Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Peňažné fondy obce – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

V minulých príspevkoch sme podrobne rozoberali problematiku záverečného účtu obce a účtovných prípadov, ktoré s ním súvisia. Na problematiku záverečného účtu obce nadviažeme témou tvorby a použitia peňažných fondov, ktoré sa tvoria práve z prebytku rozpočtu, ktorý sa zisťuje v rámci úkonov, ktoré sa vykonávajú v procese zostavovania záverečného účtu obce.

Oprávnenie pre mestá a obce vytvárať si peňažné fondy obsahujú nasledovné predpisy:

  1. zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) a
  2. zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len“ zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).

Zákon o obecnom zriadení obsahuje ustanovenie, z ktorého vyplýva, že obec môže vytvoriť mimorozpočtový peňažný fond; podľa § 9 ods. 3 zákona o obecnom zriadení prebytky rozpočtu obce možno previesť do mimorozpočtového peňažného fondu obce.

Zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy okrem oprávnenia obce vytvárať peňažné fondy ustanovuje aj zdroje tvorby týchto fondov, ako aj podmienky ich použitia. Podľa § 15 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy obec môže vytvárať peňažné fondy, zdrojmi ktorých môžu byť najmä:

  1. prebytok rozpočtu za uplynulý rozpočtový rok,
  2. prostriedky získané z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi z podnikateľskej činnosti po zdanení,
  3. zostatky peňažných fondov z predchádzajúcich rozpočtových rokov a zostatky príjmových finančných operácií s výnimkou zostatkov nepoužitých návratných zdrojov financovania.

Okrem oprávnenia vytvárať peňažné fondy obec má podľa § 15 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy povinnosť vytvárať rezervný fond vo výške určenej zastupiteľstvom, najmenej však 10 % z prebytku rozpočtu zisteného podľa § 16 ods. 6 citovaného predpisu, t. j. po vylúčení nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov, ktoré sú poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie (EÚ) alebo na základe osobitného predpisu a ktoré je možné v súlade s osobitnými predpismi použiť v nasledujúcom rozpočtovom roku.

Účtovanie tvorby a použitia peňažných fondov obce

Podľa § 40 ods. 3 opatrenia MF SR z 8. 8. 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „Postupy účtovania“), sa v účtovnej jednotke, ktorou je obec, účtujú prostriedky peňažných fondov na samostatnom analytickom účte, tzn., že sa účtuje len o prírastku a úbytku prostriedkov peňažných fondov.

Tvorba a použitie peňažných fondov sa sleduje mimo účtovných kníh v evidencii podľa rozhodnutia obce.

Použitie prostriedkov peňažných fondov na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami rozpočtu obce

Podľa ust. § 15 ods. 2 a 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy zostatky peňažných fondov koncom roka neprepadajú. Prostriedky peňažných fondov obec používa prostredníctvom svojho rozpočtu okrem prevodov prostriedkov medzi jednotlivými peňažnými fondmi navzájom a okrem prípadov, keď sa prostriedky peňažných fondov použijú len na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami svojho rozpočtu v priebehu rozpočtového roka.

♦ Príklad č. 1:

Účtovanie v roku 2015:

a) Použitie prostriedkov peňažného fondu na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami rozpočtu obce v priebehu rozpočtového roka – účtovanie použitia prostriedkov rezervného fondu v prípade, že obec má otvorený samos­tatný bankový účet rezervného fondu alebo iného peňažného fondu

P. č.

Text účtovného prípadu

Suma v €

MD

D

1.

Prevod finančných prostriedkov z bankového účtu rezervného fondu – použitie prostriedkov fondu na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami – výpis z bankového účtu

20 000

221

261

2.

Prevod finančných prostriedkov z bankového účtu – použitie prostriedkov fondu – výpis zo samostatného bankového účtu rezervného fondu

20 000

261

221 AÚ

b) Použitie prostriedkov rezervného fondu na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami svojho rozpočtu v priebehu rozpočtového roka – účtovanie použitia prostriedkov rezervného fondu v prípade, že obec nemá otvorený samostatný bankový účet rezervného fondu alebo iného peňažného fondu

P. č.

Text účtovného prípadu

Suma v €

MD

D

1.

Zaúčtovanie použitia prostriedkov rezervného fondu na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami

 

20 000

 

221 AÚ

 

221 AÚ

! Upozornenie: V tomto prípade pri účtovaní nepoužívame ekonomickú rozpočtovú klasifikáciu – 454 001/454 002.

Použitie prostriedkov rezervného fondu na bežné výdavky

Podľa § 10 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, ak v priebehu rozpočtového roka vznikne potreba úhrady bežných výdavkov na:

  1. odstránenie havarijného stavu majetku obce,
  2. likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami alebo inou mimoriadnou okolnosťou,

môže obec na základe rozhodnutia zastupiteľstva použiť prostriedky rezervného fondu.

! Upozornenie: Použitie prostriedkov rezervného fondu na bežné výdavky musí byť schválené uznesením obecného zastupiteľstva.

Odporúčam, aby uznesenie zastupiteľstva obsahovalo:

  • presne určený účel, na ktorý sa použijú peňažné prostriedky z rezervného fondu,
  • zdôvodnenie, prečo obec pristupuje k úhrade bežných výdavkov z rezervného fondu a
  • presnú výšku finančných prostriedkov, ktoré sa použijú z rezervného fondu na stanovený účel.

Výšku peňažných prostriedkov z rezervného fondu na bežné výdavky, určenú a schválenú zastupiteľstvom, nesmie obec prekročiť. Zdôrazňujem, že prostriedky rezervného fondu je obec povinná použiť len na krytie výdavkov týkajúcich sa výlučne jej majetku a nesmie ich použiť na krytie výdavkov týkajúcich sa cudzieho majetku.

! Upozornenie: Tieto bežné výdavky nesmú byť rozpočtované a kryté príjmami bežného rozpočtu.

V aplikačnej praxi to znamená, že schválený rozpočet nesmie obsahovať tieto výdavky a ich čerpanie nesmie mať krytie v príjmoch bežného rozpočtu obce.


Vzor uznesenia obecného zastupiteľstva č. 1:

Obecné zastupiteľstvo

schvaľuje:

v súlade s § 10 ods. 9 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. použitie prostriedkov rezervného fondu na bežné výdavky, a to na odstránenie havarijného stavu majetku obce, konkrétne na ...................................... vo výške ............. €.


 * * *

Príklad č. 2:

Účtovanie v roku 2015:

a) Použitie prostriedkov rezervného fondu na bežné výdavky na odstránenie havarijného stavu na majetku obce – účtovanie použitia prostriedkov rezervného fondu v prípade, že obec má otvorený samostatný bankový účet rezervného fondu alebo iného peňažného fondu

P. č.

Text účtovného prípadu

Kód zdroja

Rozpočtová klasifikácia

Suma v €

MD

D

1.

Prevod finančných prostriedkov z bankového účtu rezervného fondu – použitie rezervného fondu – výpis zo samost

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály