Participačná povinnosť samosprávneho kraja na riešení problémov týkajúcich sa viacerých obcí na jeho území
Podľa
§ 4 ods. 1 písm. p) zákona o samosprávnych krajoch sa samosprávny kraj podieľa na riešení problémov, ktoré sa týkajú viacerých obcí na území samosprávneho kraja. V tomto prípade samosprávny kraj vystupuje ako sprostredkovateľ, ktorého úlohou je vhodne zvolenými prostriedkami, spôsobmi a metódami pôsobenia napomôcť eliminácii problémov, ktoré z teritoriálneho hľadiska zasahujú viaceré obce nachádzajúce sa v teritóriu samosprávneho kraja. Pokiaľ ide o počet obcí, ktorých sa avizovaný problém týka, musí ísť o najmenej dve obce. Horná hranica počtu obcí sa neustanovuje.
Zákon o samosprávnych krajoch nešpecifikuje, o aké problémy má ísť. Problém, ktorý treba riešiť, nemusí byť celkom konkrétny - môže byť napríklad v podobe nedostatku skúseností obcí so zakladaním sociálnych podnikov alebo nedostatku vedomostí obecných funkcionárov v súvislosti s uchádzaním sa o dotácie z rôznych grantových schém. Hoci zákonodarca používa v uvedenom ustanovení
zákona o samosprávnych krajoch substantívum "problém" v pluráli, je zrejmé, že samosprávny kraj je povinný podieľať sa na riešení aj jediného problému za predpokladu, že sa týka viacerých obcí.
Táto právomoc má charakter pomerne abstraktnej právno-normatívnej deklarácie. Zákon neustanovuje formy podieľania sa na riešení problémov. V aplikačnej praxi sa samosprávne kraje podieľajú na riešení problémov obcí napríklad poskytovaním dotácií z rozpočtu samosprávneho kraja, realizáciou platenej projektovej pomoci zameranej na to, aby najmä menšie obce boli schopné získať finančné prostriedky z grantových schém a pod. Samosprávne kraje ďalej metodicky napomáhajú obciam ako záujemcom o založenie sociálnych podnikov, napríklad tvorbou vhodných metodických materiálov (brožúr, letákov). Nie je tiež vylúčené, aby samosprávne kraje vytvárali vhodné podmienky na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti v menších obciach, napríklad rôznymi formami odbremenenia lekárov od počiatočnej administratívnej záťaže alebo poskytnutím plne vybavenej lekárskej ambulancie.
V príslušnom ustanovení zákonodarca neupravuje, či samosprávny kraj má napomáhať obciam z vlastného podnetu alebo na základe požiadavky niektorej obce, prípadne všetkých obcí, ktorých sa problém týka. Zrejme tak môže vykonať aj z vlastného podnetu, ak usúdi, že svojím pričinením môže napomôcť úspešnému vyriešeniu problému. Nie je však vylúčené, aby samosprávny kraj požiadala o pomoc niektorá, prípadne všetky na probléme zúčastnené obce.
Hoci je uvedené ustanovenie zákona o samosprávnych krajoch [§ 4 ods. 1 písm. p)] zaradené do výkonu samosprávy vyššieho územného celku, v praxi nie je vylúčené, aby sa samosprávny kraj podieľal aj na riešení problémov, ktoré sa týkajú preneseného výkonu štátnej správy obcami. Samosprávny kraj sa takto pri výkone verejnej správy napríklad
-
podieľa na riešení problémov zabezpečovania ochrany pred povodňami, ktoré sa týkajú viacerých obcí, podľa § 32 písm. e) zákona č. 7/2010 Z.z. o ochrane pred povodňami v z. n. p.,
-
podieľa na riešení problémov, ktoré sa týkajú viacerých obcí v obvode vyššieho územného celku na úseku obrany štátu, podľa § 12 ods. 1 písm. b) zákona č. 319/2002 Z.z. o obrane Slovenskej republiky v z. n. p.
BRÖSTL, A. a kol.
Ústavné právo Slovenskej republiky.
3. upravené vydanie. Plzeň: Aleš Čeněk, 2015. s. 423.
KOŠIČIAROVÁ, S.
Komentár k zákonu č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov.
In
Verejná správa - Školy, úrady, obce, kultúra, zdravotníctvo, rozpočtové, príspevkové, neziskové organizácie
, 2009, č. 4, s. 2-31.
TEKELI, J. - HOFFMANN, M.
Zákon o obecnom zriadení. Komentár.
Bratislava: Wolters Kluwer, 2014, s. 776.
TEKELI, J. - HOFFMANN, M. - TOMAŠ, L.
Zákon o obecnom zriadení. Komentár.
2. vydanie. Bratislava: Wolters Kluwer, 2021, s. 920.