácií: "re-aktívne"
sprístupňovanie
(§ 14 a nasl.), čiže odpoveď obce na konkrétnu otázku konkrétneho žiadateľa, a "pro-aktívne"
zverejňovanie
(§ 5 - § 6), čiže vytvorenie prístupu k vybraným informáciám pre neobmedzený okruh subjektov po dobu 24 hodín denne, najmä prostredníctvom internetu či úradnej tabule.
V nasledujúcom texte sa zaoberáme výhradne problémami obcí pri
sprístupňovaní informácií na žiadosť
.
Ktoré informácie má obec "k dispozícii"
Infozákonje postavený na zásade
"čo nie je tajné, je verejné"
. Nesprístupniť informáciu môže obec jedine v tom prípade, pokiaľ tak
výslovne
určí nejaký
zákon
. Ak právny predpis so silou zákona (t.j. nie norma nižšej právnej sily - vyhláška, všeobecne záväzné nariadenie, uznesenie zastupiteľstva, rozhodnutie starostu, ...) utajenie informácie neumožňuje, znamená to, že daná informácia je automaticky
verejná
.
______________________________
Obce musia sprístupňovať všetky informácie, ktoré
"majú k dispozícii"
(§ 3 ods. 1 prvá veta infozákona). Niekedy sa však stáva, že obce nevedia určiť, ktorú informáciu "majú" k dispozícii a ktorú už k dispozícii "nemajú". Treba preto vedieť, že podľa zákona informáciou, ktorú má obec k dispozícii, je nielen informácia, ktorú má v momente podania žiadosti
vo svojej reálnej dispozičnej sfére
(bez ohľadu na to, či pôvodcom informácie je samotná obec alebo nie), ale i informácia, ktorú na základe právnych predpisov
musí mať k dispozícii.
______________________________
Ak napríklad obec vydáva nejaké dokumenty, vykonáva zo zákona kontrolu určitých činností alebo s určitými informáciami narába, musí takýmito informáciami automaticky aj disponovať. Podľa výkladu súdu povinná osoba má požadované informácie k dispozícii aj vtedy, ak s nimi pri svojej činnosti
narába, resp. ak sú predmetom jej činnosti
. Naopak, obec nemá informáciu vtedy, ak by požadované dáta bolo potrebné prácne vyrábať, vytvárať, prepočítavať, zostavovať.
Na toto reagovala aj ostatná novela infozákona (zákon č. 428/2022 Z.z.), ktorej sme sa venovali aj v osobitnom príspevku
1)
a ktorá explicitne uvádza, že:
"Právo na prístup k informáciám sa
nevzťahuje
na informácie, ktoré nie sú k dispozícii, najmä na
vytváranie
výkladových stanovísk, rozborov, analýz, referátov, odborných stanovísk, politických stanovísk, prognóz a výkladov právnych predpisov a na vytváranie názorov."
(porovnaj § 3 ods. 1 druhá veta infozákona).
Od "vytvárania" nových informácií však treba odlíšiť sprístupňovanie "starých" informácií (rozhodnutí, stanovísk, analýz, dokumentov, ...), t.j. takých, ktoré boli k dispozícii na obci aj pred dňom doručenia príslušnej infožiadosti. Tieto informácie sprístupneniu podliehali a podliehajú aj po novele infozákona, keďže sú "k dispozícii".
Čo je a čo nie je "informácia"
Obce často zužujúco vykladajú
pojem "informácia"
. Za informáciu nepokladajú napríklad kópiu určitého dokumentu, ale len slovný obsah dokumentu. Za informáciu sa však nepovažuje iba verbálna (slovná) informácia, ale i obrazová a zvuková informácia a tiež audiovizuálny záznam. Viaceré samosprávy vyčítali infozákonu v minulosti fakt, že nedefinoval, čo presne vôbec je "informácia" a čo ňou už nie je.
Zmieňovaná novela infozákona účinná od 1. januára 2023 (zákon č. 428/2022 Z.z.) túto výhradu formálne vyriešila, keď v novom znení § 4 ods. 3 cit. zákonaurčila, že
"informáciou je akýkoľvek obsah v akejkoľvek forme zaznamenaný na akomkoľvek hmotnom nosiči, najmä obsah písomného záznamu v listinnej podobe, obsah písomného záznamu uloženého v elektronickej podobe alebo obsah záznamu v zvukovej, obrazovej alebo audiovizuálnej podobe".
