Predmetom príspevku je poukázanie na problematické používanie pojmu „obecný úrad“ a „úrad samosprávneho kraja“ v kontexte platnej a účinnej zákonnej a podzákonnej právnej úpravy, ako aj na rozhodovaciu činnosť súdov v tejto súvislosti.
Úlohy obecného úradu vymedzuje na zákonnej úrovni § 16 ods. 1 a ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), ktorý ustanovuje:
(1) Obecný úrad zabezpečuje organizačné a administratívne veci obecného zastupiteľstva a starostu, ako aj orgánov zriadených obecným zastupiteľstvom.
(2) Obecný úrad najmä
a) zabezpečuje písomnú agendu orgánov obce a orgánov obecného zastupiteľstva a je podateľňou a výpravňou písomností obce,
b) zabezpečuje odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie obecného zastupiteľstva obecnej rady a komisií,
c) vypracúva písomné vyhotovenia rozhodnutí obce,
d) vykonáva nariadenia, uznesenia obecného zastupiteľstva a rozhodnutia obce.
Úlohy úradu samosprávneho kraja upravuje § 21 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z. n. p., podľa ktorého (ods. 1):
„Administratívne a organizačné veci zastupiteľstva, predsedu a ďalších orgánov zriadených zastupiteľstvom zabezpečuje úrad, ktorý tvoria zamestnanci samosprávneho kraja.“
Obecný úrad a úrad samosprávneho kraja možno z právno-teoretického hľadiska charakterizovať dvojako:
-
pozitívne (t.j. čím obecný úrad a úrad samosprávneho kraja je) a
-
negatívne (t.j. čím obecný úrad a úrad samosprávneho kraja nie je).
V pozitívnom zmysle obecný úrad a úrad samosprávneho kraja sú príslušným zastupiteľstvom povinne kreované štrukturálne formy, ktoré zabezpečujú administratívno-technickú podporu obce a vyššieho územného celku. Ich činnosť predstavuje súhrn pracovných aktivít jednotlivých odborných zamestnancov obce, resp. samosprávneho kraja. Z tejto pozície zabezpečujú organizačné a administratívne veci obecného zastupiteľstva (zastupiteľstva vyššieho územného celku), starostu obce (predsedu samosprávneho kraja), ako aj orgánov zriadených príslušným zastupiteľstvom.
Z negatívneho hľadiska, na rozdiel od obce a samosprávneho kraja obecný úrad a úrad samosprávneho kraja nie sú právnickými osobami. Obecný úrad a ani úrad samosprávneho kraja nemá súkromnoprávnu, ako ani verejnoprávnu subjektivitu. Subjektivita obecného úradu, resp. úradu samosprávneho kraja nie je založená ani v rovine hmotného práva (hmotnoprávna subjektivita) a ani v rovine procesného práva (procesnoprávna subjektivita). Oba úrady teda predstavujú tak hmotnoprávne, ako aj procesnoprávne non-subjekty. V tejto súvislosti treba poukázať na problematické používanie oboch uvedených pojmov v legislatívnej praxi a rozhodovacej činnosti súdnych autorít.
Pokiaľ ide napríklad o pojem
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).