Ochrana obchodného tajomstva a slobodný prístup k informáciám
Súčasné znenie zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n. p. (ďalej len "zákon o slobode informácií") považuje za
povinné osoby
s povinnosťou sprístupňovať informácie podľa zákona o slobode informácií aj právnické osoby založené podľa príslušných ustanovení súkromného práva. Medzi takéto právnické osoby patria najmä povinné osoby založené podľa ustanovení Obchodného zákonníka ústrednými štátnymi orgánmi, obcami a vyššími územnými celkami.
Obecné obchodné spoločnosti sú na účely zákona o slobode informácií povinnými osobami.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
-
V právnej praxi sa často u obecných obchodných spoločností vyskytuje problém určenia skutočného rozsahu informácií, ktoré sú povinné na základe podanej žiadosti o sprístupnenie informácií sprístupniť žiadateľovi.
-
V aplikačnej praxi rovnako obecné obchodné spoločnosti často porušujú povinnosť zverejňovať povinne zverejňované informácie (zmluvy, faktúry, objednávky) spôsobom umožňujúcim hromadný prístup, t.j. na webovom sídle (prípadne v Centrálnom registri zmlúv, ak je majetková účasť obcí menej ako 50 %).
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Spôsob umožňujúci hromadný prístup predstavuje prístup neobmedzeného okruhu žiadateľov pomocou telekomunikačného zariadenia, najmä prostredníctvom siete internetu.
Zákon o slobode informácií určuje v § 3 ods. 2
informačnú povinnosť
týchto obecných obchodných spoločností, a to len v rozsahu sprístupňovania
"informácie o hospodárení s
verejnými prostriedkami
, o nakladaní s majetkom štátu, majetkom vyššieho územného celku alebo majetkom obce, o životnom prostredí, o úlohách alebo odborných službách týkajúcich sa životného prostredia a o obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe uzatvorenej zmluvy."
Zároveň obecné obchodné spoločnosti pri plnení svojich hospodárskych úloh, na účel ktorých boli v zásade založené, uzatvárajú často aj
v rámci bežného obchodného styku rôzne typy zmlúv
. Povinná osoba súčasne s ich uzatváraním prichádza priamo alebo nepriamo do styku s informáciami, ktoré môžu požívať právnu ochranu obchodného tajomstva.
Samotná právna úprava obchodného tajomstva je upravená v § 17 ods. 1 Obchodného zákonníka ako
"všetky skutočnosti obchodnej, výrobnej alebo technickej povahy súvisiace s podnikom, ktoré majú skutočnú alebo aspoň potenciálnu materiálnu alebo nemateriálnu hodnotu, nie sú v príslušných obchodných kruhoch bežne dostupné, majú byť podľa vôle majiteľa obchodného tajomstva utajené a majiteľ obchodného tajomstva zodpovedajúcim spôsobom ich utajenie zabezpečuje."
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Zákon v rámci inštitútu obmedzenia informačnej povinnosti povinných osôb vo vzťahu k zabezpečeniu ochrany obchodného tajomstva ukladá na jednej strane povinnosť povinnej osobe informácie označené ako obchodné tajomstvo nesprístupniť a zároveň demonštratívnym výpočtom určuje podmienky, za splnenia ktorých je povinná osoba povinná sprístupniť informácie napriek skutočnosti, že tieto informácie obsahujú obchodné tajomstvo.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Podľa § 10 ods. 2 zákona o slobode informácií sa za porušenie alebo ohrozenie obchodného tajomstva nepovažuje najmä sprístupnenie informácie:
a)
"týkajúcej sa závažného vplyvu na zdravie ľudí, svetové kultúrne a prírodné dedičstvo, životné prostredie vrátane biologickej diverzity a ekologickej stability,
b)
o znečisťovaní životného prostredia,
c)
ktorá sa získala za verejné prostriedky, alebo sa týka používania verejných prostriedkov, nakladania s majetkom štátu, majetkom obce, majetkom vyššieho územného celku alebo majetkom právnických osôb zriadených zákonom, na základe zákona alebo nakladania s finančnými prostriedkami Európskej únie,
d)
o štátnej pomoci a informácie podľa § 3 ods. 2 zákona."
Pokiaľ povinná osoba s obmedzenou informačnou povinnosťou založená v prevažnej miere na plnenie rôznych verejno-prospešných úloh má postupovať v súlade so zákonom, tak
musí s náležitou starostlivosťou posudzovať, či informácie označené ako obchodné tajomstvo je povinná alebo nie je povinná sprístupniť tretej osobe na základe podanej žiadosti o sprístupnenie informácií
.
V prípade
nesprávneho posúdenia
povinnou osobou vo veci sprístupnenia/nesprístupnenia obchodného tajomstva dochádza buď:
-
k porušeniu zákona s následkom začatia aj prípadného priestupkového konania voči osobám zodpovedným za správne a včasné vybavenie žiadosti o sprístupnenie informácií alebo
-
k porušeniu príslušných ustanovení Obchodného zákonníka s možnosťou uplatnenia si náhrady škody voči povinnej osobe spôsobenej porušením alebo ohrozením obchodného tajomstva, či dokonca až možné trestnoprávne dôsledky pri naplnení skutkovej podstaty trestného činu ohrozenia obchodného tajomstva podľa § 264 zákona č. 300/2005 Z.z. Trestný zákon v znení zákona č. 650/2005 Z.z. v z. n. p.
Za splnenia zákonných podmienok sú osoby povinné sprístupňovať v zásade informácie, ktoré majú k dispozícii, a to bez skúmania dôvodu, pre ktorý sa žiadajú sprístupniť.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Doterajšia rozhodovacia činnosť súdov vo veci sprístupňovania informácií obsahujúcich obchodné tajomstvo sa uberá rozširujúcim spôsobom výkladu príslušných ustanovení zákona o slobode informácií. V rámci rozhodovacej činnosti súdy často uprednostňujú záujem verejnosti na zabezpečení informovanosti pred záujmom obchodnej spoločnosti na zabezpečení ochrany obchodného tajomstva.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Vychádza sa zo skutočnosti, že subjekt vstupujúci do obchodného vzťahu s povinnou osobou je, resp. má byť, uzrozumený s tým, že daný obchodný vzťah podlieha širšej kontrole verejnosti z dôvodu zabezpečenia jej informovanosti a transparentnosti.
Zvýrazňuje sa zároveň aplikácia čl. 26 ods. 1 Ústavy SR:
"Sloboda prejavu a právo na informácie sú zaručené."
Za určitý spôsob ochrany založených povinných osôb s obmedzenou informačnou povinnosťou možno považovať skutočnosť, že nemajú právomoc a povinnosť vydávať rozhodnutia o odmietnutí sprístupnenia informácií. Obecné obchodné spoločnosti musia aj pri čiastočnom nesprístupnení i