Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Majetkové priznanie končiacich a začínajúcich starostov a poslancov po voľbách v roku 2018
Dátum: Rubrika: Hospodárenie
V súvislosti s komunálnymi voľbami je aktuálna otázka plnenia povinností podľa ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení zákona č. 545/2005 Z. z. (ďalej len „ústavný zákon o konflikte záujmov“), a to tak u novozvolených, ako aj u končiacich obecných funkcionárov. Najmä obecní funkcionári, ktorí nepokračujú vo výkone verejnej funkcie po komunálnych voľbách v roku 2018 (neboli zvolení alebo nekandidovali), často zabúdajú, že majú povinnosti podľa ústavného zákona o konflikte záujmov aj v období po skončení ich mandátov. Ich porušenie je sankcionovateľné pomerne vysokými pokutami. Opomenutie týchto povinností v praxi vedie často k ukladaniu pokút pre obecných funkcionárov, ktorí už svoj mandát ukončili. Článok upozorňuje na konkrétne povinnosti a termíny, ktoré musia novonastupujúci, ale i končiaci obecní funkcionári dodržať.
Povinnosti obecných funkcionárov pri striedaní funkčných období sú obsiahnuté v dvoch článkoch ústavného zákona o konflikte záujmov, a to v čl. 7 a čl. 8.
A) Majetkové priznanie podľa čl. 7 ústavného zákona o konflikte záujmov
Ústavný zákon o konflikte záujmov v čl. 7 zakotvuje jeden z najdôležitejších inštitútov kontroly nad činnosťou verejných funkcionárov. Ide o jednu zo súčasných najvýznamnejších foriem kontroly v slovenskej verejnej správe vo všeobecnosti. Týmto (špecifickým) nástrojom kontroly sui generis vo verejnej správe vo vzťahu k zabráneniu konfliktu záujmov je písomné oznámenie funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov verejného funkcionára (ďalej len „majetkové priznanie“).
Tento špecifický mechanizmus kontroly vykazuje aj prvky spoločenskej kontroly a psychologickej motivácie verejného funkcionára potlačiť svoje prirodzené egoisticky podmienené osobné záujmy v prospech verejných záujmov.
Ktorí funkcionári v obecnej samospráve sú povinní podať písomné oznámenie?
Podľa čl. 2 ods. 1 písm. o) a p) ústavného zákona o konflikte záujmov sa ústavný zákon v oblasti obecnej územnej samosprávy vzťahuje na týchto funkcionárov verejnej správy:
- starostov obcí, pričom na účely ústavného zákona o konflikte záujmov sa starostovia mestských častí v Bratislave a Košiciach považujú za starostov obce,
- poslancov mestských zastupiteľstiev,
- poslancov zastupiteľstiev mestských častí v Bratislave a Košiciach.
(Pozn. autora: Na účely článku pre všetkých vymenovaných funkcionárov ďalej používam aj skrátené spoločné označenie „obecní funkcionári“, ktoré však nie je legálny pojem.)
Upozornenie: Platí rozdielny režim pre obce a mestá!
A contrario (naopak) ústavný zákon o konflikte záujmov sa nevzťahuje na poslancov obecných zastupiteľstiev, a teda poslanci obecných zastupiteľstiev nie sú ani povinní podať písomné oznámenie.
Obecní funkcionári, na ktorých sa vzťahuje ústavný zákon o konflikte záujmov sú verejnými funkcionármi počas výkonu funkcie, ale na účely čl. 7 a čl. 8 ústavného zákona o konflikte záujmov a na účely konania, ak sa porušili povinnosti podľa čl. 7 a čl. 8 ústavného zákona o konflikte záujmov, sa osoba, ktorá vykonávala verejnú funkciu, považuje za verejného funkcionára aj v období jedného roka odo dňa skončenia výkonu verejnej funkcie
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.