Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Pasivita obce pri delegovanom výkone štátnej správy

Dátum: Rubrika: Správne právo

V podmienkach slovenskej územnej samosprávy sa uplatňuje tzv. zmiešaný model verejnej správy. Právnym výrazom zmiešaného charakteru správnych pôsobností obcí je deľba obecných kompetencií medzi výkon samosprávy a prenesený výkon štátnej správy.

Z kvantitatívneho hľadiska je kvalifikovanie väčšej časti obecných pôsobností ako samosprávnych (pôvodných, originárnych) v plnom súlade so zásadou subsidiarity. Potvrdzuje to aj ustálená decízna činnosť najvyšších súdnych autorít, ktorá i v podmienkach kontinentálneho typu právnej kultúry významne ovplyvňuje právnu prax. Napríklad:
1.
Najvyšší správny súd ČR v rozsudku sp. zn. Komp 4/2007 zo dňa 30. marca 2009 uvádza: "V podmínkách tzv. smíšeného modelu výkonu veřejné správy jsou orgány územních samosprávných celků prioritně povolány k výkonu té části veřejné správy, která je samosprávou, nicméně v dalším je na ně zákonem dále přenášen výkon státní správy."
2.
Ústavný súd SR v náleze sp. zn. PL. ÚS 18/2014 zo dňa 22. marca 2017 uvádza: "z analýzy vyplýva, že obce na Slovensku vykonávajú verejnú moc v rámci preneseného výkonu štátnej správy a v rámci výkonu samosprávy v pomere 2:3 (preneseného výkonu štátnej správy:výkonu samosprávy)".
Prenesená pôsobnosť slovenských obcí predstavuje podľa rozsudku Najvyššieho správneho súdu ČR sp. zn. 9 As 93/2010 zo dňa 17. februára 2011 výkon štátnej správy, prostredníctvom ktorého štát prenáša na obec povinnosť zabezpečiť plnenie konkrétnych úloh, ktoré inak prináležia štátu. V oblasti prenesenej pôsobnosti je orgán obce akýmsi agentom štátu, ktorý koná v mene štátu a v istom ohľade aj na jeho účet (uznesenie Najvyššieho správneho súdu ČR sp. zn. 1 As 454/2017 zo dňa 25. júna 2019).
Závažným právno-aplikačným problémom je nečinnosť obcí pri prenesenom výkone štátnej správy. Nečinnosť obce môžu spôsobovať príčiny rôzneho charakteru (skutkové alebo právne dôvody, príčiny objektívneho alebo subjektívneho rázu). Keďže pasivita obce nemôže byť dôvodom marenia výkonu štátnych funkcií v právnych konaniach, je nevyhnutné, aby zákonodarca normoval substitučný nástroj, prostredníctvom ktorého sa zabezpečí výkon štátno-správnej pôsobnosti. Tento nástroj, doktrinálne nazývaný "avokácia kompetencie", je upravený v § 5 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"). Avokáciu kompetencie možno pri splnení normatívnych podmienok aplikovať bez ohľadu na skutočnosť, ktorá zakladá nečinnosť obce vo vzťahu k delegovaným pôsobnostiam.

„Ak obec dlhodobo, najmenej šesť mesiacov nevykonáva svoju pôsobnosť pri prenesenom výkone štátnej správy a neurobila v tomto čase žiadne opatrenie na zabezpečenie jej výkonu, najbližší orgán štátnej správy, ktorý vykonáva štátnu správu na príslušnom úseku podľa osobitného zákona, písomne vyzve obec na nápravu a určí jej na to lehotu. Ak obec v určenej lehote nezabezpečila nápravu, je príslušný konať orgán štátnej správy podľa prvej vety. Prvá a druhá veta sa nepoužijú, ak ide o rozhodovanie podľa správneho poriadku.“

Na perfektnú realizáciu citovaného ustanovenia sa vyžaduje kumulatívne splnenie nasledujúcich podmienok:
1.
existencia pôsobnosti obce realizovanej pri prenesenom výkone štátnej správy,
2.
kumulatívna (dvojrozmerná) nečinnosť obce,
3.
presná identifikácia nadriadeného orgánu nadaného štátno-správnou kompetenciou,
4.
existencia kvalifikovanej výzvy, ktorej pôvodcom je nadriadený orgán štátnej správy.
Ad 1)
Avokácia kompetencie prichodí do úvahy len pri pôsobnostiach vykonávaných pri prenesenom výkone štátnej správy. Nepripúšťa sa avokácia samosprávnej obecnej kompetencie, pretože je to pojmovo (formálne) vylúčené (avokácia kompetencie sa upravuje výlučne v § 5 zákona o obecnom zriadení, ktorý rieši výlučne vzťah štátu a obce) a najmä tiež pre rozpor s princípom územnej samosprávy (materiálna neprípustnosť). Ak by zákonodarca
de lege ferenda
riešil vzťah obcí a samosprávnych krajov ako vzťah nadriadenosti a podriadenosti, za predpokladu vhodných legislatívnych úprav by avokácia samosprávnej kompetencie nemusela byť a priori vylúčená.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.