Územie obce
Miestna správa na rozdiel od správy s celoštátnou pôsobnosťou realizuje svoju pôsobnosť na zákonom vymedzenom územnom teritóriu. Miestna pôsobnosť vymedzuje pôsobnosť rozhodnutí obce z priestorového hľadiska. Územie obce je jedným zo základných pojmových znakov obce. Podľa čl. 64a Ústavy SR, podľa ktorého:
"Obec a vyšší územný celok sú samostatné územné samosprávne a správne celky Slovenskej republiky združujúce osoby, ktoré majú na ich území trvalý pobyt. Podrobnosti ustanoví zákon."
Týmto zákonom je predovšetkým zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"). Ustanovenie § 1 ods. 2 zákona o obecnom zriadení ustanovuje, že základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Územie obce je podľa § 2 ods. 1 zákona o obecnom zriadení "územný celok, ktorý tvorí jedno katastrálne územie alebo súbor katastrálnych území."
Katastrálnym územím sa podľa § 3 ods. 8 zákona č. 162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v z. n. p. rozumie (ďalej len "katastrálny zákon")
"územno-technická jednotka, ktorú tvorí územne uzavretý a v katastri spoločne evidovaný súbor pozemkov."
Podľa dôvodovej správy k zákonu o obecnom zriadení má takéto vymedzenie územia obce priamo zákonom význam pre identifikáciu majetku obce a vymedzenie jej osobného základu. Obec totiž vlastní budovy, stavby a pozemky, teda nehnuteľnosti, ktoré sú svojou podstatou viazané na územný základ obce. Vymedzenie katastrálneho územia jednotlivých obcí bolo viazané na deň účinnosti zákona o obecnom zriadení, t.j. na deň 24.11.1990, ktorým boli právne konštituované slovenské obce. Konkrétne vymedzenie územia obce boli povinné vykonať vtedajšie príslušné strediská geodézie.
Rozhodnutia obce, či už individuálne alebo všeobecne záväzné nariadenie sú zásadne obmedzené územím obce. V podmienkach Slovenskej republiky sa však objavujú prípady, keď obce vykonávajú pôsobnosť aj pri regulácii právnych vzťahov na území inej obce, pričom v tomto prípade hovoríme o transteritoriálnom (cezúzemnom) pôsobení obce.
Zákonné kompetencie obce na území inej obce
Všeobecne záväzné nariadenie sa vzťahuje na celé územie obce a na všetky osoby bez ohľadu na to, či sa v obci zdržiavajú, bývajú, majú sídlo alebo tadiaľ len prechádzajú. Platná právna úprava však v určitých špecifických situáciách umožňuje schvaľovať aj všeobecne záväzné nariadenia s účinnosťou pre viac obcí - napr. vytvorenie školského obvodu v rámci územia dvoch alebo viacerých obcí, zriadenie spoločnej obecnej polície pre viaceré obce.
Obce teda môžu vykonávať pôsobnosť aj pri regulácii vzťahov na území inej obce - ide tu o výraz transteritoriálneho pôsobenia obce, keď obec vykonáva správu na území obce prostredníctvom aktov, ktoré sa vyznačujú účinkami presahujúcimi teritórium - územie konkrétnej obce, a tým pôsobia aj na území inej obce a voči obyvateľom inej obce.
Jedným zo spomenutých prípadov je zriadenie
spoločnej obecnej polície pre viaceré obce
. Dňa 1. mája 2011 nadobudol účinnosť zákon č. 105/2011 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnej polícii"). Zákon o obecnej polícii okrem iného upravuje aj pôsobnosť obecnej polície v inej obci. Podľa § 2a ods. 1 zákona o obecnej polícii:
"Obec, ktorá nezriadila obecnú políciu, môže uzavrieť zmluvu s inou obcou, ktorá zriadila obecnú políciu, podľa ktorej obecná polícia tejto obce bude vykonávať úlohy ustanovené zákonom aj na území obce, ktorá nezriadila obecnú políciu."
Zákon o obecnej polícii ďalej vyžaduje písomnú f