______________________________
Avšak práve táto široká definícia pojmu ("akýkoľvek obsah v akejkoľvek forme na akomkoľvek nosiči...") spôsobila, že v aplikačnej praxi je de facto
nepoužiteľný
, nakoľko zahŕňa vlastne všetko. Inými slovami: takmer neexistujú prípady, kedy by obec mohla zákonným spôsobom odmietnuť infožiadosť len s odvolaním sa na fakt, že požadované údaje nie sú "informáciou" podľa infozákona.
______________________________
Niekedy sa stáva, že obec odmietne žiadateľovi poskytnúť údaje týkajúce sa
správneho
alebo
stavebného konania
(napríklad kópie územných rozhodnutí, stavebných, resp. kolaudačných povolení či iných dokumentov vydaných obcou za určité časové obdobie), a to s odôvodnením, že informovaní môžu byť len účastníci daného správneho konania, ich zástupcovia a zúčastnené osoby [§ 23 ods. 1 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. (ďalej len "správny poriadok")], resp. osoby, ktoré "preukážu odôvodnenosť svojej požiadavky" (§ 23 ods. 2 správneho poriadku), a že infožiadateľ medzi takéto subjekty nepatrí.
Ustanovenia správneho poriadku a zatiaľ platného stavebného zákona [zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p.] upravujúce prístup k informáciám pre
osobitnú skupinu osôb
(t.j. účastníkov konania) však
nevylučujú
zároveň možnosť sprístupnenia informácií z týchto konaní pre
kohokoľvek
na základe infozákona. Vyplýva to nielen z konštrukcie čl. 26 ods. 2 Ústavy SR a z § 3 ods. 1 a ods. 3 infozákona
2)
, ale tiež z § 16 ods. 9 infozákona, podľa ktorého
"povinná osoba umožní
každému
bez preukázania právneho alebo iného dôvodu alebo záujmu nahliadnuť, robiť si výpisy alebo odpisy, alebo kópie zo spisov a z dokumentácie".
Rozsah informačnej povinnosti
Nejedna samospráva si nesprávne vykladá § 2 ods. 1 infozákona, keď tvrdí, že má povinnosť informovať len
"v rozsahu svojej rozhodovacej činnosti"
, a teda nie aj
o svojom hospodárení
a pod. Takýto výklad by však bol v rozpore so zákonom. Obce majú totiž podľa infozákonapovinnosť sprístupňovať
všetky
informácie, ktoré majú k dispozícii podľa § 3 ods. 1 prvá veta infozákona, ak ich utajenie neustanovuje osobitný zákon (princíp "čo nie je tajné, je verejné", pozri aj § 8 - § 11 infozákona).
Zúžená pôsobnosť infozákona len "v rozsahu rozhodovacej činnosti" sa vôbec netýka samospráv či ich rozpočtových a príspevkových organizácií, ale iba vybraných špecifických osôb, ktoré rozhodujú v oblasti verejnej správy, ako je napr. člen stráže prírody, Sociálna poisťovňa či neštátna stredná škola na účely prijímacieho konania.
Ochrana osobných údajov
Osobnými údajmi sú jednoznačné identifikátory fyzickej osoby, ako napr. jej rodné číslo, dátum narodenia, číslo občianskeho preukazu, podpis, súkromné kontakty (číslo mobilného telefónu, pevná linka domov, adresa súkromnej elektronickej schránky), zdravotný stav, dlh voči obci, za istých okolností aj adresa trvalého pobytu v spojení s ďalšími údajmi o danej osobe a pod. (pozri aj § 2 zákona č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov v z. n. p.).
______________________________
Osobným údajom však nie je napr. číslo bankového účtu, výška uloženej sankcie v priestupkovom konaní či výška nájomného za prenájom obecného majetku. Osobné údaje sú - až na jednu výnimku (§ 9 ods. 3 infozákona) - vylúčené zo sprístupňovania podľa infozákona.
______________________________
Výnimka podľa § 9 ods. 3 infozákona
______________________________
A čo platy a odmeny?
Vo všeobecnosti možno povedať, že plat je osobným údajom. Osobné údaje sa v zmysle infozákona sprístupňujú iba výnimočne, a to buď so súhlasom dotknutej osoby, alebo ak to ustanoví osobitný zákon.
Napr. v prípade platu
starostu obce
ide jednoznačne o situáciu, keď nie je na poskytnutie osobného údaja potrebný súhlas dotknutej osoby, pretože tak ustanovuje osobitný predpis - zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení a zákon č. 253/1994 Z.z.o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest. To isté platí aj o odmenách
poslancov
či o
plate zástupcu starostu.
