Postup okrskovej volebnej komisie pri hlasovaní mimo volebnej miestnosti v prípade, ak volič požiada sám alebo prostredníctvom inej osoby obec, resp. v deň konania volieb okrskovú volebnú komisiu o takéto hlasovanie zo závažných, najmä zdravotných dôvodov, upravuje
§ 24 ods. 7 zákona o podmienkach výkonu volebného práva.
Právna úprava požadujúca, aby s prenosnou volebnou schránkou za voličmi, ktorí požiadali o možnosť hlasovať mimo volebnej miestnosti, išli dvaja členovia volebnej komisie, predstavuje významnú záruku regulárnosti volebného aktu aj v prípadoch, keď sa volič nemôže dostaviť do volebnej miestnosti, a tým aj garanciu výkonu aktívneho volebného práva vyplývajúceho z
čl. 30 ods. 1 prvej vety Ústavy SR. Minimálnou požiadavkou, ktorá má garantovať riadny výkon volebného aktu aj v prípade tých občanov, ktorí požiadali o možnosť hlasovať mimo volebnej miestnosti, je prítomnosť dvoch vzájomne sa kontrolujúcich členov volebnej komisie (nález Ústavného súdu SR z 9. apríla 2008, sp. zn. PL. ÚS 16/07).
Zapisovateľ nie je členom volebnej komisie a nemôže nahradiť člena volebnej komisie tam, kde zákon ukladá úlohy a priznáva práva členovi volebnej komisie. Ak neprišli za občanom, ktorý požiadal o možnosť voliť mimo volebnej miestnosti, s prenosnou volebnou schránkou dvaja členovia volebnej komisie, ale jeden člen a zapisovateľ volebnej komisie, tak tým nie je garantovaný riadny výkon aktívneho volebného práva podľa čl. 30 ods. 1 prvej vety Ústavy SR(nález Ústavného súdu SR z 19. februára 2004, sp. zn. PL. ÚS 33/03).
V uznesení Ústavného súdu SR zo 16. apríla 2008, sp. zn. PL. ÚS 10/07 sa uvádza, že volič, u ktorého sú dané zákonné predpoklady (závažné dôvody), môže bez časového obmedzenia (teda aj v samotný deň volieb) požiadať volebnú komisiu, aby mu umožnila voliť do prenosnej schránky. Závažnosť dôvodov pri žiadosti o voľbu do prenosnej schránky volebná komisia posudzuje v každom jednotlivom prípade. Právo požiadať o možnosť hlasovať mimo volebnej miestnosti zákon priznáva individuálnej, konkrétnej osobe - voličovi. Pokiaľ volič toto právo preukázateľným spôsobom využije, je volebná komisia povinná a zároveň aj oprávnená vyslať svojich dvoch členov s prenosnou volebnou schránkou práve a len k tejto osobe.
Podľa nálezu Ústavného súdu SR z 31. októbra 2007, sp. zn. PL. ÚS 30/07, postupom volebnej komisie, ktorá vyslala svojich dvoch členov s prenosnou volebnou schránkou do domova dôchodcov bez preukázania žiadosti obyvateľov domova dôchodcov zapísaných v zozname voličov, ktorých totožnosť by bola konkrétne určená, bol porušený zákon.
Za hlasovanie v súlade so zákonom treba považovať zásadne len také hlasovanie, pri ktorom volič sám vloží volebnú obálku do volebnej schránky. Uvedené platí aj pre hlasovanie do prenosnej volebnej schránky. Zmyslom a účelom vloženia obálky s hlasovacími lístkami do volebnej schránky (vrátane prenosnej volebnej schránky) je garantovať tajnosť hlasovania a znemožniť prípadnú manipuláciu s odovzdaným hlasom.
Odovzdanie obálky s voličom upraveným hlasovacím lístkom členovi volebnej komisie, ktorý má neskôr (na inom mieste ako volič hlasoval) túto obálku vložiť do prenosnej volebnej schránky, pričom prenosná volebná schránka nie je po celý čas súčasne pod dozorom obidvoch vyslaných členov volebnej komisie, treba považovať za závažné porušenie zákonnosti a ústavnosti takéhoto hlasovania (nález Ústavného súdu SR z 22. februára 2011, sp. zn. PL. ÚS 4/2011).