Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Návrh nariadenia o nakladaní s vozidlami po skončení životnosti
Dátum: Rubrika: Na aktuálnu tému
Dňa 17. júla 2023 bol zverejnený legislatívny návrh právneho predpisu, ktorý bude regulovať oblasť návrhu vozidiel a o nakladaní s vozidlami po skončení ich životnosti.
Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o požiadavkách na obehovosť pri navrhovaní vozidiel a o nakladaní s vozidlami po skončení životnosti, a o zmene nariadení (EÚ) 2018/858 a 2019/1020 a zrušení smerníc 2000/53/ES a 2005/64/ES (ďalej len "návrh nariadenia o starých vozidlách") [1] vychádza z dokumentu "Nový akčný plán EÚ pre obehové hospodárstvo" [2]. Tento dokument a návrh nariadenia o starých vozidlách sú jedným s dielov skladačky pre dosiahnutie cieľov stanovených Európskou zelenou dohodu [3]. Samotný "Nový akčný plán EÚ pre obehové hospodárstvo" a Európska zelená dohoda boli bližšie rozobraté v predchádzajúcich článkoch, preto nie je potrebné sa im hlbšie venovať.
Aktuálne je oficiálne dostupný návrh nariadenia o starých vozidlách z 13. júla 2023. Mimo zverejnenia legislatívneho návrhu boli aktuálne realizované 19. októbra 2023 tieto dva kroky:
-
postúpenie veci výboru oznámené v Parlamente, 1. čítanie,
-
postúpenie veci pridruženým výborom oznámené v Parlamente.
Vzhľadom na to, že legislatívny návrh bol zverejnený len pred štyrmi mesiacmi a prvé postupy sa uskutočnili len pred mesiacom, nie sú k dispozícii výstupy z týchto legislatívnych krokov.
Preto bude predmetom článku len návrh nariadenia o starých vozidlách v rozsahu základného opisu dôvodov a cieľov, výsledkov konzultácií so zainteresovanými stranami a niektorých konkrétnych ustanovení navrhovaného právneho predpisu.
Rovnako ako v prípade batérií a obalov sa pôvodná smernica mení na formu nariadenia. Rozdiel medzi smernicou a nariadením sme rozobrali v článku venujúcemu sa návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o batériách a použitých batériách, o zrušení smernice 2006/66/ES a o zmene nariadenia (EÚ) 2019/1020 [4].
Dôvody a ciele
Výroba vozidiel je jedným z odvetví, ktoré je najnáročnejšie na zdroje. Automobilové odvetvie Európy je zodpovedné za 19% dopytu oceliarskeho priemyslu EÚ (vyše 7 miliónov ton/rok), 10% celkovej spotreby plastov (6 miliónov ton/rok), významný podiel dopytu po hliníku (42% v prípade všetkých dopravných zariadení, približne 2 milióny ton/rok), medi (6% na automobilové časti), po gume (65% výroby všeobecného gumárenského tovaru) a skle (1,5 milióna ton plochého skla vyrobeného v EÚ) [1].
Prezentované údaje potvrdzujú obrovský vplyv automobilového priemyslu na životné prostredie, ale aj na zamestnanosť a tvorbu HDP. Preto treba stanoviť presné a jednoznačné pravidlá (čo napríklad pôvodná smernica nedokázala úplne splniť) pre tento sektor.
Vozidlá si so sebou nesú problém zvýšeného dopytu po medi a kritických surovinách, pretože sa do nich integruje čoraz viac elektroniky. Súčasne sa používajú pokrokovejšie a ľahšie materiály, ako sú kompozitné plasty, vysokoakostná oceľ a zliatiny hliníka. Tie však po skončení životnosti vozidla vyvolávajú špecifické problémy vychádzajúce práve z podstaty kompozitných a pokrokových materiálov, pri rozoberaní, opätovnom použití a recyklácii vozidiel po skončení životnosti.
Podobne ako pri spomínanom nariadení Európskeho parlamentu a Rady o batériách a použitých batériách, o zrušení smernice 2006/66/ES a o zmene nariadenia (EÚ) 2019/1020 aj v tomto prípade bol prístup tvorby komplexný a predmetom nie je len vozidlo po skončení životnosti v pozícii odpadu, ale kombinuje dve smernice.
Týmto prístupom sa má uľahčiť prechod automobilového odvetvia na obehové hospodárstvo vo všetkých fázach vozidla - od návrhu po konečné spracovanie po skončení životnosti. Preto návrh vychádza zo smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2000/53/ES z 18. septembra 2000 o vozidlách po dobe životnosti (ďalej len "smernica o vozidlách po skončení životnosti") [5] a smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/64/ES z 26. októbra 2005 o typovom schválení motorových vozidiel vzhľadom na ich opätovnú využiteľnosť, recyklovateľnosť a zužitkovateľnosť, ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 70/156/EHS (ďalej len "smernica o typovom schválení z hľadiska opätovnej využiteľnosti, recyklovateľnosti a zhodnotiteľnosti") [6].
Smernica o vozidlách po skončení životnosti bola prijatá v roku 2000 a bola prvým harmonizovaným rámcom EÚ určeným na zaistenie toho, aby sa s vozidlami, ktoré dosiahnu koniec svojej životnosti a považujú sa za odpad, zaobchádzalo environmentálne vhodným spôsobom. V smernici sa uvádzajú ustanovenia o zbere vozidiel po skončení životnosti a odstraňovaní znečisťujúcich látok z týchto vozidiel, obmedzujú sa ňou nebezpečné látky v nových vozidlách a stanovujú sa ciele týkajúce sa opätovného použitia a recyklácie (85%) a opätovného použitia a zhodnocovania (95%) na základe priemernej hmotnosti vozidiel po skončení životnosti na vozidlo a rok. Tento právny predpis nebol od prijatia podstatne zmenený [1].
Smernicou o typovom schválení z hľadiska
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.