Sú to teda verejné informácie.
Plat
zamestnanca obecného úradu
však možno sprístupniť iba na základe jeho predchádzajúceho písomného súhlasu. Výnimku tvoria tzv.
vedúci zamestnanci
podľa § 5 zákona č. 552/2003 Z.z. (ako napr. hlavný kontrolór, prednosta obecného úradu, riaditeľ školy a pod.), ktorých plat je tiež verejný (pozri aj § 9 ods. 3 infozákona).
______________________________
Častým problémom však býva, že obce považujú za osobný údaj, teda za neverejnú informáciu podľa § 9 ods. 2 infozákona, aj taký údaj, ktorý je spojený výlučne s
funkciou
alebo
pracovným zaradením osoby
(napr. čísla služobných mobilných telefónov starostu či prednostu OcÚ, údaje o služobných automobiloch, služobných cestách, pracovný kalendár stretnutí štatutára a pod.). Takéto informácie však nie sú osobnými údajmi, pretože sa nedotýkajú priamo fyzickej osoby ako takej, resp. jej súkromia či osobnosti, ale funkcie, príp. pracovnej pozície. Okrem toho aj samotný zákon o ochrane osobných údajov pripúšťa sprístupnenie (i zverejnenie) niektorých osobných údajov zamestnanca, ako napr. titul, meno, priezvisko, pracovné zaradenie, miesto výkonu práce, kontaktné údaje na pracovisko a pod. (pozri aj § 78 ods. 3 zákona č. 18/2018 Z.z.).
______________________________
V súvislosti s ochranou osobných údajov je tiež potrebné mať na pamäti, že takáto ochrana sa vzťahuje len na fyzické osoby,
nie
však na právnické osoby, a ani na fyzické osoby - podnikateľov (živnostníkov, samostatne hospodáriacich roľníkov, ...).
______________________________
Právo duševného vlastníctva
Ďalším právnym základom na potenciálne odmietnutie infožiadosti je aj ochrana duševného vlastníctva, osobitne tzv. autorského práva. V praxi ide najmä o požiadavky infožiadateľov smerujúce k poskytnutiu
kópie projektovej dokumentácie
. Tá totiž môže byť sprístupnená výhradne na základe predchádzajúceho súhlasu oprávnenej osoby.
Ak by teda sprístupnením diela bolo možné porušiť ochranu duševného vlastníctva ustanovenú zákonom č. 185/2015 Z.z. Autorský zákon v z. n. p. (ďalej len "Autorský zákon"), musí obec najskôr vyzvať autora na
udelenie explicitného súhlasu s poskytnutím informácie.
Pokiaľ súhlas získa, projektovú dokumentáciu sprístupní. Pokiaľ ale súhlas nezíska, či už preto, že autor vyjadril nesúhlas so sprístupnením, resp. preto, že na výzvu vôbec nereagoval, vydá obec rozhodnutie o nesprístupnení podľa § 11 ods. 1 písm. c) v spojení s § 18 ods. 2 infozákona.
Od uvedenej situácie však treba
odlíšiť
požiadavku na sprístupnenie kópie projektovej dokumentácie adresovanú správnemu orgánu zo strany
účastníka prebiehajúceho správneho konania
. T. j. nie cez infozákon. V danom prípade ide totiž o zákonnú výnimku - na účely zabezpečenia priebehu správneho konania môže účastník konania nielen nahliadnuť do dokumentácie, resp. robiť si z nej výpisy a odpisy, ale aj získať jej rozmnoženinu (§ 53 Autorského zákona - použitie diela na úradné účely).
______________________________
Pripomíname zároveň, že autorskoprávnu ochranu
vôbec nepožíva
napr. územnoplánovacia dokumentácia, úradné rozhodnutie, technická norma, text právneho predpisu, znalecké posudky či geometrické plány (porovnaj aj § 5 Autorského zákona). To znamená, že uvedené dokumenty by na základe infožiadosti sprístupnené byť museli, a to bez toho, aby povinná osoba musela obstarávať súhlasný prejav vôle autora diela.
______________________________
Obchodné tajomstvo
Stáva sa, že obce, príp. stavebné úrady odmietnu sprístupniť informácie z dôvodu, že ich určitý podnikateľ (napríklad zmluvný partner) považuje, resp. označuje za svoje obchodné tajomstvo. Takýto postup je však
v rozpore
nielen s infozákonom, ale i s


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.