Relevantná právna úprava
Pri uplatňovaní dvoch právnych predpisov vo vzťahu k rovnakej regulovanej skutočnosti je spravidla potrebné použiť základnú interpretačnú zásadu
"Lex specialis derogat legi generali" ("Osobitný zákon má prednosť pred zákonom všeobecným.")
. Pri strete pôsobnosti starostu obce a obecného zastupiteľstva v obchodných spoločnostiach podľa zákona o obecnom zriadení a podľa Obchodného zákonníka však nastáva problém
"Ktorý zákon je v tomto prípade všeobecným a ktorý osobitným?"
Podľa § 11 ods. 4 písm. l) zákona o obecnom zriadení:
§ 11 ods. 4 písm. l)
zákona o obecnom zriadení
Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradené ...
... zriaďovať, zrušovať a kontrolovať rozpočtové a príspevkové organizácie obce a na návrh starostu
vymenúvať a odvolávať ich vedúcich (riaditeľov), zakladať a zrušovať obchodné spoločnosti a iné
právnické osoby a schvaľovať zástupcov obce do ich štatutárnych a kontrolných orgánov, ako aj
schvaľovať majetkovú účasť obce v právnickej osobe ...
Podľa § 125 ods. 1 písm. f) Obchodného zákonníka:
§ 125 ods. 1 písm. f)
Obchodného zákonníka
Valné zhromaždenie spoločníkov je najvyšším orgánom spoločnosti. Do jeho pôsobnosti patrí: vymenovanie,
odvolanie a odmeňovanie konateľov ...
Podľa § 132 Obchodného zákonníka:
§ 132 ods. 1 Obchodného zákonníka
Ak má spoločnosť jediného spoločníka, vykonáva tento spoločník pôsobnosť valného zhromaždenia.
Citovaná právna úprava zákona o obecnom zriadení a Obchodného zákonníka vyústila do viacerých
protichodných rozhodnutí súdov
vyplývajúcich z dôvodov, že:
-
zákon o obecnom zriadení v jednom ustanovení, a to v § 11 ods. 4 písm. l) rieši dve rôzne kategórie právnických osôb - rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou, ale aj iné právnické osoby založené obcou;
-
neujasneného vzťahu prednosti zákona o obecnom zriadení alebo Obchodného zákonníka.
Aplikačné problematické otázky
Za zásadné aplikačné otázky vzťahu starostu obce a obecného zastupiteľstva považujem predovšetkým:
-
Je schvaľovanie zástupcov obce do orgánov obchodných spoločností obecným zastupiteľstvom podmienené návrhom starostu alebo naopak sa tento návrh starostu nevyžaduje?
-
Je pôsobnosť valného zhromaždenia obchodnej spoločnosti zo zákona nevyhradenou kompetenciou a môže si ju teda vyhradiť aj obecné zastupiteľstvo pre seba, alebo je naopak výlučnou kompetenciou starostu?
-
Môže starosta obce pri výkone pôsobnosti valného zhromaždenia obchodnej spoločnosti rozhodnúť o menovaní a odvolaní členov orgánov obchodnej spoločnosti aj bez predchádzajúceho rozhodnutia zastupiteľstva o tejto zmene?
-
Môže starosta obce v pozícii valného zhromaždenia obchodnej spoločnosti ignorovať schválenie zástupcu obce do orgánov obchodnej spoločnosti obecným zastupiteľstvom, alebo naopak, je obecným zastupiteľstvom schválených zástupcov do orgánov obchodnej spoločnosti povinný akceptovať?
-
Môže obecné zastupiteľstvo iba schvaľovať zástupcov obce do orgánov obchodnej spoločnosti, alebo naopak, môže "rozhodnúť aj o ich odvolaní" - t.j. rozhodnúť o ustanovení do funkcie alebo aj rozhodnúť o zbavení funkcie v orgánoch obchodnej spoločnosti?
Rozhodovacia činnosť Prokuratúry SR a všeobecných súdov
Na formulované otázky nedáva ustálené odpovede rozhodovacia činnosť štátnych orgánov. Jednotlivé rozhodnutia vyznievajú protichodne.
a)
Pôsobnosť prokuratúry SR voči obecným obchodným spoločnostiam
Okresná prokuratúra P. sp. zn. Pd 248/2016/7707-3 z 11.11.2016
Podnet mesta V. Prokuratúre SR na preskúmanie zákonnosti postupu predsedu a členov dozornej rady mestského podniku mesta V., s. r. o. a zákonnosti zakladateľskej listiny a dodatkov tejto s. r. o. okresný prokurátor P. 11.11.2016 odložil z dôvodov:
-
Do pôsobnosti Prokuratúry SR nepatrí preskúmavanie činnosti orgánov obchodnej spoločnosti, aj keď založenej mestom.
-
Do pôsobnosti Prokuratúry SR nepatrí posúdenie zakladateľskej listiny obchodnej spoločnosti alebo jej dodatkov.
K pôsobnosti orgánov obce formuloval okresný prokurátor
obiter dictum
(na okraj) svoj právny názor:
Oprávnenie obecného zastupiteľstva na návrh starostu vymenúvať a odvolávať vedúcich (riaditeľov) sa vzťahuje výlučne na rozpočtové a príspevkové organizácie, a nie na obchodné spoločnosti a iné právnické osoby založené obcou.
b)
Kto vykonáva pôsobnosť valného zhromaždenia obecnej obchodnej spoločnosti?
Okresný súd Košice II sp. zn. 45C/53/2011 z 3.5.2012
Miestna časť K. je jediným spoločníkom obchodnej spoločnosti Alfa, s. r. o. Miestne zastupiteľstvo si uznesením
vyhradilo pre seba kompetenciu valného zhromaždenia a výkon práv spoločníka
obchodnej spoločnosti Alfa, s. r. o. a následne na zasadnutí miestneho