Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Poskytovanie dotácie z rozpočtu obce a výkon administratívnej finančnej kontroly

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Cieľom príspevku je poukázať na aktuálny právny stav pri výkone kontrolného mechanizmu pri poskytovaní dotácie z rozpočtu obce alebo mesta – administratívnej finančnej ­kontroly.

Príspevok sa venuje oblasti právneho postavenia finančnej kontroly, rozsahu práv a povinností pri výkone kontroly, výstupe o kontrole a jej charakteristike vo vzťahu k poskytovaniu verejných prostriedkov.

V tejto súvislosti platí, že:

administratívna finančná kontrola = kontrola od stola

Časté otázky zamestnancov obcí a miest smerujú k problematike poskytovania dotácií ako nenárokovateľných finančných prostriedkov, ktoré sú poskytované na základe žiadosti v zmysle interných úprav, t. j. všeobecne záväzných nariadení. Tieto bližšie úpravy (pozn. autora: v zmysle zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. nazývané ako podrobnosti) si určuje sama obec podľa zákonných pravidiel. Tieto pravidlá musia byť v súlade aj so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. pri dodržaní pravidiel hospodárneho, efektívneho, účelného a účinného nakladania s verejnými prostriedkami. V uvedenom prípade sa podmienka účelného vynakladania verejných prostriedkov preukazuje vyúčtovaním (dokladmi), pričom súvis použitia prostriedkov musí súvisieť so zmluvou o poskytnutí dotácie.

Súčasťou poskytovania dotácií z rozpočtu je povinné:

  1. zmluvné zabezpečenie dotácie s jej prijímateľom,
  2. stanovenie účelu použitia verejných prostriedkov,
  3. uvedenie termínu vyúčtovania poskytnutej dotácie,
  4. vykonanie základnej finančnej kontroly pri zmluvnom zabezpečení a samotnej úhrade dotácie ako bezhotovostnej operácie.

Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) ustanovuje ďalšie povinnosti pri poskytovaní verejných prostriedkov.

Kedy plynie povinnosť vykonať administratívnu finančnú kontrolu?

Podľa zákona o finančnej kontrole a audite sa administratívna finančná kontrola vykonáva v prípade, ak subjekt verejnej správy:

  1. poskytne alebo
  2. poskytol verejné prostriedky zo svojho rozpočtu.

Existujú aj výnimky, ktoré sa neoverujú pri ich poskytovaní, resp. pri ich vyúčtovaní administratívnou finančnou kontrolou. V praxi ide o poskytovanie:

  1. záloh zamestnancov v hotovosti (žiadosti, nákupy),
  2. záloh zamestnancov (cestovné náhrady),
  3. zúčtovateľných záloh zamestnancom (t. j. zamestnancovi je poskytnutá záloha v sume ­napr. 100 eur; v prípade, ak minie 50 eur, následne sa mu doplatí 50 eur, aby zamestnanec mal stále 100 eur ako disponibilnú sumu v hotovosti na účely nákupu/použitia),
  4. preddavkov dodávateľom,
  5. zábezpek (súdne konanie, verejné obstarávanie a podobne),
  6. prevádzkové transfery a prevody prostriedkov medzi účtami,
  7. transfery zriadeným organizá­ciám.

V ostatných prípadoch (a to najmä pri spomínaných poskytovaniach dotácií z rozpočtu obce alebo mesta na základe všeobecne záväzného nariadenia) sa vykonáva povinne i administratívna finančná kontrola.

Výkon administratívnej finančnej kontroly

Jej výkon nasleduje najčastejšie po vykonaní základnej finančn

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály