V aplikačnej praxi sa často vyskytujú opakujúce sa chyby, ktoré pramenia z neznalosti právnych predpisov, pričom najčastejšie pri činnosti orgánov samosprávy dochádza k rozdielnemu pochopeniu základných kompetencií týchto orgánov. Poslanci obecných zastupiteľstiev formou uznesení ukladajú povinnosti riadiacim zamestnancom obecných úradov (prednostom, vedúcim oddelení) a tiež ostatným zamestnancom úradu, čo ale nie je v súlade s platnou právnou úpravou. Cieľom nasledujúceho článku je bližšie objasniť túto problematiku.
Objasnenie základných kompetencií a právomocí rozdelených medzi dva volené orgány samosprávy a vyjasnenie si možných trecích plôch, t. j. presné definovanie kompetencií starostu a obecného zastupiteľstva najmä vo vzťahu k riadeniu obecného úradu a obsadzovaniu pracovných pozícií na úrade je nutné ozrejmiť najmä z dôvodu, aby bolo možné predchádzať vzniku kolíznych situácií. Tieto situácie môžu prameniť z neznalosti aktuálnej právnej úpravy, ktorá jasne upravuje rozdelenie kompetencií a právomocí medzi orgány samosprávy.
S účinnosťou tzv. veľkej novely zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), t. j. zákonom č. 102/2010 Z. z. došlo k 1. aprílu 2010 k zmene kompetencie orgánov obce vo vzťahu k právomoci vydávať organizačný poriadok obecného úradu. Dovtedajšia právomoc obecného zastupiteľstva bola zverená do výlučnej právomoci starostu obce.
V § 13 ods. 4 písm. d) zákona o obecnom zriadení sa uvádza:
„Starosta vydáva pracovný poriadok, organizačný poriadok obecného úradu a poriadok odmeňovania zamestnancov obce; informuje obecné zastupiteľstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku obecného úradu.“
Podľa § 16 ods. 5 zákona o obecnom zriadení:
„Organizáciu obecného úradu, počet zamestnancov a ich pracovné činnosti ustanovuje organizačný poriadok obecného úradu.“
Zo v súčasnosti účinného znenia § 13 ods. 4 písm. d) zákona o obecnom zriadení teda jednoznačne vyplýva, že
starosta
ako štatutárny zástupca obce
má kompetenciu vydávať pracovný poriadok, organizačný poriadok obecného úradu a poriadok odmeňovania zamestnancov obecného úradu.
Organizačný poriadok obecného úradu
predstavuje interný predpis obecného úradu (vnútroorganizačnú normu obecného úradu), ktorého vydávanie patrí do výhradnej kompetencie starostu obce. Podľa súčasnej platnej právnej úpravy má teda už starosta obce vo vzťahu k obecnému zastupiteľstvu iba povinnosť informovať obecné zastupiteľstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku.
Podľa rozhodnutia Ústavného súdu SR, sp. zn. III. ÚS 2/2009 orgány verejnej moci sú povinné interpretovať a aplikovať právo predovšetkým z pohľadu účelu a zmyslu ochrany Ústavy SRa medzinárodných zmlúv. To znamená, že ani obecnému zastupiteľstvu, aj keď je samosprávnym orgánom, ktorý združuje poslancov, teda zástupcov obyvateľov obce v žiadnom prípade
neprislúcha prevziať si právomoci a kompetencie, ktoré by prevýšili jeho pozíciu voči starostovi
.
Inak povedané, kompetencie uvedené v § 11 ods. 4 zákona o obecnom zriadení sú síce uvedené ako demonštratívne (zákon používa slovo "najmä"), ale ich ohraničením je práve právomoc a kompetencie druhého orgánu obce, t.j. starostu obce z hľadiska Ústavy SR.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).