Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zodpovednosť prevádzkovateľov skládok odpadov podľa zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia

Dátum: Rubrika: Legislatíva

Príspevok analyzuje skutkové podstaty správnych deliktov podľa zákona č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o IPKZ“). Ide o právny predpis, ktorý podlieha častým legislatívnym zmenám a aplikovateľnosť jeho ustanovení o zodpovednosti prevádzkovateľov skládok odpadov za správne delikty podľa tohto zákona nezriedka spôsobuje v právnej praxi problémy. Na spracovaných súdnych rozhodnutiach analyzuje príspevok skutkové podstaty dvoch deliktov podľa uvedeného zákona.

Zákon o IPKZ rámcovo vymedzuje problematiku zodpovednosti prevádzkovateľov skládok v § 1 písm. f), podľa ktorého:
"Tento zákon upravuje ... f) sankcie za porušenie povinností, ..."
. Na uvedený rámec nadväzuje legislatívne vymedzenie predpokladov na vznik zodpovednosti zakotvené v § 37 uvedeného zákona, ktoré zakotvuje skutkové podstaty správnych deliktov na úseku integrovanej prevencie a kontroly a súčasne ustanovuje niektoré hmotnoprávne a procesnoprávne pravidlá vyvodzovania zodpovednosti za predmetné delikty. Samotné vymedzenie pojmu integrovaná prevencia a kontrola ustanovuje zákon o IPKZ v § 2 písm. a), podľa ktorého:
"Na účely tohto zákona ... a) integrovaná prevencia a kontrola znečisťovania je súbor opatrení zameraných na prevenciu znečisťovania životného prostredia, na znižovanie emisií do ovzdušia, vody a pôdy, na obmedzenie vzniku odpadu a na zhodnocovanie a zneškodňovanie odpadu s cieľom dosiahnuť vysokú celkovú úroveň ochrany životného prostredia, ..."
. Treba povedať, že zodpovednosť podľa zákona o IPKZ je z hľadiska jej členenia zodpovednosťou objektívnou a spáchania deliktu podľa tohto zákona sa môže dopustiť iba kvalifikovaná osoba v právnom postavení fyzickej osoby - podnikateľa alebo v právnom postavení právnickej osoby. Uvedená skutočnosť vyplýva zo systematickej analýzy § 2 písm. g) v spojení s § 37 ods. 1 zákona o IPKZ. Zákonodarca v § 2 písm. g) zákona o IPKZ vymedzil osobu prevádzkovateľa ako
fyzickú osobu - podnikateľa alebo právnickú osobu, ktorá úplne alebo čiastočne prevádzkuje alebo riadi prevádzku, spaľovacie zariadenie, spaľovňu odpadov alebo zariadenie na spoluspaľovanie odpadov
. Následne v § 37 ods. 1 tohto zákona zvolil dikciu predvetia, z ktorej vyplýva, že za delikt podľa zákona o IPKZ možno uložiť pokutu iba prevádzkovateľovi. Samotné porušenie povinnosti podľa tohto zákona sa preto viaže výlučne k osobe prevádzkovateľa. Právna konštrukcia zodpovednosti podľa uvedeného zákona je tak na jednej strane veľmi špecifická, pretože sa viaže iba k špeciálnej skupine subjektov v oblasti verejnej správy. Na druhej strane je zároveň aj veľmi komplikovaná, a to preto, že skutkové podstaty deliktov podľa zákona o IPKZ majú všetky odkazovací charakter a používajú množstvo technických pojmov. Ďalšia časť príspevku sa zameria na súdnu judikatúru z oblasti uvedeného zákona.
Správny delikt nevykonania dodatočného nápravného opatrenia uloženého inšpekciou podľa § 33 ods. 4 písm. f) zákona o IPKZ
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.